کد مطلب: ۷۶۶۴۵۰

تعدیل مجازات جرایم نقدی بدل از حبس

تعدیل مجازات جرایم نقدی بدل از حبس

سخنگوی دولت با اعلام اینکه دولت بنا به پیشنهاد وزارت دادگستری جرایم ریالی بدل از حبس را اصلاح کرد، گفت: با این اصلاح کسانی که به خاطر جرایم نقدی محکوم شده‌اند، دوره مجازات کوتاه‌تری خواهند داشت.

به گزارش تجارت‌نیوز ،‌ علی بهادری جهرمی در حاشیه جلسه هیات دولت با تبریک روز جوان، گفت: در این هفته پیش رو و به مناسبت روز جوان برنامه‌های متعددی در دستور کار وزارتخانه‌های مختلف قرار دارد. جشنواره جوان برتر ایرانی در تمام مراکز استانی برگزار می‌شود و از این جوانان تقدیر می‌شود.

وی ادامه داد: نمایشگاه‌های دستاوردهای جوانان هفته آینده برگزار می شود. اردوی جوانان برای مشاهده حوزه‌های پیشرفت کشور نیز برگزار می‌شود. شاهد استقبال گسترده و جدی جوانان از راهیان نور هستیم. امسال پیش بینی می‌شود در حوزه دانشجویی بیش از ۱۰۰ هزار نفر در راهیان نور شرکت می‌کنند. همچنین اردوی راهیان پیشرفت هم برگزار می شود.

وی در ادامه درباره مصوبات دولت در دو جلسه اخیر خود، افزود: در راستای کاهش جمعیت کیفری زندانیان ، دولت بنا به پیشنهاد وزارت دادگستری جرایم ریالی بدل از حبس را اصلاح کرد. با این اصلاح کسانی که به خاطر جرایم نقدی محکوم شده‌اند، دوره مجازات کوتاه‌تری خواهند داشت و شاید برخی از آنها تا قبل نوروز به خانواده خود بازگردند.

هر روز زندان ۲۵۰هزار تومان از جریمه زندانی کم می‌کند

وزیر دادگستری گفت بر اساس مصوبه هیات دولت از ۲۶ بهمن سال جاری ۲۵۰ هزارتومان روزانه از مبلغ جریمه زندانیانی که به خاطر جریمه نقدی در زندان هستند کم می‌شود.

امین‌ حسین رحیمی در حاشیه نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره اصلاح جرایم ریالی بدل از حبس گفت: کسانی که به علت عدم پرداخت جریمه نقدی در زندان هستند، مطابق مقررات بابت هر روز زندان صد هزار تومان از جریمه شان کم می‌شد اما قانون می‌گوید هر سه سال یک بار با توجه به نرخ تورم و شاخص بانک مرکزی این رقم قابل تعدیل است و امروز وزارت دادگستری به هیات دولت پیشنهاد داد که این رقم ۲۵۰ هزارتومان شود و هیات دولت هم این را تصویب کرد.

وی در پاسخ به اینکه این مصوبه نیاز به تایید مجلس دارد؟ گفت: خیر در قانون مجازات اسلامی ماده ۵ این اختیار به هیات دولت داده شده است.

رحیمی تصریح کرد: به عبارتی کسانی که به خاطر عدم پرداخت جزای نقدی در زندان هستند، از ۲۶ بهمن ۱۴۰۱، روزی ۲۵۰ هزار تومان از مبلغ جریمه‌شان کم می شود.

وی گفت: در سال ۹۹ این مبلغ ۳۰هزار تومان بوده است و در سال ۹۸، صد هزار تومان و امروز این مبلغ ۲۵۰ هزار تومان شد. به این شکل تعداد زیادی از زندانیانی که جریمه نقدی دارند و امکان پرداخت آن را ندارند، مدت کمتری در زندان می مانند.

وزیر دادگستری درباره تعداد این زندانیان اظهار کرد: تعدادشان را به طور دقیق الان ندارم، اما آنها که توسط تعزیرات حکومتی به دلیل عدم پرداخت جریمه در زندان هستند و عمدتا به خاطر قاچاق، حدود ۵۰۰ نفر هستند اما مراجع قضایی بسیار بیشتر هستند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.