کد مطلب: ۲۳۲۵۶۳

همه یارانه گرفتند

همه یارانه گرفتند

یارانه نقدی فروردین‌ماه به حساب سرپرستان خانوار و همچنین گروه‌های هدف که مبلغی مازاد از محل هدفمندی یارانه‌ها دریافت می‌کنند، شب گذشته واریز شده است.

بر اساس قانون بودجه سال ۱۳۹۷ مبلغی حدود ۴۸ هزار میلیارد تومان منابع از محل اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها پیش‌بینی شده که تا ۳۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از این مبلغ به پرداخت یارانه نقدی و غیرنقدی خانوارها اختصاص دارد. اگر دولت حتی تمام این منبع را برای پرداخت یارانه نقدی خرج کند، فقط باید در طول سال جاری به حدود ۶۰ میلیون نفر یارانه نقدی پرداخت کند. در حالی که طبق آخرین آمار بیش از ۷۷ میلیون نفر در لیست هدفمندی یارانه‌ها قرار داشته و دولت ماهانه به حساب سرپرستان خانوار مبلغ ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر نفر واریز می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ٬ در این شرایط نزدیک به ۱۷ میلیون نفر به طور مازاد در حال دریافت یارانه هستند و این در حالی است که پیشنهادهای دولت برای حذف یارانه‌بگیران و در نهایت توافقاتی که در کمیسیون تلفیق در جریان بررسی لایحه بودجه ۱۳۹۷ انجام شد، به نتیجه‌ای نرسید و راهکار مشخصی برای غربالگری یارانه‌بگیران وجود ندارد. حتی در کمیسیون تلفیق موضوع حذف یارانه‌بگیران بر اساس بررسی حساب‌های بانکی نیز مصوب شد، ولی در صحن علنی رای نیاورد. اصرار مجلس برای حذف یارانه سه دهک بالای درآمدی نیز اجرایی نشد و طبق آخرین اظهارات نوبخت-رئیس سازمان برنامه و بودجه- ساز و کار مشخصی برای حذف این سه دهک که حدود ۲۴ میلیون نفر را در برمی‌گیرد، وجود ندارد.

در کنار یارانه نقدی که هر ماه به حساب یارانه‌بگیران واریز می‌شود، از سال گذشته و بر اساس قانون بودجه افزایش حداقل مستمری خانوارهای مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام و سازمان بهزیستی نیز به مبلغ پرداختی یارانه اضافه شد. به طوری که سهم خانوارهای یک نفره از گروه‌های هدف ۹۵ هزار تومان، دو نفره ۱۸۹ هزار تومان، سه نفره ۲۵۳ هزار تومان، چهار نفره ۳۳۷ هزار تومان و خانوارهای پنج نفره و بیشتر تا ۳۶۵ هزار تومان مازاد بر مبلغ یارانه دریافت می‌کنند.

آن‌طور که نوبخت اعلام کرده در مجموع دولت در هر ماه حدود ۳۶۰۰ میلیارد تومان بابت پرداخت یارانه و مبلغ مازاد برای گروه‌های هدف هزینه می‌پردازد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.