کد مطلب: ۵۵۲۱۲۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

جزییاتی از نشست خبری انتشار صورت‌های مالی سازمان بورس / سامانه بومی معاملات کی بهره‌برداری می‌شود؟

جزییاتی از نشست خبری انتشار صورت‌های مالی سازمان بورس / سامانه بومی معاملات کی بهره‌برداری می‌شود؟

جلسه پرسش و پاسخ درباره صورت‌های مالی منتشر شده سازمان بورس و اواق بهادار امروز ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ با حضور مدیر امور مالی و معاونت اجرایی سازمان بورس در محل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی برگزار شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ نشست خبری با حضور بهزاد خاکی،مدیر امور مالی سازمان بورس و اوراق بهادار، مصطفی بهشتی سرشت معاون اجرایی و عضو هیات مدیره سازمان بورس و سارا علییاری مدیر روابط عمومی و امور بین الملل با حضور خبرنگاران این حوزه در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی برگزار شد.

در این نشست معاونت اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار انتشار صورت‌های مالی سازمان را گاهی در جهت شفافیت دانست و گفت: درخواست انتشار صورت‌های مالی از طرف فعالان بازار سرمایه به حق بوده است و سازمان با انتشار این گزارش نشان داد که هیچ شرکت غیر دولتی نباید از انتشار صورت‌های مالی خود سر باز بزند. وی در این باره افزود: در همین مدت کوتاه البته بسیاری از افراد نسبت به برخی از ارقام در صورت مالی سارمان انتقادهایی را داشتند اما انتشار صورت‌های مالی سازمان شجاعتی بود که در این دوره انجام گرفت.

بهشتی سرشت درباره صورت‌های مالی سال ۹۹ سازمان بورس گفت: در گزارش مالی مجموعه سازمان بورس و اوراق بهادار یک پیام مستتر بود و آن هم این موضوع بود که در سال ۹۹ بالغ بر دو هزار میلیارد تومان درآمد ثابت را از محل کارمزد معاملات با توجه به افزایش حجم و ارزش معاملات و افزایش کدهای بورسی در سال گذشته کسب کردیم.

وی در بخش دیگری گفت: با توجه به این موضوع که سازمان بورس سود محور نیست اما در سال گذشته اضافه درآمدی معادل ۱۷۷۵ میلیارد تومان شناسایی کردیم که این رقم به دلیل آنکه سال گذشته وضعیت بازار نامناسب بود سازمان در جهت کنترل بازار و مدیریت ریسک سرمایه‌گذاران خرد مبلغ ۱۸۳۶ میلیارد تومان از این درآمد را به صندوق توسعه و تثبیت بازار سرمایه واریز کرد.

در ادامه این نشست مدیر امور مالی سازمان بورس و اوراق بهادار درباره هزینه گسترده انتشار کتب در صورت مالی سازمان گفت: سازمان بورس به عنوان یک موسس عمومی غیر دولتی طبق قانون بازار تشکیل شده است و به غیر از سازمان هزینه‌های چهار شرکت زیر مجموعه بورس و اواق بهادار مانند شرکت مدیریت فناوری، شرکت اطلاع رسانی و… هستند که سازمان در صورتهای مالی تلفیقی که ارائه کرده است تنها در ۵ درصد حق اظهار نظر در این شرکت‌ها را دارد و ۹۵ درصد مابقی در ساحت دخالت سازمان نیست. به طور کلی در صورت مالی منتشر شده ۴۰ هزار میلیارد هزینه صرف پیامک، نشر کتب، اموزش و ثبت نام در بازار سرمایه شده است.

کارکنان سازمان بورس چقدر حقوق می‌گیرند؟

در بخش دیگری بهشتی سرشت درباره حقوق دریافتی کارکنان سازمان بورس که رقمی حدود ۲۱ میلیون تومان است گفت:کارکنان سازمان بورس ۳۱۳ نفر هستند که متشکل از کارشناس مسئول، کارشناس بازار و کارشناس ارشد بازار سرمایه هستند و عمدتا از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های برتر کشور نیز هستند با توجه ۱۵۲ درصد بازدهی بازار سرمایه در سال پیش همچنان حقوق پرداختی سازمان بورس به کارکنانش کمتر از مبلغی است که بانک مرکزی به کارکنانش پرداخت می‌کتد. و این مبلغ که در صورت مالی منتشر شده بدون کسر بیمه و مالیات از آن است و دریافتی کارمندان سازمان رقمی حدود ۱۳ تا ۱۴ میلیون تومان است. وی درباره این موضوع افزود: در بودجه سال جاری با توجه به بزرگ شدن سازمان بورس پیش‌بینی کردیم ۱۵۰ نفر دیگر به سازمان به کارکنان سازمان اضافه شود

