کد مطلب: ۴۸۵۳۷۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

نیم قرن بدهکار مهریه/ چالش ۵۰ ساله بازار سکه برای مردان (اینفوگرافیک)

نیم قرن بدهکار مهریه/ چالش 50  ساله بازار سکه برای مردان (اینفوگرافیک)

قیمت تمام سکه بهار آزادی از سال 90 تا کنون حدود 30 برابر شده است. با قیمت 16 میلیون تومانی سکه، حدود 56 سال زمان لازم است که فردی با حداق حقوق خود بتواند مهریه 110 سکه‌ای همسر خود را پرداخت کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، ابتدای دهه 90 به دلیل افزایش یکباره قیمت سکه بهار آزادی و عبور آن از مرز یک میلیون تومان، قرار شد حداکثر مهریه‌ای که دادگاه برای زنان تعیین می‌کند 110 سکه تمام بهار آزادی باشد. مگر اینکه زن بتواند ثابت کند که مرد توانایی پرداخت بیش از این تعداد سکه را دارد.

حالا با فرض قیمت 16 میلیون تومانی سکه تمام بهار آزادی و حداکثر مهریه 110 سکه‌ای، یک مرد باید با نرخ کنونی سکه حدود یک میلیارد و 760 میلیون تومان پرداخت کند. این رقم با در نظر گرفتن حقوق دو میلیون و 600 هزار تومانی مصوب، معادل مجموع 56 سال یک کارگر است.

به عبارتی یک فرد باید بیش از نیم قرن کل حقوق خود را بدهد تا بتواند با این نرخ سکه، مهریه 110 سکه‌ای همسر خود را پرداخت کند.

این در حالی است که در ابتدای سال 90، نرخ سکه 550 هزار تومان بود و پرداخت مهریه 110 سکه‌ای معادل مجموع حقوق 15 سال افراد بود. (اینفوگرافیک از سروناز قورچی)

بدهکار مهریه نسخه اصلی 2

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    چطور وقتی که سکه ارزان بود آقایون به راحتی خانوم هایشان راطلاق میدادند و برای آنها قانونی وجود نداشت.الان که سکه گران شده به فکر آقایان هستید .خانومها در جامعه ما به اندازه کافی از حقوق خود محروم هستند حداقل این یک مورد را هم به نفع آقایان تمام نکنید.همینجوریشم آقایان به راحتی خانم را از خانه بیرون میکنند و زن دوم میگیرند وای به روزی که مهریه هم به نفع آقایان باشد

    • ناشناس

      خیر طلاق در هر صورت مساوی است با در به دری بوه های بیچاره ولی مگر مرد بیچاره اشتباه کرد که عاشق شد یا مگر زن را تکه تکه کرده که باید سکه ۱۶ میلیونی بدهد من یکسال است که زنم خیانت کرد فیلم و مدارکش هم دارم ولی گفتن مهر بده من هم از ایران رفتم

  • پریا

    مهریه رو فقط از کارمند جماعت میتونند بگیرند از بقیه نمیشه چون فرار میکنند یا اونقدر زن رو اذیت میکنند ک به طلاق توافقی و بدون مهریه راضی بشه

  • روحانی

    دوستان بااین شرایط اقتصادی کسی دیگه زن نمیگیره اینوهمه میدونن همه دخترپسرهاخلاف میکنن الان ازدواج فقط توافقی بایدباشه مهریه کیلوی چند الان این مهریه برای یه سری خانمهاشده بازارکاسبی بی پدرمادرهاجلوی قاضی چنان طلب کارمیشن انگارکارکردن پول بهت دادن الان میخوان ختم کلام هرکی زن بگیره مهریه بندازه خره خر نون برای خوردن خودش هم نداره بره زن بگیره

  • ناشناس

    آفرین دقیقا مردان شعله آزار راحت فرار می کنند

  • علی

    مردم در مورد بحران مهریه از قوه قضاییه ناامید شدن و سراغ خواننده آقای چاووشی رفتن که مشکلشون رو حل کنن

  • ناصر

    زنی که خیانت میکنه چرا مهریه و نفقه بهش تعلق بگیره؟بی خود کرد با مردانه غریبه ارتباط برقرار کرده این وسط شوهر بیچاره چه تقصیری داره که بخواد مهریه و نفقه راپرداخت کنه؟مگر در موقع عقد درمحضر قسم نخورد که وفادار و پشت شوهرش باشه بخاطر همین تضمین، شوهر مهریه رو امضاه کرده وقتی که پایبند به شوهرش نبوده مهریه اش هم باطله اگر قوه قضاییه نمیتونه تصمیم درستی بگیره که حقوق هر دو زوج رعایت بشه بهتره همچین پرونده هایی را قبول نکنه و بزاره خونواده ها مشکلشون رو باهمدیگه حل کنن٪

  • محسن

    من ۸ سال با یک زن زندگی کردم و یک دختر هم از زنجان سابفم دارم ایشان یکسال قبل از طلاق با حیله و با وکیلی کن داشت تمام دارایی ۸ ساله زندگی ام را که شامل یک خانه و ماشین صفر و تمامی وسایلی که خودم خریده بودم و حدود ۵۰ میلیون تومان سال ۹۵ را بالا کشید و با حق طلاقی که از من گرفت خودش رفت و طلاق گرفت و از این زندگی فقط دخترم را نخواست و به من داد حالا هم ۴۱۴ سکه را اجرا گذاشته است. ایشان به دانشگاه هنر رفت و با تعدادی خانم مطلقه دوست شد و من و دخترم را رها کرد. الان حدود ۳ سال است که هیچ سراغی از دخترم هم نگرفته است. من تنها ایرادی که داشتم این بود که خوش هیکل نبودم.
    من از قوه قضائیه تقاضا دارم برای خانم های که خودشان طلاق می گیرند مهریه در نظر نگیرد.
    ولی به لطف خدا من و دخترم نجات پیدا کردیم و الان زندگی بسیار آرام و خوبی داریم. خدا را شکر.

  • ادیب

    اگر زنی دروغ بگه یا خیانت بکنه باز هم شامل مهریه میشه. خیلی جالبه و قانون جالبی هست . مرد عاشق زن میشه خواستگاری میکنه اعتماد داره و بدون هیچ قانونی زن با خیانت مهریه طلب میکنه .یا در دوران نامزدی زن مهریه کم تعیین میکند تا مرد را مغلوب کند بدون اینکه اطلاع رسانی به جوانان بدبخت شود. میشه لطف کنید در موردش بند یا ماده ای اعلام بشه.

  • محسن

    من یه جوانی هستم با شغل ازاد البته تحصیلات دانشگاهی هم دارم خدا رو شکر مستأجر هم نیستم و زندگی سالمی هم دارم چند وقت پیش به خواستگاری یه دختر خانمی رفتم که از یه خانواده طبقه پایین بود با اینکه در جلسات اولی که رفتیم اونا همش دم از قناعت و زندگی سالم و دوست داشتن همدیگه میزدن ولی مهریه رو گفتن 400 سکه در حالی که نظر ما 114 سکه بود حالا جالبه که میگن ما مفت به کسی زن نمیدیم یعنی واقعن 114 سکه به پول امروز مفته؟ قصد توهین ندارم ولی کل خونه زندگیشون اینقدر نمی ارزید حالا واقعن میشه با این شرایط ازدواج کرد؟

  • ناشناس

    نتیجه اینکه آقایان ازدواج نکنید.در ایران هیچ قانونی برای حمایت از مردان وجود ندارد.