کد مطلب: ۷۵۳۴۳۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

سنگ‌اندازی در مسیر صادرات نفت به چین/ شوک نفتی به بازار ارز می‌رسد؟

سنگ‌اندازی در مسیر صادرات نفت به چین/ شوک نفتی به بازار ارز می‌رسد؟

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، از افزایش اعمال فشار بر چین در صورت ادامه مبادلات تجاری با ایران خبر داد. کارشناسان اعتقاد دارند که در صورت توقف صادرات نفت به این کشور بازار ارز شاهد نوسانات بیشتری می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پس از ماجرای پس گرفتن پرچم‌های پاناما از 136 نفتکش‌ ایرانی، این بار چین، به‌عنوان بازار اصلی نفت ایران، مورد هدف آمریکا قرار گرفته است.

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، اخیرا اعلام کرد: چین مقصد اصلی صادرات غیرقانونی نفت ایران است. بنابراین آمريكا برای اعمال تحریم‌های بیشتر، قصد دارد پکن را وادار به توقف واردات نفت ایران کند.

نوبلیست‌های اقتصادی هم از پس شرایط ایران بر نمی‌آیند

حال باید دید چین به خواسته آمریکا تن می‌دهد یا خیر؟ در صورت توقف صادرات نفت ایران به چین، آثار اقتصادی آن برای کشور چیست؟

مهدی پازوکی، کارشناس مسائل اقتصادی، در این باره به تجارت‌نیوز گفت: مشکل اصلی اقتصاد ایران عدم تعامل با جامعه جهانی است که نتیجه آن به گرفتن پرچم‌های پاناما از نفتکش‌‌های ایران، تحریم‌های اخیر و تهدید فعلی ختم می‌شود. حتی اگر نوبلیست‌های اقتصادی دنیا وارد ایران شوند باز هم با چنین شرایطی کاری از دستشان برنمی‌آید.

او ادامه داد: سیستم بانکی ایران با بانک‌های جهان همخوانی ندارد، بنابراین هزینه تعاملات تجاری کشور بشدت افزایش پیدا می‌کند. برجام راه‌حل چالش‌های مذکور بود که به سرانجام نرسید. علی باقری کنی، رئیس تیم مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات برجام، خود یکی از مخالفان برجام به‌حساب می‌آید؛ بنابراین به نتیجه‌ نرسیدن این معاهده قابل پیش‌بینی بود.

پازوکی درباره تحریم‌های نفتی علیه ایران و تاثیر آن بر بازار ارز توضیح داد: یکی از دلایل افزایش قیمت دلار محدودیت واردات ارز از طریق کانال‌های غیربانکی است. بنابراین وقتی سخت‌گیری‌ها علیه کالاهای صادراتی کشور نظیر نفت تشدید شود قاعدتا ارزآوری غیررسمی محدودتر و دلار گران‌تر می‌شود.

چین، در دوراهی انتخاب ایران و آمریکا

چین که با خوش‌خیالی دولتمردان ایرانی بر پایه فرضیه «استحکام رابطه با شرق» قرار بود تبدیل به مدافع ایران در برابر آمریکا شود با تحرکات اخیر خود در کشورهای عربی منطقه مواضع خود را شفاف کرد.

شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین، در نشست سیاسی مشترکی با سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی، بیانیه‌ای علیه ایران امضا کرد. در محتوای این بیانیه، به دخالت نکردن ایران در امور داخلی کشورها تاکید شده است. به نظر می‌‌رسد چین دیگر عربستان را شریک سیاسی قابل اتکاتری نسبت به ایران می‌داند.

این کشور حتی با امضای قراردادی ۶۰ میلیارد دلاری با قطر مشارکت اقتصادی خود را با شیخ‌نشینان استوار کرد و اجرای قرارداد 25 ساله‌ برای سرمایه‌گذاری در ایران را نادیده گرفت. 400 میلیارد دلار از قرارداد مذکور به بخش‌های نفت و گاز اختصاص داشت. با این حال تاکنون سرمایه‌گذاری از سوی چین در ایران انجام نشده است.

