کد مطلب: ۴۱۸۵۳۳

بررسی تجارت‌نیوز از وضعیت بازارهای جهانی در سال آینده:

پیش‌بینی قیمت مس در سال ۲۰۲۰

پیش‌بینی قیمت مس در سال 2020

تحلیلگران بر این باورند که سه عامل نهایی شدن فاز اول توافق تجاری، دلارِ ضعیف و افت ذخایر مس در بورس فلزات لندن موجب افزایش قیمت مس در سال 2020 خواهد شد.

تا پیش از سال 2005، قیمت هر پوند مس در بازار کامکس نیویورک هیچ‌گاه به بیشتر از 1.6065 دلار نرسیده بود. رشد اقتصادی دو رقمی در چین و افزایش کاربرد این فلز در صنایع موجب شد قیمت آن در سال 2006 به 4.16 دلار برسد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در سال 2008 و پیش از وقوع بحران مالی قیمت مس به بالاترین سطح خود یعنی 4.216 دلار در هر پوند رسید.

بحران مالی اما افت قیمت مس تا 1.2475 دلار را به‌دنبال داشت. در بازه زمانی 2009 تا 2011 بار دیگر فلز مس موفق شد به 4.6495 دلار برسد.

اصلاح بعدی قیمت این بار به سرعت رخ نداد. اوایل سال 2016 قیمت هر پوند مس به 1.9355 دلار رسید. از آن زمان تاکنون قیمت مس با تغییر و نوسان آن‌چنانی مواجه نبوده است.

اگرچه شیلی بزرگ‌ترین تولیدکننده مس در جهان است، اما کشور چین بیشترین تاثیرگذاری را بر قیمت این فلز دارد. از آنجا که مس فلزی مهم در پروژه‌های زیربنایی محسوب می‌شود، رشد اقتصادی چین نقش مهمی در ایجاد تقاضا برای آن ایفا می‌کند.

تحلیلگران بر این باورند که سال 2020 سالی خوب برای مس خواهد بود.

طی سه هفته گذشته بازار مس روند صعودی را پشت سر گذاشته و در بازه زمانی ماه می (اردیبهشت-خرداد) تا اوایل دسامبر (ماه جاری میلادی) در محدوده 2.4675 تا 2.7930 معامله شده است. در 9 دسامبر اما قیمت مس به 2.82 دلار و در 20 دسامبر به 2.8340 دلار در هر پوند افزایش یافت.

اما چه عواملی بر بازار مس تاثیرگذار است و چرا روند صعودی این فلز در سال آینده ادامه می‌یابد؟

نهایی شدن توافق تجاری

در 13 دسامبر، مقامات آمریکایی و چینی اعلام کردند که فاز اول توافق تجاری میان آنها نهایی شده است. به این ترتیب تعرفه‌هایی که آمریکا قرار بود از 15 دسامبر بر کالاهای وارداتی از سوی چین وضع کند، اجرایی نشدند.

تشدید جنگ تجاری موجب شد قیمت مس در هفته اول سپتامبر (شهریور-مهر) به 2.4675 دلار کاهش یابد. در اوایل ماه آگوست (مرداد-شهریور) و پس از آنکه مذکرات میان دو کشور به نتیجه نرسید، ترامپ با وضع تعرفه‌های جدید به مناقشات اقتصادی میان دو کشور دامن زد.

اخبار دو هفته گذشته اما که حکایت از پایان جنگ تجاری دارد، تاثیر مثبتی بر این بازار داشته است. از آنجا که مس مهم‌ترین کالای صنعتی محسوب می‌شود و رشد تجاری چین بر افزایش تقاضا برای مس تاثیرگذار است، خاتمه تنش‌ها میان پکن و واشینگتن منجر به افزایش قیمت مس می‌شود.

