کد مطلب: ۵۹۳۰۲۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پول‌پاشی بانک‌های تخصصی دولتی/ جزئیاتی از وام‌های پرداختی

پول‌پاشی بانک‌های تخصصی دولتی/ جزئیاتی از وام‌های پرداختی

بانک‌های تخصصی دولتی دست به پول پاشی زده‌اند و ۱۲۶ درصد نسبت سپرده‌های خود تسهیلات پرداخت کرده‌اند. این بانک‌ها شامل مسکن، کشاورزی، صنعت و معدن، توسعه صادرات و توسعه تعاون هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بانک‌های تخصصی دولتی دست به پول پاشی زده‌اند و ۱۲۶ درصد نسبت سپرده‌های خود وام پرداخت کرده‌اند. این بانک‌ها شامل مسکن، کشاورزی، صنعت و معدن، توسعه صادرات و توسعه تعاون هستند.

وزارت اقتصاد به تازگی گزارشی با عنوان «نسبت تسهیلات به سپرده به تفکیک استان و نوع بانک» منتشر کرده است.

متوسط نسبت تسهیلات به سپرده پس از کسر سپرده قانونی در بانک‌های خصوصی و مؤسسات اعتباری غیربانکی معادل ۶۳ درصد و پایین‌تر از بانک‌های دیگر است.

بیشترین نسبت وامی که پرداخت شده به بانک‌های تخصصی دولتی مربوط می‌شود، یعنی پنج بانک مسکن، کشاورزی، صنعت و معدن، توسعه صادرات و توسعه تعاون ۱۲۶ درصد نسبت سپرده‌های خود وام پرداخت کرده‌اند.

یعنی این بانک‌ها بیشتر از سپرده‌های خود وام پرداخت کرده‌اند، در این گزارش آمده که علت این اتفاق این است که بانک‌های تخصصی دولتی از خطوط اعتباری، منابع صندوق توسعه ملی و سرمایه بیشتری در مقایسه با سایر بانک‌ها برخوردار هستند. وایع با اتکا به منابعی غیر از سپرده‌ها اقدام به پرداخت وام کرده‌اند.

این شاخص در بانک های تجاری دولتی معادل ۷۹ درصد و در بانک های خصوصی شده معادل ۸۶ درصد بوده است. کمترین نسبت پرداخت تسهیلات نیز با ۶۳ درصد مربوط به بانک‌های خصوصی و مؤسسات اعتباری غیربانکی است.

همچنین در بین استان‌ها بیشترین نسبت تسهیلات به سپرده‌ مربوط به استان خراسان شمالی است، بانک‌های تخصصی دولتی بیش از دو برابر سپرده‌های خود تسهیلات پرداخت کرده‌اند. پنج بانکی که ذکر شد در استان خراسان شمالی ۲۱۶ درصد نسبت سپرده‌های خود وام داده‌اند.

از دیگر تغییرات جدید نظام بانکی این بود که نرخ بهره بازار بین بانکی از رقم ۱۹.۱ درصد در اوایل مهر سال جاری به ۱۹.۸۶ درصد در اواخر این ماه رسیده است. اتفاقی که اگر ادامه داشته باشد تاثیر خود را روی نرخ سود سپرده، تسهیلات و نرخ بهره اوراق نیز می‌گذارد و موحب افزایش آنها می‌شود. در نهایت نیز سیاست‌گذار پولی از طریق این کانال تورم را کنترل می‌کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.