کد مطلب: ۵۷۸۰۰۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تالاب انزلی خشک شد؟

تالاب انزلی خشک شد؟

بعد از خشک شدن هورالعظیم حالا نوبت تالاب انزلی شده است. محمد درویش، فعال محیط زیست می‌گوید: «بخش بزرگی از تالاب انزلی خشک شده است. مجموعه‌ای از عوامل در این خشکی اثر داشته است، از لایه‌روبی تا ورود فاضلاب بدون تصفیه به این تالاب.»

به گزارش تجارت‌نیوز ، بعد از خشک شدن تالاب هورالعظیم در خوزستان حالا صحبت از خشک شدن تالاب انزلی است. تالاب بین المللی انزلی که در کنوانسیون جهانی رامسر هم ثبت شده است.

تالاب انزلی هم از نظر تنوع زیستی گیاهان و جانوران مورد اهمیت است، هم از نظر جاذبه گردشگری. اما حالا حال این تالاب خوب نیست. فعالان محیط زیست نیز بارها برای حفظ این تالاب هشدار داده‌اند.

دلایل خشک شدن تالاب انزلی

محمد درویش، فعال محیط زیست درباره وضعیت تالاب انزلی به تجارت‌نیوز می‌گوید: « متاسفانه بخش بزرگی از تالاب انزلی خشک شده است. مجموعه‌ای از دلایل در وضعیت بد تالاب انزلی دخیل است. حق‌آبه تالاب داده نمی‌شود، بارگذاری‌های زیادی که در بالادست صورت گرفته و کمیت و کیفیت آب ورودی به تالاب انزلی به شدت کاهش پیدا کرده است.»

او در ادامه عوامل موثر بر تالاب انزلی می‌گوید: «موتورپمپ‌های زیادی درون تالاب و در رودخانه‌های منتهی به تالاب از جمله امامزاده ابراهیم، زیربازار و… وجود دارد تا آب را برای شالیزارها، کشاورزی و… منتقل کند. عملا ورودی آب به شدت کم شده است.»

این فعال محیط زیست با اشاره به فاضلاب واردشده به تالاب انزلی می‌گوید: «آب فاضلاب بندر انزلی بدون هیچگونه تصفیه‌ای وارد تالاب می‌شود. همه این موارد دست به دست هم داده است تا متاسفانه شاهد نابودی تالاب انزلی باشیم.»

درویش در ادامه درباره موج شکن‌های بندر انزلی توضیح می‌دهد: «بندرها برای اینکه کشتی‌ها بتوانند به اسکله نزدیک شوند موج شکن‌هایی را ایجاد می‌کنند که تنش‌های آبی را کم کند. این موج شکن‌ها سبب می‌شود میزان رسوب‌گذاری در محوطه تالاب انزلی افزایش پیدا کند و آرام آرام عمق تالاب کم می‌شود و تالاب خشک شود.»

او می‌گوید: «درباره میزان تاثیر موج شکن‌ها روی تالاب انزلی باید بررسی شود. تاکنون پژوهش دقیقی انجام نشده است.»

این فعال محیط زیست با بیان اینکه بخشی از این تالاب به دلیل لایه‌روبی غیرفنی خشک شد، ادامه می‌دهد: «سد لاسک هم در بالادست این تالاب در حال احداث است. فعالان محیط زیست برای وضعیت تالاب انزلی هشدار دادند ولی برخی ذی‌نفعان دنبال ساخت سد لاسک هستند.»

اولویت اول برای احیای تالاب انزلی چیست؟

درویش درباره احیای تالاب انزلی می‌گوید: «مهم‌ترین اولویت تالاب انزلی برای احیا، احداث تصفیه‌خانه در بندر انزلی است. بیش از ۲۰ سال است که قرار است تصفیه‌خانه احداث شود ولی می‌گویند هزینه آن ۴۰۰ میلیارد تومان می‌شود، پول نداریم! سوال این است که چطور برای ساخت سد پول هست ولی برای تصفیه‌خانه پول نیست؟»

او در پایان می‌گوید: «نباید اجازه دهیم که از سراوان شیرابه‌ها وارد گهررود شود و در نهایت به تالاب انزلی برسد. باید تفکیک زباله از مبدا و تصفیه‌خانه شیرابه‌های کوه سراوان( کوه انباشت زباله در رشت) در اولویت قرار گیرد.»

هفته گذشته نیز شاهد آتش‌سوزی گسترده‌ای در تالاب بین‌المللی انزلی بودیم. فرشید فلاح،سرپرست اداره محیط زیست انزلی درباره حجم خسارات وارد شده به ایسنا گفت: «هفت هکتار از نیزارهای منطقه چراغ پشتان تالاب انزلی نابود شد.»

ملکی، فرمانده انتظامی استان گیلان نیز انگیزه متهمان در به آتش کشیدن بخش‌هایی از اراضی تالاب انزلی را سودجویی، تصرف و ایجاد کاربری مورد نظر بیان کرد کرد و گفت: «پنج نفر از عوامل این آتش‌سوزی به دستگاه قضائی معرفی شدند که سرانجام منجر به صدور قرار برای تعداد دو نفر از این متهمان شد.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    تبریک به نمایندگان و کلیه مسئولین

  • ناشناس

    اونجا رو چند وقته که دارن خشکش میکنن، تا بتونن اونجا ساختمون سازی بکنن الانم سوزوندنش تا کار سریعتر پیش بره