کد مطلب: ۵۶۴۵۷۹

روحانی:

مردم هر چقدر ناراحت بشوند حق دارند/ خوزستانی‌ها باوجود هشدارها برنج‌کاری می‌کنند

مردم هر چقدر ناراحت بشوند حق دارند/ خوزستانی‌ها باوجود هشدارها برنج‌کاری می‌کنند

رئیس‌جمهور با بیان اینکه به‌دلیل کاهش ۵۲ درصدی بارش در سال جاری و خشکسالی بی‌سابقه ۵۰ سال اخیر در کشور، در شرایط بسیار سختی قرار داریم، گفت: متاسفانه مردم عزیز خوزستان و برخی از دیگر استان‌های کشور با مشکل آب مواجه هستند و هرچقدر به‌خاطر این مشکلات ناراحت باشند، حق دارند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، حسن روحانی روز دوشنبه در افتتاح طرح‌های ملی وزارت جهاد کشاورزی در سراسر کشور گفت: امیدوارم در کار بسیار مهم کشاورزی همه مسئولان بتوانند گام‌های بیشتری در دولت بعد بردارند. کارنامه این دولت کارنامه قابل قبولی است که امروز به مردم ارائه می شود.

رئیس‌جمهور با اشاره به آمار ارائه شده از سوی وزیر جهاد کشاورزی گفت: آمار و ارقامی که وزیر اعلام کردند نشان می‌دهد کشاورزان و مسئولان کشاورزی و مهندسان و همه تلاشگران در بخش کشاورزی و وزارت نیرو در مجموع کار عظیم و بزرگی را به انجام رسانند که محصول آن را مردم در زندگی خود و در خودکفایی و خوداتکایی مشاهده می‌کنند.

تلاش برای امنیت غذایی

وی اضافه کرد: در برنج، شکر و روغن و نباتاتی که روغن از آن می‌گیریم و هم در گندم و آبزیان محصولات ما قابل ملاحظه است و امروز می‌توانیم این محصولات را با هشت سال گذشته مقایسه کنیم و این نشان تلاش همه کشاورزان برای امنیت غذایی کشور است.

رئیس‌جمهور با اشاره به طرح‌هایی که امروز به بهره‌برداری رسید، ادامه داد: ۲۵ هزار هکتار طرح جامع در استان‌های مختلف و ۴۱ هزار سامانه آبیاری نوین که همه این طرح‌ها می‌تواند باعث تحول مثبت در زمینه کشاورزی باشد.

روحانی در ادامه با تبریک عید بزرگ قربان و غدیر و روز عرفه گفت: مردم در سایه این روزهای نورانی مخصوصا دعای امام حسین در روز عرفه بتوانند روح و جان خود را در این ایام متبرک آلایش کنند و خودمان را برای خدمت بیشتر به مردم آماده کنیم.

رئیس‌جمهور با تاکید بر این که مساله آب و خاک برای ما بسیار مهم است، گفت: مردم فکر می‌کنند فقط آب خیلی مهم است البته آب منشاء حیات است و جایگاه خود را دارد اما در بحث کشاورزی خاک هم جایگاه بسیار مهمی دارد. خاک نعمت و سرمایه بزرگی است که در طول میلیون‌ها سال به این صورت آماده شده است بنابراین حفظ خاک برای ما مهم است.

برای ساخت مسکن نباید خاک کشاورزی را از بین ببریم

وی افزود: وقتی به بحث مسکن می‌رسیم نباید خاک کشاورزی را از بین ببریم و باید مسکن را در جایی بسازیم که مناسب است. مراتع و جنگل‌ها باید حراست شود و خاک از بین نرود چرا که آنها ضمن این که برای هوا بسیار مهم است برای حفظ خاک هم بسیار حائز اهمیت است که تلاش‌های خوبی در این دولت در زمینه جنگل کاری و زراعت چوب صورت گرفته است.

روحانی گفت: دولت در این هشت سال در زمینه کشاورزی کارهای خوبی انجام داده است که در بعضی از زمینه‌ها به خودکفایی رسیدیم. اگر شرایط آب و هوایی نرمال باشد و در خشکسالی نباشم و با کارهایی که در جهت مکانیزه شدن بخش های کشاورزی انجام شده در بعضی از محصولات کشاورزی مثل گندم و برنج و شکر خودکفا هستیم یعنی در این سه محصول در شرایط نرمال کشور می‌تواند روی پای خود بایستد.

