کد مطلب: ۵۱۱۴۸۴

رئیس پلیس ترافیک شهری راهور ناجا به تجارت‌نیوز توضیح داد

پیامک جریمه تردد کرونا اشتباهی ارسال می‌شود؟

پیامک جریمه تردد کرونا اشتباهی ارسال می‌شود؟

رئیس پلیس ترافیک شهری راهور ناجا می‌گوید: تا تاریخ ۹ بهمن ۹۹، چهار میلیون و ۷۳۰ هزار پیامک تخلف تردد در محدودیت کرونایی ارسال شده است که در این میان اگر پیامکی به خطا ارسال شده در مرحله پالایش، لیست تخلف‌ها اصلاح می‌شود و جریمه برای مالکان خودرو اعمال نمی‌شود.

«مالک محترم خودرو به شماره …، در اجرای مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا و محدویت‌های عبوری ایجاد شده، تخلف تردد شما در محور… ثبت و در حال بررسی می‌باشد. پلیس راهور ناجا» این محتوای پیامی است که مدتی است برای برخی از رانندگان فرستاده می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بعد از آنکه در بعضی از شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی، محدودیت‌های کرونایی اعلام شد، بنا شد خودروهایی که پلاک غیربومی دارند اجازه ورود به محدوده شهرها را نداشته باشند و همچنین تردد در ساعات منع تردد یعنی ساعات ۹ شب تا ۴ صبح نیز شامل جریمه شود.

آنطور که محمدباقر سلیمی، رئیس پلیس ترافیک شهری راهور ناجا به تجارت‌نیوز می‌گوید تا تاریخ ۹ بهمن ۹۹، حدود چهار میلیون و ۷۳۰ هزار پیامک برای مردم ارسال شده است و در این میان حتی کسانی که مجوز تردد دارند، پیامک‌ دریافت کرده‌اند اما در مرحله پالایش و بررسی‌های بعدی نامشان از لیست حذف می‌شود.

با این وجود برخی می‌گویند حتی برای خودروهایی که در پارکینگ قرار دارند، پیامک جریمه ارسال شده و همین مساله شائبه رندوم و تصادفی بودن ارسال این پیامک‌ها را ایجاد کرده است. امیر یکی از کاربران توییتر از تجربه خود نوشته است: «یک سال است که از شهر خارج نشدم. بعد از شیوع کرونا هم احتیاط بیشتری کردم و رفت و آمدم را با خارج از شهر قطع کردم. اما برایم پیامک خروج از شهر و تخلف فرستاده‌اند.»

سمیرا هم می‌گوید: «چطور ممکن است برای خودرویی که ماه‌هاست در پارکینگ خانه است، پیامک جریمه بفرستند؟! متاسفانه از پلیس هم پیگیری کردم اما جواب مشخصی ندادند.»

شرایط جوی و دستکاری پلاک خودرو توسط برخی از رانندگان، باعث می‌شود شماره پلاک دریافت شده با خودروی اصلی مغایرت داشته باشد.

چرا پیامک تخلف تردد اشتباهی ارسال می‌شود؟

رئیس پلیس ترافیک شهری راهور ناجا در توضیح فرآیند ارسال پیامک برای مالکان خودرو به تجارت‌نیوز می‌گوید: «سامانه‌های هوشمند پلاک خودروهای متخلف را شناسایی می‌کنند اما در برخی مواقع بر اساس شرایط نامناسب جوی، محدودیت‌های دید دوربین یا محل نصب دوربین با زاویه پلاک و در مواردی دستکاری پلاک خودرو توسط برخی افراد باعث می‌شود در گام اول فرآیند شناسایی تخلف و اعمال قانون، شماره پلاک دریافت شده با خودروی اصلی مغایرت داشته باشد.»

او ادامه داد: «در مرحله دوم با هدف پیشگیری از تکرار تخلف و اصلاح رفتار پرخطر سامانه، بلافاصله پیامک اولیه تخلف را برای مالک خودرو ارسال می‌کند.»

رئیس پلیس ترافیک شهری: اگر پیام دوم برای مالکان خودرو ارسال نشود، جریمه برای آنها اعمال نمی‌شود.

آیا برای پیامک‌های خطا جریمه اعمال می‌شود؟

سلیمی در پاسخ به این سوال که آیا پیامک‌های خطا اصلاح می‌شود؟ می‌گوید: «در گام سوم که چک اپراتوری گفته می‌شود، اطلاعاتی که از سامانه‌ها دریافت می‌شود با تصویر و پلاک اولیه تطبیق داده می‌شود. اگر خطایی در تشخیص باشد در مرحله چک اپراتوری تخلف حذف می‌شود و وارد فاز بعدی که اعمال قانون است، نمی‌شود.»

رئیس پلیس ترافیک شهری با اشاره به اینکه اگر پیام دوم برای مالکان خودرو ارسال نشود، جریمه برای آنها اعمال نمی‌شود، ادامه می‌دهد: «خطا و برداشت ناصحیح درگام اول کمتر از سه درصد است و در مرحله چک اپراتوری ۹۹ درصد از این ۳ درصد اصلاح شده و منجر به اعمال قانون نمی‌شوند. پیامک دوم به فاصله ۱۲ تا ۴۸ ساعت با پیامک اولیه برای مالک خودرو ارسال می‌شود که نشان می‌دهد سامانه انطباق را انجام داده است. تفاوت پیامک «در حال بررسی است» و «تخلف ثبت شد» هم در همین موضوع است. بنابراین کسانی که پیام دوم برای آنها ارسال نشده است مطمئن باشند که جریمه برای آنها اعمال نشده است.»

