خبر مهم:

کد مطلب: ۲۹۴۲۰۴

ارزیابی کارنامه بازار سرمایه در هفته اول شهریور ماه

نوسانات پی‌درپی بورس ناشی از چه بود؟

نوسانات پی‌درپی بورس ناشی از چه بود؟

درحالی بورس این هفته را همانند هفته پایانی مرداد ماه با رنگ سبز به اتمام رساند که عواملی چون معامله مس با سقف نوسان قیمت باز در بورس کالا، نقض مصوبه عرضه فرآورده‌های ویژه پالایشی با ارز بازار ثانویه، طرح سوال از رئیس جمهور در مجلس و اخبار مربوط به استیضاح وزرا باعث نوسانات شدید شاخص کل بورس طی هفته جاری شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بررسی روند بازار سرمایه در هفته جاری حاکی از آن است که در روز شنبه ( 3 شهریورماه 1397) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 4854 میلیارد ریال رسید و شاخص با کاهش 567 واحدی در رقم 136343 جای گرفت.

در روز یکشنبه ( 4 شهریورماه 1397) شاخص کل بورس با 2239 واحد افزایش در رقم 138582جای گرفت و ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 6142 میلیارد ریال رسید و در روز دوشنبه ( 5 شهریورماه 1397) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 7019 میلیارد ریال رسید و شاخص با افزایش 1726 واحد در رقم 140309 جای گرفت.
همچنین در روز سه‌شنبه ( 6 شهریورماه 1397) شاخص کل بورس با 3543 واحد کاهش در رقم 136765 جای گرفت و ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 6307 میلیارد ریال رسید و در حالی داد و ستد بازار سهام در روز چهارشنبه ( 7 شهریورماه 1397) به پایان رسید که شاخص کل بورس تنها با 706 واحد افزایش در رقم 137472 جای گرفت و ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 9264 میلیارد ریال رسید.

کدام صنایع پربازده و کدام صنایع کم‌بازده بودند؟

در جریان معاملات روز شنبه بازار سرمایه نمادهای « شبندر، رمپنا، شبریز، خساپا و شپنا» بیشترین نقش را در مثبت کردن شاخص کل و نمادهای « پارس، فولاد، فملی، کگل و فارس» بیشترین نقش را در منفی کردن شاخص کل داشتند.

به‌گفته تحلیلگران بازار سرمایه ، بعد از ظهر روز شنبه خبری مبهم در فضای رسانه‌ای کشور مبنی بر فروش ارز پتروشیمی‌ها به بانک مرکزی و دریافت وجه ریالی آن و سپس فروش ارز از سوی بانک مرکزی در بازار ثانویه منتشر شد که با انتشار این خبر بازار سرمایه که در ساعات اولیه معاملات با رشد بیش از هزار واحدی شاخص، روند صعودی به خود گرفته بود، ناگهان دگرگون شد و در ساعات پایانی شاخص کل بورس به دلیل فروش سهام شرکت‌های صادراتی و خرید تک سهام‌های کوچک حدود 600 واحد ریزش کرد و تالار بورس رنگ قرمز به خود گرفت. هر چند که این خبر در شامگاه شنبه تکذیب شد، اما ابهام در ابلاغیه‌ دولت عدم اعتماد سهامداران به بازار سرمایه و تغییرات سنگین سود سهام شرکت‌‌ها را در پی داشت.

در جریان معاملات روز یکشنبه بازار سرمایه نمادهای « شبندر، فملی، شتران، فولاد و کگل» بیشترین نقش را در مثبت کردن شاخص کل و نمادهای « فارس، جم، رانفور، فخاس و شپدیس» بیشترین نقش را در منفی کردن شاخص کل داشتند.

به‌گفته تحلیلگران بازار سرمایه، مقررشده بود که از روز یکشنبه مس با نرخ دلار دولتی چهارهزار و 200 تومان و حد نوسان قیمتی 10 درصد در بورس کالا عرضه شود، اما عرضه مس با نرخ دلار دولتی در جریان معاملات روز یکشنبه بورس کالا متوقف و مصوبه شد که از روز دوشنبه ( 5 شهریورماه 97 ) مس با دستورالعمل جدیدی در بورس کالا عرضه شود،

بدین صورت که نرخ پایه چهارهزار و 200 تومان ضربدر نرخ LME و ضربدر پریميوم 1.1 شود و دیگر حد نوسان قیمتی 10 درصد برای عرضه مس در بورس کالا در نظر گرفته نشود.

