کد مطلب: ۶۲۶۱۹۲

وعده سیب‌زمینی ۸ هزار تومانی/ صادرات دام در حال انجام است

وعده سیب‌زمینی ۸ هزار تومانی/ صادرات دام در حال انجام است

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی سیل و صادرات سیب زمینی تا سقف ممکن، را علل گرانی این محصول دانست و گفت: وعده می‌دهیم هفته آینده قیمت سیب‌زمینی در میادین به کمتر از ۸ هزار تومان برسد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اسماعیل قادری‌فر در نشست خبری امروز با اشاره به افزایش قیمت سیب زمینی تا ۲۰ هزار تومان در برخی از مناطق تهران، گفت: وعده می‌دهیم هفته آینده قیمت سیب‌زمینی در میادین به کمتر از ۸ هزار تومان برسد و در مغازه‌های خرده فروشی هم حداکثر ۱۰ هزار تومان باشد.

قادری‌فر افزود: سیل در جنوب کرمان ۶۰ هزار تن سیب زمینی تولیدی را از بین برد و همچنین سقف صادرات این محصول از کشور ۶۰۰ هزار تن است که این سقف تکمیل شد و این موضوعات منجر به افزایش قیمت محصول شد.

وی با اشاره به اینکه به دنبال افزایش قیمت سیب‌زمینی، توزیع اینترنتی و هوشمند این محصول به قیمت ۹۸۰۰ تومان آغاز شد، گفت: علاوه بر این، توزیع سیب‌زمینی در میادین میوه و تره‌بار نیز به قیمت کیلویی ۱۰ هزار تومان آغاز شد و هم اکنون نرخ آن در بازار به ۱۳ تا ۱۴ هزار تومان رسیده است.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی افزود: ۵.۵ میلیون تن سیب زمینی در کشور تولید می‌شود و ما جزو بزرگترین تولیدکنندگان این محصول هستیم.

توزیع گوشت به صورت منجمد است

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا با توجه به التهابات بازار گوشت، توزیع این کالا نیز مانند برنج و برخی از کالا‌های دیگر هوشمند و اینترنتی خواهد شد، گفت: در راستای تنظیم بازار گوشت از هفته آینده توزیع برخط و هوشمند این کالا آغاز می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ذخایر راهبردی گوشت قرمز را بسیار مطلوب عنوان کرد و گفت: کمبودی را که در بازار ایجاد شده با ذخایر جبران خواهیم کرد.

قادری فر گفت: توزیع گوشت به صورت منجمد خواهد بود و فعلاً زیرساخت‌ها برای توزیع گوشت گرم وجود ندارد.

وی افزود: تلاش می‌کنیم که برای ایام عید این زیرساخت‌ها فراهم و توزیع گوشت گرم نیز به صورت برخط و هوشمند انجام شود.

این مقام مسئول در مورد قیمت توزیع گوشت، گفت: هنوز قیمت مصوب برای این کالا تعیین نشده و امروز در جلسه ستاد تنظیم بازار این قیمت تعیین و اعلام می‌شود.

قادری فر افزود: تاکید رئیس جمهور و معاون اول این است که افزایش قیمتی در حوزه ارزاق عمومی و کالا‌های اساسی نداشته باشیم.

جزئیات تنظیم بازار برنج

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به التهابات بازار برنج این مسئله را تا حدودی ناشی از کمبود تولید دانست و گفت: علاوه بر این، احتکار برنج داخلی در برخی از استان‌ها توسط شبکه دلالی به کاهش عرضه این محصول دامن زده است و برخی از رسانه‌ها نیز در این زمینه تأثیرگذار بوده‌اند.

