کد مطلب: ۴۱۷۱۹۳

پرویز مشرف محکوم به اعدام شد

پرویز مشرف محکوم به اعدام شد

دادگاه مقابله با تروریسم پاکستان امروز (سه‌شنبه) حکم اعدام پرویز مشرف، رئیس‌جمهوری پیشین این کشور را به جرم «خیانت بزرگ» صادر کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از ایندیا تودی، پرویز مشرف دوازدهمین رئیس‌جمهوری پاکستان بود. او همچنین رئیس ستاد ارتش پاکستان و نیز چهارمین ژنرال پاکستانی بود که در پی کودتا، به مدت ۹ سال بر این کشور حکومت کرد.

مشرف در تاریخ ۱۲ اکتبر ۱۹۹۹ با برکنار کردن نواز شریف نخست‌وزیر منتخب به قدرت رسید و به این وسیله عالی‌ترین مقام اجرائی کشور را تصاحب نمود. پس از آن و در پی انجام یک همه‌پرسی که در تاریخ ۲۰ ژوئن ۲۰۰۱ برگزار شد، خود را رئیس‌جمهوری پاکستان اعلام کرد.

او سرانجام در پی تهدید جناح‌های مخالف خود در پارلمان پاکستان مبنی بر استیضاح و برکناری وی از مقام ریاست جمهوری در ۱۸ اوت ۲۰۰۸ استعفای خود از پست ریاست جمهوری در یک نطق تلویزیونی اعلام کرد.

حکم اعدام او امروز از سوی دادگاه ویژه پیشاور صادر شد. مشرف که اکنون در دبی به سر می‌برد،‌ بابت تعلیق قانون اساسی و اعمال وضعیت اضطراری در سال ۲۰۰۷ به خیانت متهم شد. مشرف ۷۶ ساله برای درمان به دبی رفته و هنوز بازنگشته است.

سه قاضی این دادگاه حکم خود را ماه پیش صادر کرده بودند اما دادگاه عالی اسلام‌آباد آنها را از اعلام صدور رای منع کرده بود.

براساس گزارش شبکه تلویزیونی جئو، این دادگاه ویژه از سه ماه پیش به بررسی گزارش‌ها و حقایق پرونده مشرف مشغول بود و در نهایت او در نقض قانون اساسی پاکستان گناهکار شناخته شد. این پرونده کیفری علیه مشرف ۲۰۱۳ به جریان افتاد. طبق قوانین پاکستان، مجازات محکومیت در خیانت بزرگ یا حبس ابد یا اعدام است.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.