دلارِ ضعیف

علاوه‌ بر بحث تجارت، دلارِ ضعیف‌تر از دیگر فاکتورهای تاثیرگذار بر روند صعودی بازار مس و دیگر کامودیتی‌هاست. از آنجا که دلار آمریکا معیار قیمت‌گذاری برای بیشتر کالاهاست، کاهش ارزش دلار در برابر سایر ارزها موجب افزایش قیمت کالاهای اولیه می‌شود.

شاخص دلار که نرخ برابری آن را در برابر سبدی از ارزهای جهانی اندازه‌گیری می‌کند، از سطح 99.33 در اوایل سپتامبر به 96.585 در هفته‌های اخیر کاهش یافت. در نهایت با اندکی افزایش در 20 دسامبر به 97.240 واحد رسید که با کمترین سطح چند ماه اخیر فاصله چندانی ندارد.

از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر افت شاخص دلار می‌توان به نهایی شدن فاز اول توافق تجاری اشاره کرد.

تحلیلگران بر این باورند که خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا تا پایان ژانویه، ثبات نسبی یورو و پوند انگلیس را به‌دنبال خواهد داشت که در نهایت منجر به کاهش شاخص دلار می‌شود.

کاهش میزان ذخایر مس

گزارش‌ها نشان می‌دهد، ذخایر مس در بورس فلزات لندن از ماه سپتامبر تاکنون رو به کاهش است.

ذخایر در بورس فلزات لندن از 340 هزار تن در ماه سپتامبر به 157 هزار تن در 19 دسامبر کاهش یافته است.

افت حدود 50 درصدی ذخایر مس خود عامل مهم‌ دیگری است که خبر از افزایش قیمت مس در سال 2020 می‌دهد.

قراردادهای آتی و صندوق فلزات غیرگرانبها

یکی از روش‌های اندازه‌گیری میزان ریسک سرمایه‌گذاری بررسی گزینه قراردادهای آتی در بورس فلزات لندن و بازار کامکس نیویورک است.

سرمایه‌گذاری صندوق‌ها و قراردادهای آتی عمدتا از طریق ردیابی شاخص DBIQ صورت می‌گیرد که بازدهی فلزات پایه را نشان می‌دهد.

شاخص‌هایی که تعداد قراردادهای آتی فلزات غیرگرانبها، از جمله مس، آلومینیوم، روی و بازدهی آنها را اندازه‌گیری می‌کند، نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری‌ها بر روی این فلزات افزایش یافته است.

رشد قیمت مس در سال 2020

با در نظر گرفتن پایان جنگ تجاری و افزایش رشد اقتصادی چین، انتظار می‌رود قیمت مس در سال آینده به بیش از سه دلار در هر پوند افزایش یابد.

منبع: seekingalpha

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    بر خلاف این تحلیل ها عقیده دارم مس در سال 2020 پایینترین نرخ در دو دهه گذشته را تجربه خواهد کرد اونم صرفا بدلیل کرونا

  • حسین کاظمی

    امیدوارم قیمت جهانی مس مثل سالهای قبل به 7000تا 7200 دلار برسه تا چشم سهامداران روشن بشه-به امید خداوند

  • حسین کاظمی

    با توجه به سیر نزولی بیماری کرونا وباز شدن بعضی از معادن مس چین قیمت جهانی مس سیر صعودی خودشو طی می کنه وبه 5100دلار تا5200 دلار تا زمان مناسب تر را طی می کند-سهام داران فملی مواظب سهام خودشون باشند این حباب ها مقطعی است وقیمت اصلی ان بعد از افزایش 30درصد بیشتر هم می شود.بعلت زمان بیشتر که افزایش سهام را ندادند.بادرود

  • حسین کاظمی

    سلام-سرکار خانم میر محمدی .ضمن تشکر در مورد تحلیلتون در مورد قیمت جهانی مس لطف بفرمایید تحلیتونو بصورت هفتگی جهت اگاهی واطلاع پیدا کردن سهامداران تفسیر بفرمایید.با تشکر