گویی با توجه به شرایط تحریم سیاسی و اقتصادی ایران چرخش چین به سمت کشورهای همسایه نظیر عربستان و قطر طبیعی تلقی شود. ضمن‌ آنکه با تحریم‌های اخیر محدودیت‌ها برای تعامل ایران با دیگر کشورها تشدید شده و منطق سیاست بین‌الملل حکم‌ می‌کند که هر کشور در راستای منافع خود حرکت کند. حال باید منتظر ماند و دید واکنش دولت چین به فشارهای تحریمی علیه ایران چیست؟

برای خواند اخبار بیشتر در حوزه انرژی خبر خطا در آمار درآمدهای نفتی لایحه بودجه 1402 را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • حقگو

    دم چین و روسیه گرم که به تعاملات و قراردادهای با ایران پشت کردن و اصلا ایناروحساب نیاوردن…..
    گرچه ماهرچی می کشیم از برادران کمونیست چین و روسیه هست
    آمریکاابرقدرت جهانه که پولش توی تمام دنیا داره معامله میشه
    پس بهتره سیاستمداران ما با شاخ گاو بازی نکنن
    والله گاو شیرده هم هست

  • ناشناس

    در مقاومت ما همین بس که بودجه حوزه رو 130 درصد افزایش بدیم
    نهادهای بیهوده رو گسترش دهیم
    شورای سه قوا با حق قانون گذاری و بدون مخالفت تاسیس کنیم و…کلا رو گرده ملت باشیم.
    اصلا نیازی به حفظ رودخانه و تالاب، آب و خاک و هوا هم نیست.
    اینجوری دنیا به التماس ما میفته. صبرکنید!

  • ادمینت گر شود شب و روز

    بنده نظرات را خواندم. نظراتی ک نشان میداد نه تنها از هشدارهای آمریکا نترسیدند بلکه قصد مقابله هم دارند. همانهایی ک با نظراتشان مردم ایران را به خاک سیاه نشاندند و و تحریمها و سادگی مردم نانها خورده اند.

  • احسان

    همه ریاضتهای اقتصادیی که مردم میکشندبه دوریشه اصلی برمیگردد اول اهانت به دولت وملت امریکادرجریان گروگانگیری سفارت ودوم اصراربرموضوع انرژی اتمی بادرصدبالا.حال اگرمن پادشاه میبودم بخاطرخوشبختی وامنیت مردم وباقی ماندن نظرمردم راانجام میدادم .

  • ناشناس

    آمریکا حناق بگیره که اصلا با اون رئیس جمهور زوار در رفته که دیگران بجاش حرف میزنند نمیتونه کاری بکار ما نداشته باشه کلا روان پاکه ، وگرنه چکار داره کدام کشور چه رابطه ای با ما داره ؟؟ این ضعفش هست که وقتی نمیتونه کاری کنه کشورهای دیگر را تهدید میکنه ؟؟، اینقدر ضعیف !!! مرگ بر آمریکا

  • ناشناس

    حالا موقعش رسیده تا کشور چین نشون بده چقدر به ایران ارادت داره ، ابن گوی واین میدان ، حالا موقعش شده که به آمریکا یک درس محکم بده ویا از ترسش به حرف آمریکا گوش کنه ، که دراینصورت باید جوابی برای ایران داشته باشه ، شاید موقع امتحان فرا رسیده . آقای چین من جای تو بودم وقتش رسیده یک تو دهنی محکم به آمریکا بزنی ونشون بدی که ازش نمیترسی. !!!!!

  • ناشناس

    اخرش دولت ریسی این مردم را با آین همه گرانی بدبخت بیچاره میکنه

  • ناشناس

    پس عربستان و کویت و عراق چی؟ این کشورها هم از بزرگترین صادر کننده های نفت هستند

  • ناشناس

    به مردم ثابت شده که معیشت یعنی ارتباط با دنیا.به دولتمردانمون هم ثابت شده که معیشتشان در گرو مرگ بر آمریکاست.خلاصه خلایق هرچه لایق

  • ناشناس

    به همین سادگی‌ها نیست نفت محصولی استراتژیکه نمیشه نفت و تحریم کنن چون قیمت جهانی بالا میره وسرآخر خودشونم ضرر میکنن