پیش‌بینی سهامداران در روز یکشنبه براین اساس بود که افزایش نرخ مس براساس حجم عرضه و تقاضا در بورس کالا بر سودآوری نماد فملی اثر می‌گذارد، بنابراین نماد فملی جز نمادهای پربازده این روز بود. همچنین سهامداران احتمال دادند که برای از بين رفتن رانت به‌وجود آمده برای دیگر شرکت‌های فلزی هم این مصوبه قیمت‌گذاری در نظر گرفته شود، بنابراین نماد فولاد هم در جریان معاملات روز یکشنبه بازار سرمایه پربازده بود.

در جریان معاملات روز دوشنبه بازار سرمایه نمادهای « شپنا، شبندر، پارسان، وغدیر، شتران» بیشترین نقش را در مثبت کردن شاخص کل و نمادهای « رمپنا، اخابر، های وب، خودرو، وامید» بیشترین نقش را در منفی کردن شاخص کل داشتند.

به ‌گفته کارشناسان بازار سرمایه، مصوبه آزادسازی نرخ فرآورده‌های ویژه شرکت‌های پالایشی (عرضه محصولات ویژه پالایشگاه‌ها با ارز بازار ثانویه در بورس کالا) و معامله محصولات مسی و آلومینیومی با سقف نوسان قیمت باز در بورس کالا باعث شد که تقاضا برای خرید سهام شرکت‌های فولادی و پالایشی در معاملات روز دوشنبه بازار سرمایه افزایش پیدا کند، اما عرضه سنگین گروه‌های خودرویی به ویژه سایپا باعث شد که بازار سرمایه در نیمه اول جریان معاملات تاحدودی منفی شود، اما از نیمه دوم مجدد تقاضا برای خرید سهام شرکت‌های پالایشی‌ افزایش پیدا کرد که این موضوع منجر به مثبت شدن بازار سرمایه شد.

در جریان معاملات روز سه‌شنبه بازار سرمایه نماد‎های « رمپنا، خساپا، حتاید، فولاژ، پاکشو » بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل و نمادهای « فملی، فولاد، شتران، شبندر، شپنا » بیشترین نقش را در منفی کردن شاخص کل داشتند.

به‌گفته تحلیلگران بازار سرمایه، دو دلیل برای افت شاخص کل بورس در روز سه‌شنبه وجود دارد. اولین دلیل به بخشنامه دوشنبه شب وزارت نفت مربوط می‌شود که این بخشنامه در نقض ابلاغیه سوم شهریور‌ماه وزارت نفت به پالایشگاه‌ها بود‌. براساس ابلاغیه مورخ سوم شهریورماه وزارت نفت، پالایشگاه‌ها باید فرآورده‌های ویژه پالایشی خود را براساس نرخ ارز بازار ثانویه در بورس کالا عرضه کنند، اما پنجم شهریورماه برای دو تا از پالایشگاه‌های کشور بخشنامه جدیدی آمد که در این بخشنامه اعلام شده است که فرآورده‌های ویژه پالایشی برای مصارف داخلی باید با نرخ ارز دولتی در بورس کالا عرضه شوند.

به نظر می‌رسد تداوم عرضه فرآورده‌های ویژه پالایشی برای مصارف داخلی با نرخ ارز دولتی در بورس کالا منجر به کاهش درآمد انتظاری شرکت‌های پالایشگاهی خواهد شد، به همین جهت بخش قابل توجهی از افت روز سه‌شنبه بازار سرمایه به فروش سهام شرکت‌های پالایشگاهی مربوط بود. همچنین بخشنامه جدید وزارت نفت همزمان با طرح سوال از رئیس‌جمهور در صحن علنی مجلس شد و قانع نشدن برخی نمایندگان مجلس از پاسخ رییس جمهور در خصوص دلایل افزایش نرخ ارز، ریزش بیش از 3500 واحدی شاخص کل بورس را رقم زد.

بسیاری از فعالان بازار سرمایه احتمال دادند که الزام فروش محصولات فولادی با نرخ دلار چهار هزار و 200 تومانی هم در راستای الزام فروش محصولات شرکت‌های پالایشی با نرخ ارز دولتی تداوم پیدا ‌کند، به همین دلیل نماد فولاد در روند معاملات روز سه‌شنبه بازار سرمایه هم نزولی شد. همچنین این موضوع با کاهش تقاضای خرید مس در بورس کالا با قیمت‌های جدید همزمان شد و خریداران احتمال دادند که نرخ مس هم به قیمت گذشته بازگردد و با نرخ دلار دولتی در بورس کالا عرضه شود، بنابراین نماد فملی هم بیشترین نقش را در منفی کردن شاخص روز سه‌شنبه بورس داشت.

