کد مطلب: ۸۰۳۰۱۸

ورودی‌های جدید بورس دو برابر شد

ورودی‌های جدید بورس دو برابر شد

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس در بهمن ماه سال گذشته به ترتیب با ۹.۲ و ۶.۸ درصد کاهش نسبت به دی ماه پارسال مواجه شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در آخرین نسخه گزیده آمارهای اقتصادی منتشر شده از بانک مرکزی درباره تحولات بازار سرمایه آمده است که شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس در بهمن ماه سال ۱۴۰۱ به ترتیب با ۹.۲ و ۶.۸ درصد کاهش نسبت به ماه قبل ارقام ۱۵۳۳۳۶۶ و ۲۰۰۴۳ را ثبت کردند. وجود شوک‌های منفی در بازار و نوسان قیمت دلار در بازار آزاد از عوامل ریزش بازار سرمایه در بهمن ماه به شمار می‌رود.

شاخص کل هم وزن بورس اوراق بهادار تهران که وزن یکسانی به تمامی صنایع (نمادها) می‌دهد در بهمن ماه سال ۱۴۰۱ نسبت به ماه قبل از آن باکاهش ۹.۴ درصدی همراه شد. شاخص مذکور در یازده ماهه منتهی به بهمن ماه سال ۱۴۰۱ نسبت به دوره مشابه سال ۱۴۰۰ با رشد ۴۶.۶ درصدی همراه بوده است. لازم به ذکر است که بازدهی بالاتر شاخص هم وزن در یازده ماهه سال ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ (۴۶.۶ درصد) در مقایسه با بازدهی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در این دوره (۱۹.۶ درصد) نشان دهنده بهبود بازدهی صنایع کوچک در مقایسه با بازدهی صنایع بزرگ است.

ارزش بازار سهام بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس در بهمن ماه سال ۱۴۰۱ نسبت به ماه گذشته به ترتیب با کاهش ۹.۶ و ۵.۲ درصدی ارقام ۵۶۵۰۵.۸ و ۱۵۳۵۷.۹ هزار میلیارد ریال را ثبت کردند که نسبت به یازده ماهه سال ۱۴۰۰ با افزایش ۹.۸ و ۱۸.۵ درصدی همراه بوده‌اند.

ارزش بازار بدهی بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس در بهمن ماه سال ۱۴۰۱ به ترتیب با افزایش ۶.۸ و ۰.۳ درصدی نسبت به ماه گذشته ارقام ۵۵۸.۸ و ۴۲۶۶.۵ هزار میلیارد ریال را به خود اختصاص داده‌اند که نسبت به یازده ماهه سال ۱۴۰۰ به ترتیب با رشد ۶۷ و ۱۹ درصدی همراه بوده‌اند.

مانده اوراق بدهی در بازار فرابورس به تفکیک ماهیت ناشر دولتی، شهرداری‌ها و شرکتی حاکی از آن است که در یازده ماهه سال ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ به ترتیب با رشد ۱.۴، ۹۴.۴ و ۱۳۲.۷ درصدی مواجه بوده است. در این دوره سهم اوراق دولتی ۷۰.۴ درصد، سهم اوراق شهرداری‌ها ۳.۱ درصد و سهم اوراق شرکتی ۲۶.۶ درصد بوده است.

مجموع ارزش معاملات سهام در بازار بورس اوراق بهادار تهران در یازده ماهه سال ۱۴۰۱ نسبت به دوره مشابه سال ۱۴۰۰ با افزایش ۵.۴ درصدی به ۸۶۴۷.۱ هزار میلیارد ریال رسید. حجم معاملات سهام در این دوره نسبت به دوره مشابه سال قبل تر از آن نیز با رشد ۳۵.۶ درصدی به ۱۷۵۱.۱ میلیارد سهم رسید.

مجموع تامین مالی از طریق بازار سرمایه طی یازده ماهه سال ۱۴۰۱، با ۲۹.۳ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ از ۵۹۸۴.۳ هزار میلیاردریال به ۴۲۳۱ هزار میلیاردریال رسید. کاهش ۹۶.۸ درصدی ردیف «افزایش سرمایه شرکت‌های سهامی عام از محل مازاد تجدید ارزیابی (مجوزهای ارائه شده)» در زیر گروه «سرمایه‌ای» عمده‌ترین عامل در کاهش تامین مالی از طریق بازار سرمایه در یازده ماهه سال ۱۴۰۱ نسبت به دوره مشابه سال ۱۴۰۰ تلقی می‌شود.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.