کد مطلب: ۴۲۷۷۷۸

سخنگوی وزرات امورخارجه در نشست خبری:

راه ارتباطی به عنوان کانال بشردوستانه را به رسمیت نمی‌شناسیم / ما هیچ مذاکره دوجانبه‌ای با آمریکا نخواهیم داشت

راه ارتباطی به عنوان کانال بشردوستانه را به رسمیت نمی‌شناسیم / ما هیچ مذاکره دوجانبه‌ای با آمریکا نخواهیم داشت

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ما راه ارتباطی به عنوان کانال بشردوستانه یا مشابه آن را به رسمیت نمی‌شناسیم.توقعات ما از طرف‌های مقابل بیش از اینهاست، تعهدات آنها ده‌ها و صدها برابر این کانال است و هیچگونه منتی بر سر دولت و ملت ایران در این زمینه وجود ندارد. 

به گزارش تجارت‌نیوز ، سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امورخارجه در نشست خبری امروز خود آخرین رویکردهای سیاست خارجی کشور را تشریح کرد.

*ما راه ارتباطی به عنوان کانال بشردوستانه یا مشابه آن را به رسمیت نمی‌شناسیم. همه تحریم‌ها را غیرقانونی می‌دانیم، تحریم‌های دارویی و غذایی در هیچ شرایطی مورد پذیرش نیست. اینکه اروپایی‌ها برای راه‌اندازی کانال تسهیل‌کننده این مسائل بخواهند تبلیغ و سرو صدا راه بیاندازند همانطور که در فضای مجازی به آن زیاد پرداخته شده است، از نظر ما چندان ارزش ندارد.

*ما از همه روزنه‌هایی که باعث کاهش فشار بر ملت ایران شود استفاده کرده و آن را مفید می‌دانیم. البته هم آمریکایی‌ها می‌دانند که تعهداتی دارند، هم رای دیوان بین‌المللی دادگستری را داریم که دارو و غذا بخشی از اقلام تحریمی نیست و آنها موظفند تسهیلات لازم را برای این نوع کالاها را فراهم کنند.

* اعطای مجوزهای قطره چکانی مشروط و مقیدکردن آنها به برخی چیزها، نمی‌تواند آمریکا را از تعهداتی که نسبت به ملت ایران دارد و جنایات جنگی که با تحریم دارو علیه ملت ایران مرتکب شده، مبرا کند.

*این داروها با پول این ملت وارد شده و مساله جدیدی نیست. یک سال و نیم پیش باید این کار صورت می‌گرفت، الان انجام شده و شرکت سوئیسی که این کار را انجام داده، مزدش را می‌گیرد و با پول ملت ایران این کار را انجام می‌دهد .

*توقعات ما از طرف‌های مقابل بیش از اینهاست، تعهدات آنها ده‌ها و صدها برابر این کانال است و هیچگونه منتی بر سر دولت و ملت ایران در این زمینه وجود ندارد.

*موضع وزیرامورخارجه درباره مذاکره با آمریکا در مصاحبه با نشریه آلمانی همان موضع نظام است. به آنهایی هم که پیغام می‌فرستند،گفته‌ایم ما مذاکرات دوجانبه با آمریکا نداریم و صریحاً اعلام کرده‌ایم که آمریکا باید به شرایط ۲۰۱۷ بازگشته و تحریم‌ها را لغو کند. آنها اگر توبه کرده و خسارت‌ها را جبران کنند می‌توانند به میز ۱+۵ بازگردند.

*در مورد خروج از ان.پی.تی این تصمیم نظام است. ما به کشورهای عضو برجام گفته‌ایم که اگر اروپا غیرقانونی و غیرحقوقی بخواهد پرونده ایران را به شورای امنیت ببرد، ما کارهایی انجام خواهیم داد که خروج از ان.پی.تی یکی از این گزینه‌هاست. هنوز نظام به این تصمیم نرسیده است.

* در مورد سفرهای پی در پی وزیرخارجه عمان به تهران باید بگویم که اگر قرار بود در پس این سفر موردی باشد، علنی انجام نمی‌شد. این سفرها بسیار عادی بوده و پیش‌تر هم در مورد آن گفته شده است که اگر با کشوری احتیاج به رایزنی داشته باشیم، در مدت کم سفرهایی انجام خواهد شد. در این سفر در مورد مکانیسم دوجانبه برای تأمین امنیت بیشتر تنگه هرمز صحبت و توافقاتی شد. سفر یوسف بن علوی عادی و معمولی است. در ضمن دوستان ما در منطقه نگرانی‌هایی دارند که تبادل نظراتی انجام شد.

* گفتگوهای امروز ظریف و جوزف بورل، نماینده اروپا در سیاست خارجی صریح بود. پیش از این نیز این دو نفر در حاشیه «رایسینای هند» به صورت شفاف و صریح گفتگو کردند. ما دلخوری‌های شدیدی از اروپا داریم که بعد از خروج آمریکا از برجام آنها با آمریکا همراهی کردند و تسلیم فشار ایالات متحده شدند. این گفتگوها صریح بوده و نکاتی به آنها گفته می‌شود. ظریف در صورت عدم کارشکنی به کنفرانس مونیخ رفته و سخنرانی خواهند کرد.

* اروپا هنوز مکانیسم ماشه را فعال نکرده است. آنها می‌خواستند این کار را کنند ولی با استدلال ایران، این کار را نکردند. آقای ظریف نامه‌ای ۱۴ صفحه‌ای به بورل نوشت و استدلال‌ها در این زمینه را توضیح دادند.سفر هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا مهم است و امیدواریم استدلال‌های ما را شنیده باشند و همکاری کنند.

* درباره اینکه برخی معتقدند سلاح‌های استفاده شده از سوی انصارالله یمن شبیه سلاح‌های ایرانی است، یک ضرب‌المثل داریم که هر گردی گردو نیست بنابراین هر سلاحی شبیه سلاح ایرانی باشد، الزاما سلاح ایرانی محسوب نمی‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • رضا

    با امریکا مذاکره نکنید تا تنها کشوری در جهان باشیم که حتی برای خرید
    دارو هم باید تحقیر شویم!!