سامانه بومی معاملات به کجا رسید؟

بهشتی سرشت درباره سامانه بومی معاملات گفت: شرکت خدمات بورس در فاز نخست ساخت سامانه بومی معاملات است و پیش‌بینی می‌کنیم تا آخر سال جاری این سامانه را بهره‌برداری کنیم. فاز استقرار این سامانه حدود شش ماه زمان نیاز دارد و شرکت مدیریت فناوری را ملزم کردیم تا آخر امسال معاملات برخی از اوراق بدهی را در این سامانه انجام دهد

بهزاد خاکی، مدیر امور مالی سازمان بورس و اوراق بهادار در این جلسه گفت: طبق اساسنامه صندوق تثبیت، سازمان بورس و اوراق بهادار مى تواند بخشی از منابع خود را در این صندوق سرمایه گذارى کند که این اتفاق در سال ٩٩ رخ داد، بدین صورت که از ابتدای مرداد ماه طبق مصوبه شورای عالی بورس، ۳۰ درصد از کارمزد معاملات سازمان کسر و مستقیما به حساب صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز شد، همچنین سازمان بورس در نیمه دوم سال ٩٩ رقمى معادل یک هزار و ۵٠٠ میلیارد تومان را وارد صندوق تثبیت بازار سرمایه کرد.

وى ادامه داد: افشای اطلاعات در خصوص صندوق تثبیت بازار سرمایه، وابسته به تصمیم هیات امناى صندوق است و این سازمان موضوع مدنظر را پیگیرى خواهد کرد.

خاکى خاطرنشان کرد: سازمان بورس متناسب با در دسترس بودن نوع سپرده‌هایى که بانک‌ها داشتند و متناسب با سود سپرده ای که ارائه مى دادند بخشی از منابع خود را در بانک‌ها سپرده‌گذاری کرده است.

وی بیان کرد: سازمان بورس خود به تنهایی یک هزار میلیارد تومان منابع پایان سال داشته است و ارقام مطرح شده دو هزار میلیارد تومانى به شرکت های زیر گروه و شرکت سپرده گذاری مرکزی باز می گردد.

خاکی گفت: سازمان بورس نمی‌توانست منابع دو هزار میلیارد تومانی که برای سپرده‌گذاری مرکزی بعنوان یک شرکت سهامی عام و سایر شرکت‌ها بوده است را در اوراق و سهام سرمایه‌گذاری کند، بر اساس مقررات این ارقام یا باید سپرده بانکی شود یا در اوراق مشارکت مورد سرمایه‌گذاری قرار گیرد.

مدیر امور مالی سازمان با بیان اینکه سازمان بورس می‌تواند بخشی از دارایی خود را در صندوق تثبیت بازار سرمایه‌گذاری کند، گفت: سازمان بورس باید رقمى حدود ۴۵٠ میلیارد تومان را بابت مالیات عملکرد و سایر بدهی‌های جاری پرداخت کند، در صورتى که بخواهد وجوه باقیمانده را در اوراق سپرده‌گذارى کند با کمبود مالى مواجه خواهد شد.

آخرین اخبار بازار سرمایه را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    خدایا خودت جواب اینای که ناحق میدند را بده خدایا اگه دروغ بگم بکشم خسته شدم ازبس ناحق شنیدم مگه خودتون خاهرندارید.که به ناحق قضاوتم میکنید.من اگه مرد بودم هیچوقت التماس نون شب بچهام نمیکردم .شماهستیدکه اگه یه مسلمون هم بخادکمک کنه نمیزارید.فقط میگم خدا ازتون نگذره که دلم شکستیدنامیدم کردید.مردم به بزرگیه خدا ازترس ابروم اینجادرخاست کمک کردم یه زن39ساله هستم به امام حسین ضایعات جمع میکنم ترو جان عزیزتون قسمتون میدم التماستون میکنم نامیدم نکنیدنزارید بچهام گشنه بخابندالهی هرچی میخایدخدا بهتون بده بخدا به امام زمون خودم کارت ندارم کارتوشوهرمه که بنده خدا معلوله
    توکلی تروامام حسین فقط اندازه پول نون شب بچهام کمکم کنیدالتماستون میکنم نامیدم نکنید

    • ناشناس

      نون شب نداری اونوقت گوشی اندرویدداری
      پیرشده بازیگوش بشین .

  • ناشناس

    ?این ساعت بورس رو هم به ساعت ۱۴ افزایش دهید ?ساعت ۹ شروع ۱۲پایان اینکه نشد ساعت کاری بورس در ایران بسیار پایین است ?یه کم به روز باید شد

  • ناشناس

    این موضوعات..نه پول ،نه آب ونان میشود برای سهامدارانی که کل سرمایه آنها حدود ۸۰٪ درصد سرمایه اش رفته است بفکر برگرداند سرمایه مردم باشید،هر کس تا حال با مردم نبوده دروغ به مردم گفته بازنده بوده وهست.با مردم رو راست باشید.این ها صحبتها شما می گوید ما مال بافت را نه غانه می کند.دلمان از مسولین بورس ،وزیر اقتصاد،بانک مرکزی خون است.