کد مطلب: ۳۵۸۷۲۸

مروری بر روزنامه‌های دوشنبه ۲۰ اسفند ماه ۱۳۹۷

پولشویی عجیب و‌ غریب و باغ‌کشی در تهران

پولشویی عجیب و‌ غریب و باغ‌کشی در تهران

روزنامه‌های جوان و دنیای اقتصاد به پولشویی عجیب در پرونده هدایتی و باغ‌کشی در تهران پرداخته‌اند. ابتکار نیز به اظهارات رئیس دفتر رهبری انقلاب در مورد وضعیت زمین‌های مصادره شده در زمان پهلوی اشاره می‌کند و در نهایت خراسان از جدال وزارت ارتباطات و صداوسیما روایت می‌کند.

واگذاری زمین‌های مصادره‌شده در زمان پهلوی به مردم، پولشویی عجیب و غریب، ماجرای ادامه‌دار نظرسنجی‌های صداوسیما و از بین بردن باغ‌های تهران، از جمله گزیده‌ خبرهای اقتصادی مطبوعات امروز هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز، روزنامه دنیای اقتصاد در گزارش امروز خود از « باغ‌کشی در تهران با متری یک میلیون » روایت کرده که شامل تغییر کاربری 16 هکتار زمین سبز است.

دنیای اقتصاد در این زمینه می‌نویسد: ۲ هزار و ۹۲ درخت در ۱۲ منطقه پایتخت، با موافقت نهایی مدیریت شهری برای تغییر کاربری ۶۲ قطعه زمین سبز، از محیط زیست تهران حذف می‌شود.

این روزنامه ادامه می‌دهد: جزئیات مجوزی که اخیرا به شکل کلی برای احداث برج‌باغ‌ها در اراضی مشجر صادر شده است، نشان می‌دهد شهرداری تهران در ازای صدور پروانه ساختمانی روی ۱۶ هکتار از ذخایر سبز شهر -که در حالت بهینه باید از هر نوع ساخت‌وساز به نفع منافع آتی شهر و شهروندان محافظت شوند- درآمدی کمتر از یک درصد بودجه سالانه اداره پایتخت کسب کرده است.

دنیای اقتصاد در توضیح بیشتر می‌نویسد: کل مبلغ دریافتی از مالکان این ۶۲ باغ که متقاضی احداث برج بوده‌اند، به‌عنوان عوارض قطعی، ۱۷۰ میلیارد تومان است که به معنی فروش امتیاز برج‌سازی به بهای یک میلیون تومان در هر مترمربع از عرصه باغ‌ها است.

روزنامه جوان نیز به « پولشویی با افتتاح 240 حساب بانکی برای یک کودک در یک روز » پرداخته و روایت می‌کند که هدایتی تمام تقصیرها را گردن سیدمهدی موسوی‌نژاد می‌اندازد.

جوان روایت می‌کند که نماینده دادستان در پاسخ به دفاعیات یکی از متهمان می‌گوید: این فرد در یک روز ۲۴۰ حساب به نام فرزند هشت‌ساله خود افتتاح کرده است که این دلیل بر پولشویی است نه نافی آن! هر کسی که خلافی مرتکب شود شمشیر عدالت بر فرق او کوبیده می‌شود.

روزنامه جوان در تحلیل خود با انتقاد از سیستم بانکی می‌نویسد: مجموعه بانکی باید پاسخگوی این افتضاح باشد که چگونه می‌شود در یک روز ۲۴۰ حساب آن هم برای یک کودک باز کرد. قطعا یک سر این پولشویی رخ داده از این طریق، مجموعه بانک‌هایی است که بدون نظارت اجازه رخ دادن این واقعه را می‌دهند.

اما این روزنامه به اظهارات وکیل یکی از متهمان اشاره در مورد شخصیت حسین هدایتی اشاره کرده که در نوع خود جالب است. وی می‌گوید: هدایتی هوش بالایی دارد، حتی با فرض مجرمیت وی، چنان در جلسات و دفاعیات بر خود مسلط است و سعی در موجه جلوه دادن خود دارد که افرادی چون موکل من، به سادگی تحت تاثیر وی قرار گرفته و اعتماد کردند.

روزنامه ابتکار نیز به نقل از رئیس دفتر مقام معظم رهبری خبر می‌دهد « زمین‌هایی که در زمان پهلوی مصادره شده، به مردم بازمی‌گردد. »

این روزنامه به نقل از رئیس دفتر رهبری انقلاب می‌نویسد: اوایل پیروزی انقلاب، امام (ره) فرمودند آنچه طاغوت از اموال جمع‌آوری کرده است باید به صاحبان آن برگردد و صرف مستضعفان شود که بعدا بنیاد علوی تشکیل شد. آنهایی که در این املاک مستقر بودند هیچ سندی نداشتند، چند ده مورد نامه از سوی متصرفان این املاک به دفتر رهبری آمد که رهبری فرمودند؛ بنیاد اسناد این املاک را تهیه کند و به همان‌هایی که در دست آن‌ها هست بدهد.

ابتکار به نقل از رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب ادامه می‌دهد: در همین راستا بنیاد مستضعفان هیئتی برای شناسایی مالکان اراضی تشکیل داد، اسناد تهیه شد و ثبت اسناد هم همکاری کرد تا این مهم انجام شود. تاکنون ۷۷ هزار سند در این حوزه به دست مردم رسیده است و امروز ۳۰۰۰ سند دیگر هم اهدا می‌شود که اغلب بلاعوض است.

روزنامه خراسان در گزارش امروز خود به جنجال نظرسنجی‌های صداوسیما اشاره می‌کند و خبر از « ورود مجلس به ماجرای مافیای ستاره‌مربع‌های تلویزیون » می‌دهد.

خراسان روایت می‌کند که صداوسیما توپ را به زمین وزارت ارتباطات انداخته و به نقل از دبیر جشنواره جام‌جم می‌نویسد: این سامانه توسط یکی از شرکت‌ها توسعه داده می‌شود و این شرکت در بخش کد دستوری از زیرساخت USSD مربوط به یکی دیگر از پرمخاطب‌ترین شرکت‌های پردازنده کدهای دستوری کشور استفاده می‌کند و طبیعتا تحت نظارت فنی سازمان تنظیم مقررات و فرکانس‌های رادیویی (ICT) که در واقع از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مجوز دارد، همه امور خود را به انجام می‌رساند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.