قادری‌فر احتکار برنج توسط کشاورزان را رد کرد و گفت: در این فصل برنج دست کشاورز نیست.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به توزیع هوشمند و برخط برنج گفت: در توزیع هوشمند، برنج تایلندی به قیمت ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان، برنج پاکستانی ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان، برنج هندی ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان و برنج شیرودی به قیمت ۴۲ هزار تومان عرضه می‌شود. همچنین طی یکی دو روز آینده یک نوع برنج ایرانی دیگر (برنج فجر) نیز به فرایند توزیع هوشمند اضافه می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که برنج فجر با چه قیمتی در سامانه آنلاین توزیع می‌شود، گفت: هنوز قیمت آن اعلام نشده، اما فکر می‌کنم حدود ۴۲ هزار تومان باشد.

فردا؛ آغاز توزیع برنج در فروشگاه‌های زنجیره‌ای

قادری فر گفت: در راستای تنظیم بازار این کالا توزیع برنج در فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز با همین قیمت‌های اعلام شده از فردا پنجشنبه آغاز خواهد شد.

وی افزود: مجموعه وزارت جهاد کشاورزی تمام تلاش خود را طی دو هفته آینده به کار می‌گیرد تا بازار کالا‌های اساسی در آستانه شب عید به پایداری برسد.

قادری فر با بیان اینکه شرکت بازرگانی دولتی ایران و شرکت پشتیبانی امور دام در هر زمینه‌ای که کمبود وجود داشته اقدام به توزیع کالا‌های اساسی می‌کند گفت: سازمان مرکزی تعاون روستایی نیز به عنوان حامی این دو مجموعه هر کجا که آن‌ها دچار کمبودی شوند ورود و این کمبود را جبران می‌کند.

توزیع میوه شب عید از ۲۰ اسفند

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه از ۳ ماه قبل به منظور تنظیم بازار میوه شب عید، خرید سیب و پرتقال را در دستور کار قرار دادیم گفت: از اواخر هفته آینده محصولات خریداری شده به استان‌های هدف حمل می‌شود.

به گفته قادری‌فر طرح توزیع میوه شب عید از ۲۰ اسفند امسال تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ اجرا خواهد شد و حدود ۵۰ درصد توزیع میوه شب عید به صورت هوشمند در دسته‌بندی‌های مناسب و با رعایت استاندارد‌ها انجام خواهد شد.

وی درباره قیمت میوه شب عید گفت: هنوز قیمت میوه مصوب نشده، اما حداقل ۳۰ درصد کمتر از نرخ بازار خواهد بود ضمن اینکه اگر میوه‌های خریداری شده به صورت برخط، مشکلی داشته باشند مصرف کننده می‌تواند آن‌ها را مرجوع کند.

قادری فر میزان میوه خریداری و ذخیره شده برای شب عید گفت: بر اساس تصمیمات شورای قیمت گذاری محصولات راهبردی، ما می‌توانستیم تا ۵۰ هزار تن سیب و ۵۰ هزار تن پرتقال را خریداری کنیم. الان آمار دقیقی درباره میزان خرید ندارم، اما به اندازه کافی خرید و ذخیره‌سازی انجام شده است.

ورود دولت به تنظیم بازار خرمای ماه مبارک رمضان

این مقام مسئول با اشاره به اینکه بعد از عید، ماه مبارک رمضان را در پیش داریم گفت: امسال خرید حمایتی و تنظیم بازار خرما نیز در دستور کار قرار گرفته است.

اضافه‌شدن ۱۶ سامانه هوشمند دیگر به فرایند توزیع برخط

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی در پاسخ به اینکه بسیاری بهره‌گیری دولت از سامانه بازرگام برای توزیع هوشمند کالا‌های اساسی را اقدامی انحصاری می‌دانند و نسبت به آن انتقاد‌هایی دارند، گفت: در ۱۸ آبان ۱۴۰۰ جلسه‌ای درباره چالش‌های ایجاد شده در حوزه مرغ و تخم مرغ برگزار شد و به این نتیجه رسیدیم که این چالش‌ها به التهابات بازار دامن می‌زند بنابراین بلافاصله وارد عمل شدیم و توزیع هوشمند این دو کالا را در دستور کار قرار دادیم.

