کد مطلب: ۲۹۹۴۳۷

گزارش میدانی تجارت‌نیوز از تالار شیشه‌ای

همه شایعات بورسی امروز/معامله‌گران بازار سرمایه به چه سهامی اعتماد دارند؟

همه شایعات بورسی امروز/معامله‌گران بازار سرمایه به چه سهامی اعتماد دارند؟

این‌روزها بازار سرمایه برخلاف گذشته در آرامش نسبی به سر می‌برد و به گفته سهامداران حاضر در تالار بورس فضای خرید در بازار بهتر شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، نیمه اول معاملات امروز سه‌شنبه « 20 شهریورماه 1397» بازار سرمایه حاکی از آن بود که شاخص با رشد بیش از 600 واحدی همچنان روند صعودی به خود گرفته و در رقم 147 هزار واحد جای گرفته است و نمادهای فولادی و سنگ آهن بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل و نمادهای پترویی و پالایشی بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل داشتند.

همچنین در جریان معاملات امروز بازار سرمایه گروه بانکی‌ها پیشتاز بازار بودند که پیشرو بودن نمادهای بانکی پیش از این در نظرسنجی اول هفته تجارت نیوز از کارشناسان و تحلیلگران بازار سرمایه مطرح شده بود. در آن نظزسنجی بیش از 50 درصد از تحلیلگران بازار سرمایه معتقد بودند روند شاخص کل بورس در هفته جاری صعودی و نمادهای بانکی، فلزی و پالایشی پیشرو در بازار این هفته سرمایه خواهند بود.

وبملت پیشتاز بازار

یکی از سهامداران مستقر در تالار بورس که بیش از 16 سال در بازار سرمایه فعالیت دارد در خصوص حال و هوای این روزهای بازار سرمایه به تجارت‌نیوز، گفت: این روزها رفت و آمد بورس به دلیل بازگشايی نمادهای لپارس، كهرام، قزوين، قثابت، قصفها، پسهند، قهكمت، سدور، ختراك، قشكر، فسپا، قلرست، فروس، وپترو، دشيمی بسیار پر ترافیک شده است. تا به این لحظه که حدود ساعت 10 صبح است برای نمادهای وبملت، کگل، ونفت، شیراز، وخارزم، شسینا، کچاد، غشهد، وبشهر، تاپیکو، کگاز، وصندوق، بترانس، شنفت، فولاد، کنور، غپینو، رمپنا، شکلر،کفپارس، کپشیر، قشهد، شکربن، ستران، کطبس، پترول، بشهاب، سهرمز، شپنا صفوف خرید تشکیل شده است.

وی ادامه داد: امروز برخلاف روزهای گذشته پترویی‌ها و پالایشی‌ها با فشار فروش بیشتری مواجه هستند که دلیل آن هم مربوط به تهاتر برخی محصولات ویژه پالایشگاهی با نفت است. اما به صورت کلی حال و هوای این روزهای بورس بسیار خوب است و احتمال می‌دهم که شاخص کل بورس تا آخر مهر ماه امسال وارد کانال 170 هزار واحدی شود.

این سهامدار در پاسخ به این سوال که آیا سهامداران حاضر در تالار بورس به آزادسازی قیمت‌ها در بورس کالا امید دارند؟ افزود: دولت باید هر چه سریعتر اقدام به آزادسازی قیمت تمام محصولات در بورس کالا کند که دیروز هم با انتشار خبری در تالار مبنی بر آزادسازی قیمت فولاد در بورس کالا برای سهام فولاد صف خرید سنگین تشکیل شد، به طوری که تقاضا برای سهام فولاد و کگل رشد بیش از چهار هزار واحدی شاخص بورس را به دنبال داشت. امروز هم زمزمه آزادسازی قیمت فولاد در بورس کالا است که ممکن است ابلاغیه آن از سوی وزارت صمت منتشر شود. همچنین امروز خبری در خصوص آزادسازی قیمت محصولات پتروشیمی در بورس کالا شایعه شده است.

افزایش 13 درصدی تولید شمش فولاد

وی ادامه داد: همچنین امروز خبری در خصوص نماد فولاد در تالار بورس منتشر شده است. مدیر عامل فولاد مبارکه خبر از افزایش 13 درصدی تولید شمش فولاد با وجود کاهش چشمگیر 40 درصدی مصرف آب داده است. در حالی فولاد مبارکه اصفهان میزان مصرف آب خام شرکت را به 2.7 لیتر برای هر کیلوگرم تولید فولاد کاهش داده که کمترین میزان مصرف آب در بین فولاد‌سازان دنیا بالای 3.7 لیتر است و از این جهت فولاد مبارکه با دستیابی به عدد 2.7 لیتر بر کیلوگرم، سرآمد شرکت‌های فولادساز داخلی و خارجی خواهد بود. با توجه به این خبر ارزش سهام فولاد در آینده بیشتر خواهد شد و سهامداران اقدام به خرید سهام این شرکت در بورس کردند.

