کد مطلب: ۴۰۱۰۴۸

همکاری خودرویی ایران و روسیه چقدر جدی است؟

همکاری خودرویی ایران و روسیه چقدر جدی است؟

یک کارشناس حوزه خودرو در خصوص همکاری با روسیه گفت: همکاری با روسیه در خودروسازی مربوط به شرکت لادا می‌شود که احتمال آن بعید است.

یک کارشناس حوزه خودرو در خصوص همکاری با روسیه گفت: همکاری با روسیه در خودروسازی مربوط به شرکت لادا می‌شود که احتمال آن بعید است اما در صورت انجام این کار، یک حسن اساسی وجود دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، فربد زاوه، کارشناس حوزه خودرو ابتدا در رابطه با احتمال همکاری با روس‌ها اظهار کرد: موضوع همکاری ایران با روسیه در زمینه ساخت خودرو مربوط به برند لادا می‌شود. لادا زیرشاخه رنو است و اعتقاد بر این است، محصولی که با تندر ۹۰ اشتراک دارد را بتوان از طریق این شرکت به ایران آورد. به هر شکل این خودروسازی نیز زیر مجموعه رنو است و اگر خودروساز فرانسوی بخواهد محدودیت‌های خود را اعمال کند تفاوتی در این قضیه ایجاد نخواهد شد. حداقل حسن این همکاری می‌تواند تامین کامپوننت‌های تندر ۹۰ باشد تا تولید این خودرو مجددا شروع شود. به طور کلی احتمال ورود خودروهای جدید و فعالیت با روسیه بسیار بالا نیست و حتی خودروسازان چینی نیز از همکاری با ایران ترس دارند. این نکته را نیز باید گفت که روسیه مملو از شرکت‌های خودروسازی بود اما در حال حاضر هیچ‌کدام به صورت مستقل فعالیت نمی‌کنند.

وی درباره آینده شرکت‌های چینی در بازار ایران گفت: از میان شرکت‌های چینی که در بازار ایران ماندند می‌توان به چری، جک و هایما اشاره کرد. سایر شرکت‌های چینی از فعالیت در ایران ترس دارند و مشخص نیست که برندهای ذکر شده نیز تا چه زمانی در ایران به فعالیت بپردازند. به هر صورت می‌توان گفت خودروهای تولید شده در ایران کاملا CKD بودند و ساخت داخلی نداشتند در نتیجه تکنولوژی خاصی به ایران وارد نمی‌کردند. اصولا هر آنچه که در زمینه خودرو نیاز به یادگیری داشت را ما باید تاکنون فرا می‌گرفتیم. اگر نتوانستیم بسیاری از موارد را در صنعت خودروسازی یاد بگیریم به ناکارآمدی، عدم اقتصادی بودن و … مربوط می‌شود. اگر شرکتی در سبد عرضه، ارزهای مختلف نداشته باشد، از نوسانات بازار به شدت آسیب خواهد دید.

هندی‌های شریک ایران می‌شوند؟

زاوه درباره همکاری با هند نیز اظهار کرد: در هند مجموعه تاتا و ماهیندرا معاملات پایه دلار هستند. بیشتر ارزی که توسط شرکت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد دلار است و از این بابت شرایطی مانند شرکت‌های چینی در ایران دارند. از طرفی دیگر هندی‌ها به شدت محافظه‌کارتر از چینی‌ها هستند و تقابلی که بین چین و آمریکا وجود دارد بین هند و آمریکا نیست. ضمن اینکه چین قدرت ریسک‌پذیری بیشتری نسبت به هند دارد بنابراین احتمال اینکه چینی‌ها کمک بیشتری به ایران در زمینه خودروسازی داشته باشند بیشتر از هندی‌ها است. علاوه بر این در روزهایی که شرایط معاملات باز بود تلاش‌های زیادی برای همکاری با هند انجام شد اما اصولا شرکت‌های هندی در فعالیت‌های خودرویی کند هستند و معاملات بین‌المللی با آن‌ها بسیار سخت است.

بهترین نسخه برای صنعت خودرو ایران

زاوه در پایان گفت: بهترین نسخه‌ای که می‌توان برای صنعت خودروسازی ایران پیچید این است که بر داشته‌های خود تکیه داشته باشد. ما صاحب پلتفرم تندر ۹۰ هستیم و می‌توانیم روی این پلتفرم محصولات مختلفی را ارائه دهیم. پلتفرم‌‌های پژو ۲۰۶ و ۴۰۵ را نیز داریم که امکان تعریف محصولات داخلی جدید روی آن‌ها وجود دارد و در این صورت تنها وابستگی برای تامین قطعات خواهیم داشت. باید تمرکز ویژه روی محصولات موجود به خصوص تندر ۹۰ وجود داشته باشد و کامپوننت‌ها را می‌توان جایگزین کرد. در حال حاضر تنها راه‌حل برای صنعت خودروی ایران همین مورد است.

منبع: گسترش‌نیوز

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • آرمین

    کارشناسی که فکر مردم نیست!!! فقط داره از منافع خودروسازان دفاع می کنه! محصولات لادا اقتصادی و با کیفیت هستن و باید هر چه زودتر وارد و مونتاژ بشن،گرانتا و وستا به راحتی میتونن جایگزین تندر و ساندرو بشن