در جریان معاملات روز چهارشنبه بازار سرمایه نماد‎های «فارس، وبملت، پارس، شاراک، وتجارت» بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل و نمادهای « فولاد، فملی، فخوز، وامید، کچاد» بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل امروز داشتند. به عقیده تحلیلگران بازار سرمایه، طی هفته جاری گزارش‌های‌ ماهانه بسیار خوبی از سوی شرکت‌های پتروشیمی منتشر شده که در این گزارش‌ها آمده است که شرکت‌های پتروشیمی از رشد فروش و درآمد بسیار خوبی نسبت به مدت مشابه سال گذشته برخوردار شده‌اند.

بنابراین گزارش ماهانه بسیار خوب شرکت‌های پتروشیمی باعث شد که سهام شرکت‌های پتروشیمی در سبد سهام سرمایه‌گذاران در جریان معاملات روز چهارشنبه وزن بیشتری پیدا کند. همچنین بانک ملت دارای منابع ارزی با نرخ دلار آزاد است که این موضوع منجر به شناسایی سود برای بانک ملت می‌شود به همین جهت تقاضا برای خرید سهام بانک ملت از سوی سهامداران به شدت وجود دارد.

بازار سرمایه تنها خبرمحور است

ولید هلالات کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه، در گفتگو با تجارت‌نیوز، در خصوص بررسی وضعیت بازار سرمایه در هفته اول شهریورماه امسال، گفت: طی هفته جاری اخبار متعددی در بازار سرمایه منتشر شد که می‌توان به استیضاح وزرا، طرح سوال از رئیس جمهور، موضوع آزادسازی نرخ فرآورده‌های ویژه پالایشی اشاره کرد.

هلالات افزود: این اخبار موج‌های زیادی در بازار سرمایه ایجاد کرد، بنابراین نوسانات بازار در هفته جاری تحلیلی نبوده، بلکه تنها هیجانی بوده است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: در هفته جاری هیچ گونه تحول خاص و قابل توجهی نه در عرصه سیاسی و نه در عرصه اقتصادی نسبت به هفته گذشته صورت نگرفته است، بنابراین درحال حاضر بازار تنها خبرمحور است و با انتشار کوچکترین خبری به شدت مثبت و به شدت منفی می‌شود.

حال بورس این هفته خوب نبود

همچنین علی شهریاری، معامله‌گر و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز در واکاوی وضعیت بازار سرمایه در هفته اول شهریور ماه امسال، گفت: معتقدم بازار سرمایه در هفته جاری به هیچ عنوان بازار خوب و مثبتی نبود. شاید اوایل هفته تا حدودی روند بازار مثبت بود، اما از روز دوشنبه به شدت با یک بازار بی‌ثبات و هیجانی مواجه شدیم.

این تحلیلگر بازار سرمایه تصریح کرد: متاسفانه بی‌ثباتی در تصمیمات و سیاست‌گذاری دولتمردان بازار سرمایه را دستخوش نوسانات منفی کرده است. به‌طوری که اول هفته جاری ابلاغ شد که فرآورده‌های ویژه پالایشی باید به نرخ ارز ثانویه در بورس کالا عرضه شوند که این موضوع باعث مثبت شدن سهام پالایشی‌ها در تالار بورس شد، اما پس از اینکه سهامداران با خوش‌بیبنی تمام اقدام به خرید سهام پالایشی‌ها کردند، از سوی وزارت نفت مصوبه‌ای مبنی بر عرضه فرآورده‌های ویژه پالایشی با نرخ ارز دولتی به پالایشگاه‌ها ابلاغ شد و این موضوع صف فروش سنگین سهام پالایشی‌ها را در تالار بورس به همراه داشت.

شهریاری افزود: بدون شک این نوع برخورد با سهامداران خرد به هیچ عنوان در شان افرادی که در بازار سرمایه فعالیت می‌کنند، نیست. متاسفانه مصوبات غیرکارشناسانه مسئولان باعث بی‌اعتمادی سهامداران خرد به بورس و تصمیم‌گیری برای انتقال نقدینگی از بورس به سمت بازارهای موازی سکه، طلا و دلار شده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.