وی افزود: برای استفاده از سامانه‌های برخط ما دو شرط را مطرح کردیم که شرط اول داشتن سیستم حمل ونقل و لجستیک به منظور حمل کالا به درب منازل مردم بود و شرط دوم نیز این بود که توزیع آنلاین به هر شیوه و مدلی که قرار است انجام شود باید به قیمت مصوب تنظیم بازار صورت بگیرد. در این میان از حدود ۶ تا ۷ پلتفرمی که متقاضی انجام این کار بودند فقط پلتفرم بازرگام این دو ویژگی را داشت که این پلتفرم نیز یک شرکت تعاونی دانش بنیان سهامی عام است.

قادری فر گفت: همچنین به دنبال فراخوانی که در این زمینه منتشر شد متقاضیان دیگری نیز درخواست دادند و در حال حاضر ۱۶ سامانه هوشمند دیگر در ۱۶ استان کشور فعال هستند که این سامانه‌ها به تدریج اقتصاد‏‎ مقیاس دریافت می‌کنند و چندی دیگر به پلتفرم‌های توزیع کالا‌های کشاورزی در کشور تبدیل می‌شوند.

صادرات دام در حال انجام است

معاون وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مباحث مطرح شده مبنی بر توقف صادرات دام از کشور گفت: شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی اواخر مهرماه به منظور حمایت از دامداران مصوب کرد که هر کیلوگرم دام سبک (گوسفند پرواری نر) به قیمت ۶۲ هزار تومان و هر کیلوگرم گوساله پرواری نر به قیمت ۵۹ هزار تومان از دامداران خریداری شود.

همچنین صادرات محور بودن یکی از برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی است و به دلیل اینکه ما نمی‌توانیم صادرات را یک روز انجام دهیم و چند روز آن را متوقف کنیم، زیرا این کار باعث از بین رفتن بازار‌های صادراتی می‌شود.

قادری‌فر با بیان اینکه مسئولیت صادرات دام زنده با ما نبوده است گفت: ما فقط احراز واقعی صلاحیت صادرکنندگان و کار اعتبارسنجی را انجام دادیم که دام واقعی و استانداردشده صادر شود چرا که برخی در این حوزه تقلب می‌کردند.

وی گفت: تاکنون ۲۸ هزار رأس دام سبک از کشور به مقصد کشور‌هایی مانند کویت، عمان، قطر و عراق صادر شده و از دیدگاه ما این میزان صادرات هیچ تأثیری بر بازار گوشت ندارد و نخواهد داشت.

قادری فر با اشاره به اینکه صادرات متناسب با جریان بازار داخل در حال انجام است افزود: صادرات مجوز‌هایی که قبلاً وجود داشته انجام شده است و مجوز‌های جدید نیز منوط بر پایش و بررسی شرایط بازار صادر می‌شود، اما طی روز‌های اخیر هیچ مجوز جدیدی به دست ما نرسیده است.

طرح ۵۵۰ هزار هکتاری خوزستان به هدف خود نرسیده است

قادری‌فر همچنین در مورد طرح ۵۵۰ هزار هکتاری خوزستان که در سال ۸۵ در سفر رهبری به این استان تصویب شد، گفت: این طرح اکنون به هدف خود نرسیده است و وظیفه آن به سازمان تعاون روستایی محول شده است که اهداف این طرح را دنبال کنیم.

