کد مطلب: ۷۵۴۴۰۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ناو نظامی ایران در پاناما چه می‌کند؟/ تشکیل ۳ فرماندهی اقیانوسی در ارتش

ناو نظامی ایران در پاناما چه می‌کند؟/ تشکیل 3 فرماندهی اقیانوسی در ارتش

حمزه‌علی کاویانی، جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش، امروز از رسیدن ناوگروه نیروی دریایی ارتش به آمریکای لاتین خبر داد. اما چرا ناوگروه دریایی ارتش به سمت تنگه پاناما رفت؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، 21 دی ماه شهرام ایرانی، فرمانده نیروی دریایی ارتش، در همایش ملی تمدن دریایی مسیر پیشرفت از برنامه‌ریزی ایران برای حضور در تنگه پاناما خبر داد. همزمان با اظهارات پاناما نیز ادعایی مبنی بر پس‌گرفتن پرچم‌های صلح خود از ایران خبر داد.

این در حالی است که طبق اذعان مقامات ایرانی قریب به اتفاق کشتی‌های ایرانی تحت مالکیت و زیر پرچم جمهوری اسلامی ایران در دریاها تردد دارند. در همین زمینه مسعود پل‌مه، دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران، با تکذیب ادعای پاناما به ایلنا اکثر کشتی‌های متعلق به ایران یا تحت مالکیت کشورمان، تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران هستند.

با این حال با گذشت حدود یک هفته از رسانه‌ای‌شدن ادعای پاناما، حمزه‌علی کاویانی، جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش، امروز از رسیدن ناوگروه نیروی دریایی ارتش به آمریکای لاتین خبر داد.

بر اساس اطلاعات به‌دست‌آمده ناوگروه نظامی نیروی دریایی ارتش از مهر ماه مأموریت خود را برای گردش در کره زمین آغاز کرده است. یکی از مقاصد این ناوگروه کانال یا همان تنگه پاناماست که به حیاط خلوت آمریکا شهرت دارد. حال باید دید حضور ایران در این منطقه چه واکنشی از سوی آمریکا دارد؟

بازار صادرات نفت ایران چند روز گذشته دچار چالش‌هایی شد. پس گرفتن پرچم‌های مصلحتی پاناما از نفتکش‌های ایرانی و تهدید تلویحی چین برای وارد نکردن نفت ایران از جمله آن است. البته برخی نمایندگان نیز در واکنش به فشارهای اخیر موضوع بستن تنگه هرمز را پیش کشیدند.

آن‌طور که برخی از کارشناسان حوزه انرژی و نمایندگان مجلس به تجارت‌نیوز می‌گویند، این اقدام ایران را نمی‌توان از بعد اقتصادی و حتی سیاسی ارزیابی کرد و احتمالا جنبه‌های راهبردی و حکمرانی است که ارتش به این موضوع ورود کرده است.

البته دریادار ایرانی هم در همایشی که به آن اشاره شد به این موضوع تأکید کرد و توضیح داد: در ارتش سه فرماندهی اقیانوسی شامل فرماندهی اقیانوس هند، فرماندهی اقیانوس آرام و فرماندهی اقیانوس اطلس تشکیل شده است که امروز در اقیانوس‌های هند و اطلس حضور دارد و به‌زودی در اقیانوس آرام هم حضور پیدا می‌کند. تجهیزاتی که در آینده به نیروی دریایی ملحق می‌شود در راستای مأموریت این سه فرماندهی است.

حضور در کانال پاناما امری طبیعی است

ابراهیم عزیزی، نایب رئیس اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، به تجارت‌نیوز گفت: در تحولات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای رصد رفت‌ و آمد کشتی‌ها امری طبیعی تلقی می‌شود. بر این اساس حضور جمهوری اسلامی ایران در تنگه پاناما امری متداول است؛ چراکه صرفا با هدف رصد صورت می‌گیرد.

او ادامه داد: اگر در رصد کشتیرانی‌ها گزارش قابل اتکایی درباره قصد تعرض خلاف امنیت ملی کشور مشاهده شود، قطعا با اقدام قاطع و بازدارنده مواجه می‌شود. دغدغه‌ای برای اقدام در این زمینه وجود ندارد؛ چراکه اقتدار نیروهای نظامی ایران ثابت شده است.

