کد مطلب: ۳۹۸۶۹۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

رشد پایه پولی از رشد نقدینگی سبقت گرفت / افزایش ۹ هزار میلیاردی پایه پولی در بهار

رشد پایه پولی از رشد نقدینگی سبقت گرفت / افزایش 9 هزار میلیاردی پایه پولی در بهار

در بهار امسال حدود 9 هزار میلیارد تومان به پایه پولی کشور افزوده شد که سهم سپرده بانک‌ها و موسسات اعتباری بیشتر از دیگر اجزای پایه پولی بوده است. آمارها نشان می‌دهد در خرداد ماه امسال میزان رشد سالانه پایه پولی نسبت به نقدینگی بیشتر بوده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در بهار امسال حدود 9 هزار میلیارد تومان به پایه پولی کشور افزوده شد که سهم سپرده بانک‌ها و موسسات اعتباری بیشتر از دیگر اجزای پایه پولی بوده است.

اسکناس و مسکوک در دست اشخاص که از اجزای پایه پولی بوده در بهار امسال کاهش یافته است.

بر اساس تازه‌ترین گزارش پولی بانکی منتشره از سوی بانک مرکزی پایه پولی در خرداد ماه سال جاری به بیش از 274 هزار میلیارد تومان واحد رسید.

654

آمارها نشان می‌دهد در خرداد ماه امسال میزان رشد سالانه پایه پولی نسبت به نقدینگی بیشتر بوده است.

نقدینگی با رشد 25.1 درصدی از 1582 هزار میلیارد تومان در خرداد ماه سال 1397 به 1980 هزار میلیارد تومان در خرداد ماه امسال رسید.

همچنین میزان رشد پایه پولی با 25.5 درصد رشد از 218 هزار میلیارد تومان در خرداد ماه سال گذشته به 274 هزار میلیارد تومان در خرداد ماه امسال رسید.

به طور معمول نقدینگی درمقایسه با پایه پولی از رشد بیشتری برخوردار بوده و میزان رشد آن با اختلاف چند درصد در سطح بالاتری قرار دارد، اما طی یکسال اخیر که اقتصاد کشور دچار بحران ارزی شده گاها اتفاق افتاده که رشد پایه پولی از رشد نقدینگی پیشی گرفته که به عقیده کارشناسان تبعات نامطلوبی را برای کشور به همراه خواهد داشت.

بررسی روند پایه پولی از سال گذشته نشان می‌دهد بیشترین رشد مربوط به اسفند ماه سال گذشته بوده که پایه پولی 4.8 درصد افزایش یافته است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.