ثبت جریمه اشتباه قابل پیگیری و اصلاح است

اما اگر باز هم در مرحله چک اپراتور تخلف خطا اصلاح نشود باز هم قابل پیگیری است. سلیمی در این مورد می‌گوید: «کسانی که می‌گویند جریمه برای آنها ثبت شده است در حالی که در زمان و مکان مورد نظر نبودند، این موضوع قابل اصلاح است اما مالکان خودرو باید مستندات خود را ارائه کنند.»

کاهش ۳۰ درصدی تردد خودرو در کشور

سلیمی در پایان با اشاره به اینکه تا زمانی که ستاد مقابله با کرونا این محدودیت‌ها را ابلاغ کند ما هم اجرا می‌کنیم، می‌گوید: «محدودیت‌های تردد کرونایی در مهار و شیوع ویروس کرونا رابطه مستقیم دارد. با این محدودیت‌ها، تردد خودروها در کل کشور بیش از ۳۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشت. به همین نسبت هم تصادفات و حوادث رانندگی کاهش داشت.»

روز گذشته هم محسنی بندپی، استاندار تهران گفت: در طرح محدودیت‌های شبانه تاکنون بیش از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جریمه شده‌اند. این محدودیت یکی از موثر‌ترین عوامل کاهش زنجیره‌ی انتقال ویروس کرونا بوده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • کیوان

    اینجانب ساکن استان کرمانشاه شهرستان صحنه هستم ایا منع تردد مگه بین استانی نبوده بنده از شهرستان صحنه رفتم کرمانشاه با اینکه پلاکم بومی بوده و از پلیس راه هم از بنده جلوگیری نشد چون پلاکم بومی بود پرسیدم از برادران راهنمایی گفتن مشکلی نیست تردد کن ولی حالا دوبار جریمه دوربین شدم به مبلغ هرکدام ۵۰۰هزار یکی تاریخ ۲۳فروردین یکی تاریخ ۲۷فروردین حالا چرا منع تردد نداشتم چرا جریمه شدم؟؟؟؟؟

  • ناشناس

    همش دروغه من چندین بار برگه تردد برای رفتن سرکار گرفتم بازم دوبار جریمه شدم حذفم نشده این فقط روش جدیده برای پول گرفتن از ملت بدبخت و گرفتار. منکه راضی نیستم کار کردم باید یه چیزیم بزارم روش جریمه بدم ایشالا که خدا از سر تقصیرات این کلاهبرداره نگذره

  • ناشناس

    لطفا راه دیگری برای جلوگیری از تردد انتخاب شود؛الان برای من پیامک تردد آمده در جایی که اصلا تا به حال ندیده ام!!!!این چه قانونی هست؟؟؟ حداقل از تجربیات کشورهای پیشرفته استفاده کنید

  • ناشناس

    آقایون اگه ابزارتون دقیق نیست چه اصراری برای ادامه ی کار دارید که با ارسال این پیام ها اعصاب خانواده ها را در این شرایط سخت مالی بهم می ریزید.

  • ناشناس

    سلام دیشب من به دلایلی دیر رسیدم بعد ساعت ۱۰بود رسیدم خونه ساعت ۱۰ونیم یه پیامک برام اومد روز چهار شنبه ، ساعت ۱۲ونیم دوباره پیام اومد روز جمعه از دوربین دیگه وچند دقیقه باهم فرق داره آیا دوبار جریمه اعمال شده

  • ناشناس

    یکی تو محل ما یه پیرزن و کشت و طلاهاشو برداشت، قاتل فامیل گردن کلفت داشت، قاضی روز دادگاه به شاکی گفته بود برو چند نفر شاهد بیار که این مادرتون کشته، طرف گفته بود اگر چند نفر اونجا بودن که اجازه نمیدادن طرف ننم و بکشه، حالا شده داستان این جریمه ها، برو ثابت کن تو خلاف نکردی، خود مامور راهور منو بخاطر طرح ترافیک جریمه کرد، گفتم اقا اینجا که جز طرح نیست اصلا، گفت میدونم به ما گفتن بنویسید تا بودجه تامین بشه، خدابیامرز کم نوشت ولی خودش هم ناراحت بود

  • ناشناس

    ماشین من صفر کیلومتره دو ساله تو پارکینگ خاک میخوره بیرون نرفته. جریمه زدن تردد تو ساعات ممنوع کرونا اونم دو برگی تسلیمی ! این چه ظلمیه آخه !

  • ناشناس

    ماشین من صفر کیلومتره دو ساله تو پارکینگ خاک میخوره بیرون نرفته. جریمه زدن تردد تو ساعات ممنوع کرونا اونم دو برگی تسلیمی !

  • وحید

    سلام من امروز صبح کارگاه بودم یه پیام اومد محور کاشان بخاطر محدودیت تردد کرونایی در حال بررسی هست پلاک خودم بود یکساعت بعد هم محور قم به تهران پیام اومد اونم نوشته در حال بررسی اونم پلاک خودم بود در حالی ماشینم جلو چشمم شیراز بود واقعا مزحک هست نمی‌دونم قضیه چی هست شبی هم دوتا پیام اومده قبل از جریمه برو عوارض بزرگراهی رو پرداخت کن

  • محمد

    حال پدرم خیلی بدبود طوری که وقت نداشتم ثبت تردد انجام بدم و دومیلیون تومان جریمه شدم خداوند متعال حق من و امثال منو از شما به اصلاح صالحین رو بگیره.منتظرروزی باشید که خداوندحق ملتو از شما بگیره.