کد مطلب: ۶۶۸۱۵۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

سرمایه‌گذاری چینی‌ها در پروژه گازی قطر/ هدف چین از این کار چیست؟

سرمایه‌گذاری چینی‌ها در پروژه گازی قطر/  هدف چین از این کار چیست؟

چین به عنوان بزرگترین واردکننده گاز مایع طبیعی در سال گذشته، در حال انجام مذاکراتی برای مشارکت در پروژه توسعه میدان گازی نورت فیلد است. این مشارکت به چین کمک می‌کند تا قطر را به عنوان تامین‌کننده اصلی خود حفظ کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شرکت‌های نفتی چینی در حال مذاکره با قطر برای سرمایه‌گذاری در پروژه گسترش میدان گازی نورت فیلد هستند. این پروژه، بزرگترین پروژه گاز مایع طبیعی جهان است. به نظر می‌رسد چینی‌ها قصد دارند در این پروژه سرمایه‌گذاری کرده و در قراردادهای درازمدتی سوخت تولیدی آن را خریداری کنند.

کمپانی دولتی سی‌ان‌پی‌سی و کمپانی سینوپک قصد دارند در این پروژه ۳۰ میلیارد دلاری، به میزان ۵ درصد و در دو واحد صادرات مختلف سرمایه‌گذاری کنند. یک مقام ارشد صنعتی در چین گفت که این مشارکت حتی به مقدار کم، چین را قادر می‌کند تا به این پروژه جهانی دسترسی داشته باشد و نحوه مدیریت و تخصص عملیاتی آنها را یاد بگیرد.

پروژه گسترش میدان گازی نورت فیلد شامل شش واحد صادراتی گاز مایع طبیعی است که ظرفیت مایع‌سازی قطر را تا سال ۲۰۲۷ از سالانه ۷۷ میلیون تن به ۱۲۶ میلیون در سال افزایش می‌دهد. این پروژه وضعیت قطر را به عنوان بزرگترین تولیدد کننده گاز جهان تثبیت می‌کند. این دو شرکت چینی و همچنین شرکت دولتی «قطر انرژی»، هنوز نظری در این خصوص ارائه نداده‌اند. هر واحد صادراتی برای قطر به منزله واسطه سرمایه‌گذاری مشترک است و این دو شرکت چینی هر کدام در یک واحد صادراتی سرمایه‌گذاری می‌کنند.

سی‌ان‌پی‌سی و سینوپک همچنین در حال مذاکره با قطر انرژی برای خرید سالانه چهار میلیون تن گاز مایع طبیعی برای ۲۷ سال آینده هستند. اگر این توافق حاصل شود، بزرگترین قرارداد خرید سوخت فوق سرد بین این دو کشور خواهد بود. چین در سال ۲۰۲۱ حدود ۹ میلیون تن گاز مایع طبیعی از قطر وارد کرد که ۱۱ درصد کل تولیدات این کشور را شامل می‌شد.

دیگر شرکای قطر

اولین شریک قطرانرژی در این پروژه شرکت توتال انرژی است که ۲۵ درصد از سهام یک واحد صادراتی این پروژه را از آن خود کرد. به نظر می‌رسد خریداران آسیایی، نیمی از بازار این پروژه و خریداران اروپایی نیم دیگر آن را تشکیل می‌دهند. شرکت‌های اکسان‌مبیل و شل نیز از شرکت‌هایی هستند که برای این پروژه پیشنهادهایی ارائه کرده بودند.

مشارکت چین در این پروژه بیشتر جنبه مالی دارد چون میزان سهم چین بسیار کم است. شرکت‌های هندی نیز به مشارکت در پروژه گازی قطر علاقه دارند اما اطلاعات بیشتری در این خصوص در دست نیست.

چین که بزرگترین وارد کننده گاز مایع طبیعی در سال ۲۰۲۱ بود، ۴۵ درصد از گاز مصرفی خود را وارد می‌کند و قطر را به عنوان یک تامین‌کننده قابل اطمینان و طولانی‌مدت می‌بیند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    این فقط اثبات می کند که ما هم باید به فکر خود باشیم ، نه اینکه منافع مردم را فدای پرچم سرخی ها بکنیم ، به نوعی سر خود کلاه نگذاشته و دوست و دشمن خود را بشناسیم.

  • ناشناس

    در سایه بی کفایتی مسئولان ایران همه از قطر وچین و توتال فرانسه و … دست بدست هم داده اند تا ثروت زیر زمینی ایران را به یغما ببرند ! ایران با سیاست‌های غلط اصرار دارد تحت تحریم اقتصادی قرار بگیرد و بهای این سیاست‌های غلط را با از دست دادن ثروت ملی و فقر و گرسنگی ملت خود و از کار افتادن صنایعی همچون فولاد و سیمان و غیره می‌دهد

  • ناشناس

    چون که ایران رو یک رقیب می دونن که دارای ثروت عظیم است و میخوان ایران همچنان عقب بمونه