کد مطلب: ۷۵۳۷۷۹

نرخ بیکاری در کدام استان‌ها بیشتر شد؟

نرخ بیکاری در کدام استان‌ها بیشتر شد؟

آمار بیکاری استان‌ها اعلام شد. بیکاری در کدام استان‌ها بیشتر است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، جدیدترین آمار نرخ بیکاری استان‌ها را در ادامه بخوانید.

مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری استان کرمانشاه در پاییز امسال را ۱۲.۹ درصد اعلام کرد که نسبت به پاییز سال گذشته با ۱۳.۲ درصد، سه دهم درصد کاهش یافته است.

نرخ بیکاری استان‌ها

نرخ بیکاری استان کرمانشاه در پاییز امسال به ۱۲.۹ درصد رسید. مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری استان کرمانشاه در پاییز امسال را ۱۲.۹ درصد اعلام کرد که نسبت به پاییز سال گذشته با ۱۳.۲ درصد، سه دهم درصد کاهش یافته است. پاییز امسال متوسط نرخ بیکاری کشور ۸.۲ درصد بوده که براین اساس نرخ بیکاری استان کرمانشاه ۴.۷ درصد از متوسط کشور بالاتر است. نرخ بیکاری استان کرمانشاه در فصل قبل، یعنی تابستان امسال هم ۱۳.۶ درصد بود. در پاییز امسال استانهای کردستان با نرخ بیکاری ۱۳.۸ درصد و لرستان با ۱۳.۳ درصد، نرخ بیکاری بالاتری از کرمانشاه داشته‌اند و استان کرمانشاه سومین استان با نرخ بالای بیکاری در کشور بوده است.

در پاییز امسال نرخ مشارکت اقتصادی استان کرمانشاه هم ۴۱.۶ درصد بوده که از پاییز سال گذشته با ۴۲.۲ درصد، شش دهم درصد پایین‌تر است.

بر اساس داده‌های بانک مرکزی، نرخ بیکاری پاییز 1401 برابر با 8.2 درصد بوده و در کمترین سطح خود در 17 سال اخیر رسیده است.

از زمستان 1397 تاکنون نرخ بیکاری در کشور تنزل جدی پیدا کرده و اکنون به کمترین میزان خود از شروع سال 1384 به بعد رسیده است.

بررسی ها نشان می‌دهد سهم اشتغال در کشور در پاییز امسال برابر با 37.7 درصد بوده و نسبت به پاییز سال پیش تقریبا 0.4 واحد درصد بیشتر شده است.

سهم اشتغال در بخش خدمات

بررسی در شاخه‌های مختلف اقتصادی کشور نشان می‌دهد عمده سهم اشتغال در بخش خدمات بوده است.

به عبارت دیگر مانند فصل های قبل، سهم اشتغال در کشاورزی کمتر شده و در مقابل به شاخه خدمات افزوده شده است. در بخش صنعت نیز تغییر چندانی رخ نداده و تقریبا 0.1 واحد درصد از فصل قبل پایین تر آمده است.

درنهایت بنابر داده های مرکزآمار ایران، در پاییز 1401، سهم اشتغال کشاورزی از کل برابر با 14.3 درصد بوده و این سهم در بخش صنعت معادل با 34.6 درصد به ثبت رسیده است.

بخش خدمات ایران که تنها رشد بخش اشتغال را در این فصل نسبت به موقعیت مشابه خود در سال گذشته تجربه کرده سهمی معادل با 51.3 درصد را دارا بوده است.

اما برخی از تحلیلگران این کاهش در نرخ بیکاری را لزوما یک اتفاق مثبت تلقی نمی کنند. چرا که این عده معتقدند همچنان که در فصل های اخیر نرخ بیکاری کمتر شده از مشارکت اقتصادی در ایران نیز کاسته شده است.

به طور کلی نرخ مشارکت اقتصادی دلالت بر نسبت جمعیت فعال بازار کار به کل جمعیت 15 ساله و بیشتر است. طبق داده های مرکز آمار ایران کل جمعیت 15 ساله و بیشتر برابر با 63 میلیون و 866 هزار نفر بوده که از این میزان 26 میلیون و 207 هزار نفر سهم فعالان بازار کار بوده است.

بنابراین نرخ مشارکت اقتصادی کشور، در ایران معادل با 41 درصد بوده که نسبت به فصول گذشته در کمترین سطح قرار داشته است. بررسی ها نشان می دهد در فصول اخیر نرخ مشارکت اقتصادی در مرز 41 درصد باقی مانده است؛ برخی از فصول 0.1واحد درصد بالاتر و در برخی فصول 0.1 واحد درصد پایین تر. با این حال روند آماری می تواند امید رشد مشارکت اقتصادی به همراه کاهش نرخ بیکاری را در بر داشته باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.