سازمان تعاون روستایی از اهداف اصلی خود دور مانده است

قادری‌فر از اجرایی نشدن برنامه تنظیم‌گری بازار در دهه‌های گذشته توسط تعاون روستایی خبر داد و گفت: وظایف این سازمان از اهداف اصلی خود دور مانده بود، اما اکنون با برگشتن قانون تمرکز وظایف بازرگانی در وزارت جهاد کشاورزی، این سازمان به وظیفه اصلی خود یعنی تنظیم‌گری بازار پرداخته است. در این راستا تلاش می‌کند که با استفاده از سیستم‌های هوشمند پیش برود. ۱۲۰۰ شرکت دانش‌بنیان و ۸۰۰ استارت‌آپ شناسایی شده‌اند و به دنبال این هستیم تا ضریب نفوذ نوآوری را در بخش کشاورزی افزایش دهیم.

وی افزود: با آسیب‌پذیری که داشتیم، امروز دلالی و واسطه‌گری مهمترین معضل بخش کشاورزی است و اقداماتی که از ۱۸ آبان‌ماه از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان انجام می‌دهیم توانسته التهاب بازار را کم کند.

ماجرای هدر رفتن پول ۴۶ تن زعفران

مدیرعامل سازمان تعاون روستایی کشور در پاسخ به سؤالی که ۴۶ تن زعفران خریداری شده از کشاورزان هنوز پولش را دریافت نکرده اند در حالی که خریدار سود کلانی به جیب زده است، گفت: این موضوع به دوره‌های قبلی برمی‌گردد که ۴۶ تن زعفران خریداری شد و به قیمت کیلویی ۲۰ میلیون تومان به یک برند مخصوص فروخته شد و پس از آن قیمت زعفران به کیلویی ۳۰ میلیون تومان رسید. قراردادی که سازمان تعاون روستایی دوره‌های قبل منعقد کردند از نظر شکلی درست است، اما اجرای آن طوری بوده که، چون با سفته فروخته‌اند، هنوز پول آن را دریافت نکرده‌اند.

از بازار ۸ میلیارد دلاری زعفران کمتر از ۵ درصد آن در اختیار ایران است

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی درباره بازار زعفران نیز با اشاره به اینکه قیمت حمایتی این محصول برای زعفران نگین ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین شده است گفت: این رقم در راستای حمایت از کشاورزان تعیین شده و اگر قیمت کمتر از این باشد کشاورزان زیان می‌کنند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: امسال به دلیل کاهش تولید، کشش بازار افزایش یافته و قیمت زعفران نگین به ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان رسید بنابراین هیچ نیازی به دخالت دولت در این زمینه وجود داشت و ما حتی یک گرم زعفران هم نخریدیم.

قادری فر اضافه کرد: اعتقاد ما این است که قیمت زعفران باید واقعی و بر اساس نرخ دلاری آن باشد.

وی با اشاره به اینکه ۹۵ درصد زعفران دنیا در ایران توزیع می‌شود گفت: از بازار ۸۱ میلیارد دلاری زعفران، کمتر از ۵ درصد آن در اختیار ایران است که آن هم مربوط به محصول خام است و این رویه باید اصلاح شود.

منبع: صداوسیما

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • محمد

    سلام بر اساس تحلیل تکنیکال سقف سیب زمینی 20 هزار تومان است الان هرچی سیب زمینی دارید بفروشید جاش شلغم بخرید احتمالا تا 30 هزار تومان میرسد .

  • رضا

    اشغالهاییمثل شما مملکتو به گند کشیدند سیب زمینی کیلو ۱۰۰۰تومن بود نه ۱۰۰۰۰هزارتومن

  • ناشناس

    سازمان تعاون روستایی متقلب است سیب زمینی های خراب که شکاف داره و برای دام ها استفاده میشه و کیلو 500 تومن نمی ارزد در بسته دو کیلویی 16 هزار تومن به مردم میندازد. احتمالا برنج ایرانی اش هم نامرغوب است برنج خارجی هایش هم تاریخش 2019 است فاسده نتیجه اعتماد بی خود به دولت همینه

  • ناشناس

    کلاهبرداری بزرگ سیب زمینی شکاف دار دامی که 800 تومان است به قیمت 8000 هزار تومان به مردم میفروشند