کد مطلب: ۶۰۹۷۸۸

نماینده مجلس:

اغلب صندوق‌های بازنشستگی در کشور ورشکسته هستند

اغلب صندوق‌های بازنشستگی در کشور ورشکسته هستند

محسن زنگنه افزود: اغلب صندوق های بازنشستگی در کشور ورشکسته هستند، علت اصلی آن هم این است که متاسفانه کرسی های شرکتهای شستا و زیرمجموعه سازمان تامین اجتماعی براساس شایستگی تقسیم نمی‌شود لذا صندوق نمی‌تواند سودآوری داشته باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، غلامحسین شافعی عصر پنجشنبه در نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی از نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی‌خواست در زمینه احقاق حق بخش خصوصی و کارگران از مدیریت سازمان تامین اجتماعی پیگیری کنند.

وی ادامه داد: دوشنبه هفته جاری هیات واگذاری در سازمان خصوصی سازی جلسه ای برگزار و در آن، رد دیون دولت از چهار واحد بزرگ اقتصادی از جمله پالایشگاه شازند اراک را به سازمان تامین اجتماعی واگذار کرد که این امر، روال خطرناکی برای اقتصاد کشور است و سازمان تامین اجتماعی را گرفتارتر از گذشته می‌کند.

بدهی کلان دولت به سازمان تامین اجتماعی

رییس کمیسیون مالیات، کار و تامین اجتماعی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: سازمان تامین اجتماعی یک نهاد خصوصی است که در حال حاضر ۱۴.۵ میلیون نفر بیمه شده و سه میلیون و ۳۸۰ هزار مستمری بگیر دارد و در حق بیمه ای که فرد به این سازمان پرداخت می‌کند، سهم کارفرما ۲۳ درصد، سهم فرد هفت درصد و سهم دولت سه درصد است.

احمد اثنی عشری افزود: متاسفانه تاکنون بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی به ۴۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده و پیش بینی می‌شود سالانه ۱۴۰ هزار میلیارد تومان به این بدهی اضافه شود و این در حالی است که هیچ گونه برنامه ای از سوی دولت برای بازپرداخت این بدهی وجود ندارد.

وی اضافه کرد: سازمان تامین اجتماعی یک نهاد کاملا خصوصی است که وجوه آن توسط بیمه گذار تامین می‌شود، ولی بخش خصوصی کمترین نقش را در مدیریت این سازمان دارد، یعنی بخش خصوصی در شورای عالی سازمان تامین اجتماعی حداکثر سه نماینده دارد که آنها هم انتصابی هستند و مدیریت این شورا نیز با بخش خصوصی نیست.

رییس کمیسیون مالیات، کار و تامین اجتماعی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: سازمان تامین اجتماعی به سرعت در حال سوق یافتن به سمت ورشکستگی است، هم اینک نسبت بیمه پردازان به مستمری بگیران حدود ۴.۵ نفر است و اگر این نسبت به مرز ۳.۶ برسد به معنای ورشکستگی است.

اثنی عشری افزود: نخستین خواسته ما این است که نقش صاحبان اصلی سازمان تامین اجتماعی در مدیریت این سازمان تقویت شود چون الان سازمان تامین اجتماعی مترادف با کمیته امداد شده است و دولت مدام وظایف بیشتری را بر دوش این سازمان می‌گذارد.

وی ادامه داد: بدهی‌های هم از طریق شرکتهای ورشکسته و کارخانه‌ها دارد به سازمان تامین اجتماعی محول می‌شود که خود این هم معضلی برای سازمان شده است.

رییس کمیسیون مالیات، کار و تامین اجتماعی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: در دنیا صندوق‌های بازنشستگی مستقل از بخش درمان هستند اما ایران جزء معدود کشورهایی است که پوشش بخش درمان آن هم به صندوق بازنشستگی و سازمان تامین اجتماعی محول شده است و هم اینک بخش درمان بیش از دو سوم کادر سازمان تامین اجتماعی را تشکیل می‌دهد و مدیریت این سازمان را دشوار کرده است.

اثنی عشری افزود: حق بیمه ای که افراد بابت درمان به سازمان تامین اجتماعی پرداخت می‌کنند متعادل نیست در حالی که باید هزینه درمان بر اساس سرانه افراد و دریافتیهای آنها مختلف و متفاوت باشد.

اغلب صندوق‌های بازنشستگی در کشور ورشکسته هستند

نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی‌نیز در این نشست گفت: صندوق‌های بازنشستگی در کشور هم اینک نیز ورشکسته هستند و قرار است ۲۰۰ هزار میلیارد تومان از بودجه سال ۱۴۰۱ کشور به این صندوق‌ها اختصاص یابد تا بتوانند به بازنشستگان حقوق پرداخت کنند.

محسن زنگنه افزود: اغلب صندوق‌های بازنشستگی در کشور ورشکسته هستند، علت اصلی آن هم این است که متاسفانه کرسی‌های شرکتهای شستا و زیرمجموعه سازمان تامین اجتماعی براساس شایستگی تقسیم نمی‌شود لذا صندوق نمی‌تواند سودآوری داشته باشد.

وی در خصوص رد دیون دولت از طریق واگذاری به سازمان تامین اجتماعی گفت: رییس سازمان خصوصی سازی در جلسه کمیسیون بودجه مجلس قول داد که این دیون به صورت سهام در عرضه اولیه بورس به فروش برسد.

این نماینده مجلس گفت: به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفتم که اگر می‌خواهی اقتصاد مقاومتی واقعی را عملیاتی کنید، مدیریتی دولت را از شرکت شستا حذف کنید تا زیر مجموعه‌هایش به سوددهی برسند.

به گزارش ایرنا، نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی‌در خصوص پیگیری پیشنهادات دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی برای حل مشکلات سازمان تامین اجتماعی قول مساعدت داد.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • بهشت اجباری

    عوضش امنیت داریم!!!!

  • ناشناس

    به درک مادر خدا بیامرز من در بستر بیماری بود که حقوقش رو نصف کردند و به خواهر م دادندهمین حق و نا حق کردن ها پیش خدا گم نمیشه الهی به زمین گرم بشینن

  • ناشناس

    قطع به یقین اگر مدیریت شستااز دولت به بخش خصوصی واگذار شود به سوددهی خواهد رسید چون حق به حق دار باید برسه وقتی سینا از محل پول بیمه گذار ایجاد شده چرا دولت منافع آن راببر وزیران آن زمانه برای شستا

  • سعید

    بازنشسته 30 سال جون کنده پدر صاحبش در اومده، این حرفها سرش نمیشه، با این صدقه ها که شما میدید پول دارو درمانش هم نمیشه

  • کاربر

    یکی توضیح بده این همه پول که در زمان اشتعال بعنوان کسور بازنشستگی کم شده از یکطرف و اعتباری که از دولت می‌گیرن از طرف دیگه کجا رفته و خرج چه چیزایی شده که الان میگن ورشکسته شدیم؟؟؟؟؟

  • ناشناس

    باسلام مگویند سازمان تامین اجتمای یک نهد خصوصی است چرا دولت پول برداشت کرده ولی حالا پس نمی دهد خدا خوشش نمی آید نان در صفره مردم بردارید حالا پس ندهید؟ خدایی هم هست که انانی که مجری کار هستند وحق مردم پس نمی دهند مردم در جلو خانواد ها شون خجالت می کشند یا خدا خودت قزاوت کن این پولها که برداشت کرده اند کجا؟؟؟؟؟ رفته حالا هیچ کس خودش صاحب نمی کند!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