در شرایط خشکسالی نمی‌توان خودکفا بود

رئیس‌جمهور گفت: در شرایط خشکسالی متاسفانه ما نمی‌توانیم خوداتکا باشیم به دلیل اینکه بخش بزرگی از زمین‌های کشاورزی ما دیم است. اگر همه زمین‌های کشاورزی ما آبی بود و سدهای ما هم به اندازه کافی آب داشت، شاید خیلی دچار تنش نمی‌شدیم اما وقتی که بسیاری از زمین‌های ما دیم است، دیم کاملا متکی به باران به اندازه کافی و به موقع است و هر دوی اینکه باران که در چه زمانی و چه مقداری است برای ما مهم است.

روحانی افزود: متاسفانه امسال شرایط بسیار سختی را می‌گذرانیم یعنی شرایط ما از لحاظ خشکسالی شرایط خاصی است که در ۵۰ سال گذشته چنین خشکسالی تقریباً کم‌نظیر است و امسال نسبت به سال گذشته بیش از ۵۲ درصد کاهش بارندگی داریم.

مردم خوزستان باوجود هشدارها برنج‌کاری می‌کنند

وی تصریح کرد: به همین دلیل هم در مساله آب و هم در مساله برق دچار مشکل شدیم، مردم عزیز ما در خوزستان و در بسیاری از استان‌های جنوبی در دام و کشاورزی در شرایط کم‌آبی دچار مشکل شدند. مردم خوزستان علیرغم اینکه توصیه ما این بوده که در آنجا برنج‌کاری نشود اما سال‌هاست برنج کاری هم انجام می‌دهند که خود آن هم مزید بر علت شده و همه دست به دست هم داده و مردم عزیز در سختی قرار گرفتند.

رئیس‌جمهور بیان کرد: ما روز گذشته مصوبات بسیار خوبی در دولت داشتیم برای اینکه این مشکل را فعلا برای مردم عزیز خوزستان حل کنیم و جبران خسارت بکنیم. جاهایی که باید آبرسانی شود، آبرسانی انجام گیرد.

مردم هرچقدر ناراحت باشند، حق دارند

روحانی عنوان کرد: مردم هرچقدر ناراحت باشند، حق دارند زیرا تا وقتی که انسان دامپروی و کشاورزی نکرده باشد، معنای آن را نمی‌داند. وقتی مسئول دامپروری می‌بیند دام پیش چشمش غذای کافی یا حتی گاهی آب به اندازه کافی در اختیار وی نیست، یا درخت باغ وی خشک می‌شود یا محصول کشاورزی وی از بین می‌رود فقط بحث مالی نیست که پول و اموال وی از دست می‌رود بلکه مانند این است که جان وی از دست می‌رود

رئیس‌جمهور افزود: یعنی به‌قدری برای وی مهم است و همه محصولات کشاورزی، نخلستان‌ها و باغ‌ها که شبیه فرزندانش است و بسیار برایشان سخت است و به لحاظ عاطفی هم در فشار قرار می‌گیرند.

دولت لحظه‌ای نیست که به فکر مردم نباشد

وی ادامه داد: اولا به مردم عرض کنم که دولت لحظه‌ای نیست که به فکر مردم نباشد و اگر جایی خشکسالی مردم را در آزار قرار می‌دهد، جایی اگر زلزله یا سیل است، ما همه توانمان را به‌کار می‌گیریم. حالا گاهی وقت‌ها توان ما به اندازه خسارت‌های مردم نیست و گاهی با تأخیر مواجه می‌شود من خدمت مردم عزیز عرض می‌کنم که دولت با همه توان در خدمت مردم است.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: برای من و همه وزیران و همه مسئولان هیچ تفاوتی نمی‌کند که هفته‌های آخر دولت یا هفته اول است. ما تا ساعت آخر مسئولیم و بار مسئولیت بر دوش ما است و باید تلاش کنیم، ساعتی هم که تحویل دولت بعدی دادیم، دولت بعدی مسئولیت می‌پذیرد و همه باید دولت بعدی را یاری کنیم زیرا بدون یاری و کمک مردم کار پیش نمی‌رود.

