کد مطلب: ۵۷۴۸۱۱

فرار توانیر از زیر بار تعهد

خسارت مشترکان برق کی پرداخت می‌شود؟

خسارت مشترکان برق کی پرداخت می‌شود؟

با وجود قطعی‌های مکرر برق و وعده‌های شرکت توانیر درباره پرداخت خسارات وسایل الکتریکی به مشترکان، طبق پیگیری‌های تجارت‌نیوز قرارداد شرکت توانیر با شرکت‌های بیمه تمام شده و کسی مسئول پرداخت خسارات مشترکان نیست.

گزارش تجارت‌نیوز ، شرکت توانیر و وزارت نیرو بارها اعلام کرده‌ بودند چنانچه وسایل برقی مشترکان به دلیل قطعی برق خراب شوند، پس از بررسی‌های کارشناسان بیمه برق تا سقف ۱۲ میلیون تومان خسارت به مشترکان آسیب‌خورده پرداخت می‌شود.

با این حال مشترکان از بروکراسی پیچیده دریافت خسارت می‌گویند. مشترکان آسیب‌دیده بارها در پیغام‌های خود به تجارت‌نیوز گفته‌اند که پیگری‌های آنان برای جبران خسارات ناشی از قطعی برق به در بسته می‌خورد.

برای مثال یکی از مخاطبان تجارت‌نیوز به این رسانه گفته بود: «کولرمان هم بر اثر نوسانات برق سوخت ولی حرف چند سال پیش بهم گفتن برو اداره برق تقاضا خسارت کن من شخصا با فاکتور هزینه که کردم رفتم و نشونشون دادم دریغ از یه راهنمایی حتی…»

تجارت‌نیوز، از چندی قبل، پیگیر روند جبران خسارات ناشی از خاموشی‌ها شده بود. بنا بر گزارشی که از شرکت بیمه دی به این رسانه رسیده، قرارداد بیمه توانیر با بیمه دی به پایان رسیده و هنوز هم قرارداد جدیدی منعقد نشده است.

عبدالامیر یاقوتی، مدیرکل امور مشترکان توانیر قبلا وعده داده بود که تا پایان سال ۱۴۰۰، کلیه خسارات پرداخت می‌شود اما او در گفتگویی با تجارت‌نیوز از پرداخت نشدن خسارات ابراز تاسف کرد و گفت که تا شهریور ماه امسال تمامی خسارات ناشی نوسانات برق سال ۱۴۰۰ پرداخت می‌شود و حالا با وجود این که سه روزی از آغاز شهریور می‌گذرد، هنوز خبری از پرداخت خسارات برق مشترکان نیست.

پیگیری‌ها حاکی حاکی از این است که بیمه دی از سال ۹۶ با توانیر قرارداد داشته ولی امسال شرکت توانیر هنوز موفق نشده که هیچ قراردادی با بیمه‌ها ببندد.

قرارداد توانیر با بیمه دی تمام شده است

شرکت بیمه دی در همین باره به خبرنگار تجارت‌نیور می‌گوید: یک بار مناقصه‌ای برای بستن قرارداد بیمه برگزار شده اما شرکت توانیر نتوانست قراردادی منعقد کند و بیمه از اول سال اعتبار پیدا می‌کند و مناقصه در تیر یا مرداد به سرانجام می‌رسد اما به دلیل خسارت‌های زیادی که از اول سال به مشترکان وارد شده است، شرکت‌های بیمه تمایلی برای انعقاد این قرارداد ندارند.

بنا بر گزارش‌های شرکت بیمه دی، قرارداد بیمه توانیر هر سال در تیر به صورت قطعی منعقد می‌شد و خسارت هم عدد مشخص و معلومی بود؛ بنابراین شرکت‌ها می‌توانستند شرایط را ارزیابی کنند و قرارداد سال بسته می‌شد اما با توجه به قطعی‌های مکرر برق خسارات زیادی به مشترکان وارد شده و ارزیابی ریسک برای شرکت‌های بیمه سخت بود به همین دلیل هم هنوز شرکتی با توانیر قرارداد منعقد نکرده است .

