کد مطلب: ۳۹۴۵۲۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

نخستین معامله موفق برق صنایع پس از گذشت بیش از یک‌سال / روزهای براق در بورس انرژی

نخستین معامله موفق برق صنایع پس از گذشت بیش از یک‌سال / روزهای براق در بورس انرژی

در آخرین روز معاملاتی بورس انرژی ایران، 50 هزار کیلو وات برق تولیدی نیروگاه سیکل ترکیبی ارومیه، روانه میز فروش بازار مصرف‌کنندگان بزرگ برق بورس انرژی ایران شد که با موفقیت 49 هزار کیلو وات برق تولیدی این نیروگاه به قیمت 46 تومان به ازای هر کیلو وات در هر ساعت از دوره مصرف از زمان تحویل آن معامله شد. از هفته آینده به تدریج سایر نیروگاهها نیز برق تولیدی خود را در این بازار روانه میز فروش خواهند کرد.

در آخرین روز معاملاتی بورس انرژی ایران در هفته جاری، 50 هزار کیلو وات برق تولیدی نیروگاه سیکل ترکیبی ارومیه متعلق به شرکت تدبیر سازان سرآمد، روانه میز فروش بازار مصرف‌کنندگان بزرگ برق بورس انرژی ایران شد که با موفقیت 49 هزار کیلو وات برق تولیدی این نیروگاه به قیمت 46 تومان به ازای هر کیلو وات در هر ساعت از دوره مصرف از زمان تحویل آن معامله شد.

به گزارش تجارت‌نیوز و به نقل از روابط عمومی بورس انرژی ایران ، این نخستین معامله موفق برق، پس از گذشت حدود بیش از یکسال از توقف معاملات بازار مصرف‌کنندگان بزرگ برق بوده که پس از ابلاغ مصوبه جدید تعیین مقررات نرخ و ضوابط ترانزیت انرژی الکتریکی در شبکه برق کشور از سوی وزیر نیرو و در راستای اجرای بند (ت) ماده ۴۸ قانون برنامه ششم توسعه به شرکت‌های توانیر و مدیریت شبکه برق ایران صورت می‌گیرد.

به این ترتیب امروز چهارشنبه 23 مرداد ماه سال 1398 معادل 50 مگاوات یا به عبارتی 50000 کیلو وات برق نیروگاه سیکل ترکیبی ارومیه متعلق به شرکت تدبیرسازان سرآمد به قیمت 460 ریال برای هر کیلووات در هر ساعت از دوره مصرف طی دوره تحویل، در بازار مصرف‌کنندگان بزرگ برق عرضه شد که در نهایت 49 مگاوات یا به عبارتی 49000 کیلو وات برق این نیروگاه با موفقیت معامله شد.

دوره تحویل ماهانه این انرژی، اول شهریور ماه امسال اعلام شده و طی 24 ساعت در یک ماه به مصرف خواهد رسید.

در شرایط پرداخت این عرضه، امکان تسویه به صورت خارج از پایاپای یا به عبارتی تسویه نقدی وجود داشته و واریز هفت درصد پیش پرداخت قبل از شروع عرضه الزامی است.

افزایش عرضه برق از هفته آینده

برق تولیدی نیروگاه سیکل ترکیبی ارومیه متعلق به شرکت تدبیر سازان سرآمد به عنوان نخستین عرضه در بازار مصرف کنندگان بزرگ برق در حالی امروز معامله شد که از هفته آینده به تدریج سایر نیروگاهها نیز برق تولیدی خود را در این بازار روانه میز فروش خواهند کرد.

صنایع مختلف تولیدی و صنعتی کشور از جمله فولاد سازان، سیمان، کاشی و سرامیک و سایر صنایع کوچک و بزرگ به عنوان مصرف‌کننده برق بالای پنج مگاوات و کمتر از آن، به دلیل مزیت‌های رقابتی و کشف قیمت منصفانه در بورس انرژی ایران همواره به این بازار اقبال نشان داده‌اند.

در عین حال نقدی بودن تسویه معاملات و برخورداری از معافیت مالیاتی 10 درصدی در بورس انرژی نیز برای نیروگاه‌هایی که با مشکل مطالبات سنگین از دولت مواجه هستند می‌تواند جذابیت های بسیاری را در بر داشته باشد.

مزایای عرضه برق رد بورس انرژی

با توجه به بند ب ماده ۴۴ قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه، وزارت نیرو موظف است به منظور افزایش بازدهی و ضریب بهره‌وری نیروگاه‌ها، قیمت خرید برق را با توجه به سازوکار بازار در بورس انرژی تعیین کند.

برخورداری از معافیت مالیاتی عرضه‌کنندگان برق، ترک تشریفات برگزاری مناقصه و مزایده خرید کالای برق توسط مصرف کنندگان برق، انعطاف‌پذیری در شرایط قرارداد و مقدار برق تحویلی، افزایش شفافیت در خصوص شرایط و قیمت‌های کشف شده، امکان انعقاد قراردادهای با دوره تحویل کوتاه مدت‌تر نسبت به قراردادهای دوجانبه خارج از بورس، وجود شبکه بازاریابی متشکل و حرفه‌ای شرکت‌های کارگزاری و حضور ۷۰ شرکت کارگزاری در حوزه معاملات از جمله مزایای حضور همه فعالان صنعت برق در بازار متشکل و شفاف بورس انرژی ایران است.

روز شنبه 26 مرداد ماه 98 نیز در تابلوی برق بازار فیزیکی بورس انرژی ایران، قریب به 178،000 کیلووات برق توسط سه نیروگاه تولید نیروی برق پرند مپنا، تولید انرژی برق شمس پاسارگاد و تولید نیروی جنوب غرب صبا-نیروگاه خرمشهر برای دوره تحویل ماهانه شهریور عرضه خواهد شد.

این در حالی است که پیرو مصوبه مورخ 17 تیرماه سال 1398، وزیر نیرو در خصوص مقررات ترانزیت انرژی الکتریکی در شبکه برق کشور و اعلام نرخ ترانزیت انرژی برق مصارف صنعتی با قدرت بیش از 5 مگاوات توسط شرکت توانیر، خریداران برق با مراجعه به شرکت های برق منطقه‌ای و مبادله الحاقیه درصدد از سرگیری مجدد معاملات خود از طریق بورس انرژی ایران هستند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.