روحانی خاطرنشان کرد: البته در بخش کشاورزی بار کشاورزی بر دوش کشاورزان عزیز است و زحمت را آنها می‌کشند، مدیران ما هم تلاش می‌کنند و دولت هم برنامه‌ریزی و تلاش می‌کند در طول این هشت سال کارهای بسیار خوبی انجام گرفته است.

وی گفت: شما ببینید زمین‌هایی که امروز آبیاری قطره‌ای مدرن در آنها انجام می‌شود، تقریبا دو برابر شده است. یعنی اگر به عنوان مثال قبلا یک میلیون و ۲۰۰ هزار بوده در آبیاری نوین یک میلیون و ۲۰۰ هزار هم اضافه شده یعنی از این دو میلیون و ۵۰۰ هزار تقریبا نصف آن در دولت یازدهم و دوازدهم انجام گرفته است که این کار عظیم و بزرگی است که انجام گرفته است.

منبع: ایرنا

مهم‌ترین اخبار حوزه کشاورزی را در صفحه کشاورزی تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اگر از50سال بی سابقه نبود باران وخشکسالی هست چرا سال 98هرچه در سد آب هست بروی مردم مظلوم ستم دید باز کردید و هرچه دار و ندار مردم ازبین بردید

  • امید تدبیری

    تمام عجایب هفت گانه عالم تو دولت شما جناب روحانی اتفاق افتاد و آخرین اعجاب تاریخ هم اینه که تنها دولتی هستی که فقط خودت میگی کارنامه خوبی داشته ای!!!!
    جاجی مشک آن است که خود ببوید
    نه آن که عطار بگوید!!!!

  • ناشناس

    شما اگه عقل داشتید از بیست سال پیش باید فکر کم آبی می بودید .نه حالا.منطقه ما یه سری چاه های آب با عمق زیاد هست که سفره آب زیر زمینی وصل هست.بادربهای فلزی که روش عکس شیرو خورشید هست پلمپ شده برا سالهای خشک سالی.

    • ناشناس

      وقتی صندلی نرم و گرم و حقوق نجومی می ایدشکم سیرخبراز گرسته نداردبرای چی خودش رابه دردسربی اندازد

  • ناشناس

    من از روحانی رییسی اژه ای شدیدا ناراحت ام لطفا اطلاع رسانی نمایید

  • ناشناس

    بنده تقاضای دیداررسمی با رییسی واژه ای طلب دارم وضعیت بنده اضطراری

  • ناشناس

    چرا جوابی نمیدن لطفا جواب بدهندایندونفراگرواقعا بفکرهستن جواب بنده بدهند

  • ۶۷۵

    من نمیدونم این همه رو رپو از کجا اوردی تو جاهل ترین رئس جمهور دنیا هسی و قطعا اسمتو باید توی کتاب گینس ثبت کرد

  • علی کرمیان

    راحت باشید خجالتی هم نداره بگیدکه قصدتون چیه باران بیادسیل می کشه باران نیاد تشنگی می کشه فقط یه دستوری به خدابدهیدکه درست مدیریت بکنه ووظیفه شو درست انجام بده

  • ناشناس

    اقای روحانی روی هر چی نامرده سفید کردی ! شریعتی رو استاندار خوزستان کردی مگه نا لایقیش اثبات نشد ترفیع درجه دادیش اوردی کردیش رئیس استاندارد ؟ بی لیاقت تا ده ها سال عواقب اشتباهات تو گریبان گیر مملکت خواهد بود اب . برق . گرانی . کسری بودجه …. هر چی بلای زمینی بود تو سر این ملت مظلوم اوردی فقط بلدی بگی کرونا بگی ترامپ بگی تحریم بخدا تو از ترامپ برای ما خطرناک تری

  • محمد

    حسن فریدون نامرد.من یه مرد ۳۸ ساله هستم و قسم خوردم تا تورو نفرستم به جهنم خونه نرم.تا قبل مرگم باید نابود بشی.مرگت نزدیکه ?))