با این وجود، مسولیت خساراتی که به مشترکان وارد شده متوجه شرکت‌های بیمه نیست و باید دید آیا شرکت توانیر موفق می‌شود که تا پایان مهلت زمانی که برای پرداخت خسارات به مشترکان آسیب‌دیده داده است با یکی از شرکت‌های بیمه قرارداد ببندد یا نه؟

برای مطالعه بیشتر درباره جبران خسارات برق، گزارش«ب رای دریافت خسارت چه کنیم؟ » را هم بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    محافظ برق برای همین روزها هست. گاهی هم باید مشترک خودش پیش گیری کند.

    • آرمان

      محفظ برق هم داشتم،تلوزیون سوخت پاورش،گوشی آیفون تصویریم سوخت دیگه به اون چجوری میخواستم محافظ ببندم،آشمالی مگه تو

    • ناشناس

      عقل کل ؛ نوسان برق به قدری بالاست که بهترین محافظ برق را هم از کار می اندازد .اداره برق کارش درسته و مو لای درزش نمیره و میدونه چطور از مسئولیتش شانه خالی کنه .

    • ناشناس

      اقای عزیز که گویای از محافظ برق
      می گویی اگر نا غافل تصادف کردی و پایت شکست به تو خواهند گفت که اگر لباس محافظ داشت تصادف نمی کرد حال دوی آر دوربین مدار بسته سوخته وقابل تعمیر نیست به ما هیچ کس جواب گو نیست باید ماموران برق از این به بعد لباس محافظ کتک بپوشند برای قطعی بدهی برق .‌. چون نشان پول ما شیرش ماده است دروغ گویان مسئول برق

  • عدالتخواه

    با درود واحترلم
    یخچالم درنوسانات برق سوخته چهارمیلیون هزینه کرد ه ام به اداره برق ساوه بارها مراجعه نموده ام هیچ کس جواب گو نیست.برای دادخواهی پیش کدام خداشنااس برویم .

  • عدالتخواه

    بابت خسارت؛ ثبت درسامانه خسارت وزارت نیرو کرده ام
    تمام مدارک را نیز دارم اداره برق ساوه هیچ جوابی نمیده

  • ناشناس

    همه اش دروغ باید از ۷ خان رستم بگذرید تا وسایل سوخته ات را توضیح دهید تا خودشون باور کنند چون حرف تو را دروغ می شمارند….از تیریز

  • ناشناس

    جدیدا توانیر با بیمه کوثر قرارداد بسته است و خسارات ناشی از قطعی برق دقیقا یک سال طول میکشید تا پرداخت شود.من دوسال پیش برد بخوابم سوخت دقیقا بعد از ثبت نام در سامانه و بیمه ۱۵ ماه طول کشید تا پرداخت شد.

  • انصاری

    یخچال من مرداد ۹۹ به دلیل نوسان برق سوخت و مهر ماه تشکیل پرونده دادم و بعد از ۱۰ماه با کلی پیگیری یک میلیون صد از فاکتور من رو به حسابم ریختن

  • عیسی عشوری لاتی

    سلام خسته نباشیدمن یک بیکارم متاهلم دوتا دانش اموزدارم الان مهرامده وتلویزیون نداریم کدپیگیری هم دارم دوماهه میرم داخل سایت مینویسه درانتظاربررسی اخه این چه وضعیه این پولاکجارفته پول ملته الان بهشون نیازداریم چند ساله پرداخت کردیم الان ضرردیدیم واقعاوجدان کجارفته جواب این ملت روکی میده چندمیلیون مشترک هستیم اگه هرکدوم پانصدتاهزارتومن بدیم چقدرمیشه بدادمون برسید

  • ناشناس

    سلام منم کولر اسپیلیت با اینکه محافظ سر راهش بود سوخت از شهریور تا الان پیگیرم خبری نیست هی می نویسه در انتظار بررسی قرار بود تا آخر آبان خسارتارو بدن الان آخر آذر هستیم خبری نیست