این سهامدار در پاسخ به این سوال که تازه واردان بازار سرمایه ابتدا به سراغ چه نمادهایی بروند؟ گفت: نکته‌ای که درخصوص بازار سرمایه حائز اهمیت است اینکه هم تازه واردان و هم سهامداران باید اطلاعات دقیقی از موضوعات روز ایران و دنیا داشته باشند. به عبارتی علاوه بر اینکه درخصوص میزان تولید، درآمد و سود یعنی صورت مالی شرکت‌ها اطلاعات کافی داشته باشند باید هر روز اخبار را رصد کرده تا بتوانند تحلیل بنیادی درستی از نمادها داشته باشند.

وی ادامه داد: وقتی سهامداران شرکت‌ها را به خوبی بشناسند و اخبار را هر روز رصد کنند می‌توانند در خصوص میزان سود و زیان نمادها تحلیل درستی داشته باشند و براساس آن اقدام به خرید و فروش سهام کنند. هر چند که فضا در تالار بورس به این صورت است که برخی از سهامداران دنباله رو رفتار دیگر سهامداران هستند. به عنوان مثال اگر در یک روز اکثریت بازار اقدام به خرید سهام فولاد کنند آن سهامدار هم به تبعیت از بازار به خرید این سهام اقدام می‌کند، اما برخی سهامداران خبره و باتجربه تحلیل‌های بنیادی خود را داشته و به دنبال سهم‌هایی هستند که با وجود داشتن قابلیت رشد هنوز رشد نکرده‌اند.

احتمال رشد ارزش سهام تاپیکو و سمگا

این سهامدار در پاسخ به این سوال که آیا خرید سهم‌های دلاری همچنان خوب است؟ گفت: رفتار سهامداران در خصوص گروه فلزات اساسی متفاوت است برخی سهامداران معتقدند که ارزش نماد فملی به 750 تومان هم می‌رسد، اما بنده معتقدم که سهم‌های دلاری مثل فولاد و فملی رشد خود را کرده‌اند و احتمال ریزش قیمت این سهم‌ها وجود دارد، اما به نظرم خرید برخی تک سهم‌ها از جمله تاپیکو خوب است.

در همین میان یکی دیگر از سهامداران معروف و خبره تالار بورس در پاسخ به این سوال که آیا سهم‌های دلاری در آینده سودده خواهند بود؟ گفت: با توجه به اینکه هنوز قیمت پایه محصولات فلزی، پترویی‌ها و پالایشی‌ها با دلار 4200 تومان محاسبه می‌شود هنوز قیمت دلار در بازار ثانویه بر روی این نمادها تاثیر نگذاشته است، بنابراین رشد چشمگیر نمادهای دلاری در بلندمدت کاملا مشهود است.

این سهامدار در پاسخ به این سوال که در حال حاضر خرید چه سهامی سودده است؟ افزود: خرید سهام وبملت به دلیل نرخ تسریع ارز بانک ملت همچنان سودده است. نمادهای وصندوق، هرمز، تاپیکو، سمگا هم جای تامل و بررسی دارند.

همچنین یکی دیگر از سهامداران قدیمی تالار بورس در گفتگو با تجارت‌نیوز در پاسخ به این سوال که تازه‌واردان بازار سرمایه ابتدا به سراغ چه نمادهایی بروند؟ گفت: نرخ ارز جدید، مقدار فروش و در نهایت رشد بهای تمام شده با تورم سه عاملی است که در زمان خرید سهام باید به آن توجه شود، بنابراین باید سهامدار سراغ شرکتی رود که در نرخ ارز جدید بیشترین اهرم، در مقدار فروش چه ناشی از رکود و چه تحریم کمترین کاهش مقدار فروش و در بهای تمام شده نیز کمترین مقدار رشد را داشته باشد.

این سهامدار افزود: سهامداران خیلی از این شاخه به آن شاخه یا از این سهم به آن سهم نپرند. به عبارتی سهامداران یک پرتفوی با دو یا سه سهم برای خود ایجاد کنند و اجازه دهند که نرخ تسعیر ارز کار خود را انجام دهد. به طور حتم افزایش نرخ ارز کم کم بازدهی خوبی برای سهم‌های دلاری رقم خواهد زد. تجربه نشان داده است این نحوه خرید و نگهداری بازدهی قوی‌تری را از نوسان گیری‌ها داده است .

این سرمایه‌گذار بورسی گفت: یکی از مشکلات در حال حاضر اقتصاد رشد چشمگیر حجم نقدینگی است که احتمال دارد دولت برای جذب نقدینگی اولین، ساده‌ترین و پرخطرترین راه را انتخاب کند که افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی است. هر لحظه ممکن است دولت اعلام به بازگشایی سپرده پنج ساله با نرخ سود ۳۰ درصد کند که این خبر برای بازار سرمایه خبرخوبی نیست اما سهامداران بدانند که با این نرخ رشد ارز می‌توانند یک ساله با اوراق بهادار سود ۲۶ و ۲۷ درصدی کسب کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.