کد مطلب: ۴۵۳۰۲۳

راه‌اندازی پنجره واحد فیزیکی شروع کسب‌وکار از فردا

راه‌اندازی پنجره واحد فیزیکی شروع کسب‌وکار از فردا

با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی، اتاق بازرگانی تهران و سایر نهادها و سازمان‌های دولتی دخیل، «پنجره واحد فیزیکی شروع کسب‌وکار» از دهم خرداد ماه ۹۹ در اتاق تهران به طور رسمی راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، تلاش برای بهبود وضعیت کسب‌وکار در کشور از سال‌ها قبل جزو مطالبات اصلی بخش خصوصی بوده و در این راستا همواره تلاش کرده است تا با ارائه پیشنهادات کاربردی و نقدهای سازنده به سیاستگذار نشان دهد که چگونه می‌توان فضای کسب‌وکار را در مسیر بهبود قرار داد و شرایط را برای فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران تسهیل کرد.

وضعیت نامطلوب اقتصاد ایران در ارزیابی‌های بین‌المللی مانند گزارش انجام کسب‌وکار بانک جهانی نیز باعث شد تا سیاستگذار بیش از قبل نسبت به ضرورت برداشتن موانع و تسهیل شرایط به‌ویژه در مولفه شروع کسب‌وکار آگاه شود و به فکر اندیشیدن تدابیری برای این کار باشد.

اگرچه اقداماتی چون تدوین و تصویب قانون بهبود مستمر فضای کسب‌وکار در اوایل دهه ۱۳۹۰ انجام گرفت تا عدم اجرایی شدن بخش عمده‌ای از این قانون خود به مشکل دیگری تبدیل شد. در نهایت مجدد تلاش‌های بخش خصوصی و همراهی دولت، به‌ویژه وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان‌های زیربط و دخیل در صدور مجوز برای کسب‌وکار به یک نتیجه عملی رسید: «راه‌اندازی پنجره واحد فیزیکی شروع کسب‌وکار»

مقام معظم رهبری در بخشی از سخنان خود در روز ۱۷ اردیبهشت ماه سال جاری در دیدار ویدئویی با عوامل مجموعه‌های تولید گفتند: «بررسی‌های کارشناسی‌ای را که برای من نقل کردند که از وزارت اقتصاد برای دفتر ما فرستادند؛ با بررسی‌های کارشناسی که کردند، آنها می‌گویند که اگر دو اقدام در زمینه‌ی مسائل اقتصادی انجام بگیرد، جایگاه کشور از لحاظ شاخص کسب و کار ۴۰ رتبه تا ۵۰ پنجاه رتبه ارتقا پیدا خواهد کرد؛ این را کارشناسان وزارت اقتصاد می‌گویند.

یکی از این دو کار عبارت است از «ایجاد پنجره‌ی واحد صدور مجوّز»؛ یک وقت‌هایی بنده در جلسه‌ی با دوستان در همین دولت، دو سه سال پیش گفتم -الان درست یادم نیست- که کسی که می‌خواهد مجوّز برای یک کار اقتصادی به دست بیاورد، به نظرم حدود سی چهل جا بایستی مراجعه بکند تا بتواند یک مجوّز بگیرد؛ آن وقت کاری که باید در ظرف یک روز انجام بگیرد، شش ماه طول میکشد یا گاهی هم تا آخر اصلاً انجام نمیگیرد. یکی از دو کار این است: ایجاد پنجره‌ی واحد صدور مجوّزها؛ یعنی همه‌ی دستگاه‌ها بیایند در یک نقطه تجمّع داشته باشند و کسی که [مجوز] می‌خواهد، در ظرف نصف روز بتواند مجوّز خودش را تحصیل کند و زمان را کوتاه بکند و برود دنبال کارش… .

حالا این پنجره در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران مهیا شده است و از روز شنبه دهم خرداد ماه ۱۳۹۹ با حضور جمعی از مقامات بخش خصوصی و دولت از جمله وزیر اقتصاد، رئیس اتاق تهران، رئیس گروه بررسی‌های اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری، روسای سازمان‌های تامین اجتماعی و ثبت شرکت‌ها، معاونان وزیر اقتصاد و … به طور رسمی افتتاح می‌شود.

این مراسم که با توجه به تداوم خطر همه‌گیری کرونا با رعایت اصول بهداشتی و حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی انجام می‌شود به طور کامل و به صورت زنده از طریق سایت اتاق بازرگانی تهران و حساب رسمی اینستاگرام اتاق تهران پخش می‌شود.

هم‌چنین شبکه ایران‌کالا نیز بخش‌هایی از این مراسم را به صورت زنده تحت پوشش قرار داده و پخش می‌کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    امید وارم که این داستانی که مرقوم فرمودید روزی به حقیقت بپیوندد . الان بنده حدود دوسال میباشد که دنبال یک مجوز میباشم که اولش از سالن گلخانه ای شروع کردم که با رد پیشنهاد بنده چندین مورد خودشان پیشنهاد دادند از جمله از کوساله پروری که وسط راه گفتند نمیشه بیا مجوز پرورش گاو شیرده وبنده هم قبول کردم اینم تا نیمه راه رسیده بود که قبول نکردند پیشنهاد سیستیم بسته بندی حبوبات دادند باز هم بنده قبول کردم که این کار هم نیمه راه نرسیده گفتند بیا مجوز پرورش پرندگان زینتی بگیر باز هم بنده قبول کردم که الان حدود یکسال میباشد که هنوز به مرحله نقشه رسیده که نقشه سالن هم از اول مهر شروع شده هنوز هم که از جهاد کشاورزی خارج نشده وفکر میکنم تا پروانه ساخت سالن دو سه ماه هم انتظار بکشم اگه وسط راه طرح دیگری پیشنهاد نشود