عزیزی تصریح کرد: ماموریت ناوگروه 360 ایران در این منطقه صرفا برای تامین امنیت کشتیرانی ایران است و طبیعتا هر اقدامی که امنیت ناوگروه را تهدید کند با برخورد قاطع روبه‌رو می‌شود.

تحریم‌های ایران تشدید می‌شود

فواد ایزدی، دانشیار مطالعات آمریکا در دانشگاه تهران، در تحلیل حضور ناگروه‌های ایران در کانال پاناما گفت: با توجه به افزایش تعاملات ایران با آمریکای لاتین و موانعی که ایالات متحده بر روابط دو کشور اعمال می‌کرد ایران تصمیم به حضور در تنگه پاناما گرفت.

او ادامه داد: یکی از پیام‌های حضور ناوگروه‌ در این منطقه را می‌توان به ناآرامی‌های اخیر نسبت داد که جو بایدن، رئیس‌ جمهوری آمریکا از آن حمایت کرد. البته در همین زمینه قطعا آمریکا واکنش‌ نشان می‌دهد و پیش‌بینی می‌شود روند اعمال تحریم‌های جدید را تسریع بخشد.

حال با توجه به آنچه گفته شد به نظر می‌رسد مسئولان داخلی طبق برنامه‌های قبلی اقدام به گسترش عرصه فعالیت خود کرده‌اند و احتمالاً تهدیدی را متوجه کشور نمی‌دانند. حال باید دید آمریکا هم این موضوع را می‌پذیرد یا آن را به دستاویزی جدید برای تشدید تحریم‌ها تبدیل می‌کند؟

برای خواند اخبار بیشتر در حوزه انرژی خبر تحریم جدید علیه اتحادیه اروپا و انگلیس را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • حامد

    رفته بیمه بشه

  • بدعنوق

    خدایازودترنابودمون کن راه دیگه ای به نظرمون نمیرسه

    • ناشناس

      چرا ما نابود بشیم‌
      بگو خدایا هرچه زودتر آمریکا را نابود کن تا نه فقط ایران بلکه همه جهان از دستش راحت بشه اااااامممیییییین

    • ایران پر افتخار

      هر کشوری بخواهد در دنیای امروز و آینده جایی برا زندگی و اسم و رسمی داشته باشد باید بدون توجه به یاوه گویی های هر کشوری از جمله ابر قدرت‌ها برای خودش جای پا درست کند و بر منافع خودش پافشاری کند. دنیا دنیای بی قدرت‌ها و بی دست و پاها نیست. در این جنگل ساخت غرب فقط باید قوی بود و در همه جا حضور داشت

  • مستضعف مقتتدر

    خدایاشکرت که وعده مستضعفین صاحبان زمینند دارد محقق میشودامین یا ربالعالمین

  • ناشناس

    اقتدارایران کوری چشم دشمن

  • مصطفی

    توازن قوا در خلیج فارس و پاناما باید یکسان سازی شود. و مسیر ترانزیت کالا رصد امنیتی شده و حضور نظامی مختص چتد کشور خاص در پاناما نیست و منافع ملی ایران در آمریکای مرکزی و جنوبی نیاز به پشتیبانی نظامی دارد .

  • ناشناس

    ازخداوندتوفیق روز افزون براید دریا دلان نیروی دریایی شجاع ومدبر خواستارم انشاالله باموفقیت ماوریت محوله انجام خواهند. دادالله وفقکم نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران

  • مهدی

    کسی ناو به دوردست می‌فرستد که امکانات پشتیبانی فراوان از او داشته باشد

  • همسردریانورد

    به امید خدا انشالله شیرمردان سرزمینم دلاوران دریانورد به زودی به کشورمان برگردن علی یارتون باشه قهرمانان

  • همسردریانورد

    الهی هرچه زودتر برگردن عزیزامون، انتظار سخته. خدا حفظشون کنه

    • ناشناس

      عالی ایشالا ایشالا که هرچه زودتر بره

  • ناشناس

    عالی ایشالا ایشالا