کد مطلب: ۷۳۵۰۳۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پیش بینی بورس شنبه / کانال ۱.۴ میلیونی در آستانه از دست رفتن

پیش بینی بورس شنبه / کانال 1.4 میلیونی در آستانه از دست رفتن

بورس تهران امروز شاهد شرایط ویژه‌ای است. در طول افت و خیز سه ماه اخیر بازار سرمایه، همواره همبستگی میان شاخص کل و نماگر هم‌وزن مثبت بوده است. در طی سه روز اخیر اما این روال معکوس شده است. شاخص کل بورس در روز جاری نزدیک به نیم درصد کاهش یافت و به محدوده یک میلیون و 402 هزار واحد رسید. با این وجود معاملات شنبه به چه شکل خواهد بود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، بورس تهران در حال گذار از شرایطی ویژه است. در طول افت و خیز‌های اخیر بازار سرمایه همواره همبستگی مثبتی میان شاخص کل و نماگر هم‌وزن بورس وجود داشته است. در سه روز اخیر اما در حالی که شاخص کل بورس به واسطه نمادهای شاخص‌ساز گام‌هایی در جهت اصلاح بیشتر بر می‌داشت، نماگر هم‌وزن بازار در راستای صعود بیشتر عمل می‌کرد.

روند شاخص کل بورس در هفته‌ای که گذشت بدین شکل بود که ابتدای هفته با درجا زدن طی شد و نیمه دوم هفته وزن اصلاح به مراتب بیشتر شد. در پایان هفته نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با افت 0.47 درصدی، ضمن کاهش 6 هزار و 500 واحدی با قرارگیری در محدوده یک میلیون و 402 هزار واحد در آستانه از دست دادن کانال 1.4 میلیونی قرار گرفت.

شاخص کل هم‌وزن اما به واسطه معاملات خوبی که سهام متوسط و کوچکتر در پیش گرفتند توانست پس از اصلاح زمانی مختصر مجددا به روند صعودی خود بازگشت. بهترین عملکرد در هفته جاری متعلق به صنایع هتل و رستوران با 13 درصد، پیمانکاری صنعتی با 10 درصد و گروه مواد معدنی و غذایی با 8 درصد بازدهی صنایع پیشتاز هفته بوده است.

شاخص کل کانال 1.4 میلیونی را از دست می‌دهد؟

با وجود اصلاح نسبتا سنگین شاخص کل بورس در هفته جاری نکته امیدوارکننده افزایش چشمگیر حجم و ارزش معاملات در روز پایانی هفته بود. ارزش معاملات خرد (سهام و حق تقدم‌ها) در جریان دادوستدهای روز جاری موفق شد به کانال 4 هزار میلیارد تومانی دست یابد. حجم معاملات نیز که در هفته جاری به طور میانگین در محدوده 7 میلیارد برگه سهم بود به 9 میلیارد برگه سهم رسید.

افزایش حجم و ارزش معاملات حاکی دست به دست شدن سهام و تزریق پول سهامداران تازه نفس به نمادهای بورسی است. همچنین اصلاح بیشتر بورس باعث شده پس از رشد پرشتاب آبان‌ماه، حالا قیمت‌ها به محدوده‌های منطقی‌تری برای خرید نزدیک شوند.

بازارهای مالی و پولی گاه در رقابت برای جذب سرمایه با یکدیگر هستند و گاه همسو و با یک اختلاف زمانی اندک در یک جهت حرکت می‌کنند. در حال حاضر اما از هر لحاظ بورس پس از رشد همگام و بعضا بیش از تورم بازارهای موازی نظیر مسکن، خودرو، طلا و ارز با درجا زدن و طی‌کردن روند نزولی در دو سال اخیر عقب‌مانده ترین بازار ممکن به شمار می‌رود.

سوال اصلی سهامداران اما زمان شروع جبران این عقب افتادگی نسبت به سایر بازارهاست. به نظر می‌رسد در حال حاضر بازار مسکن زمین بازی پول‌های بزرگ است. در حالی که بازار بورس عمدتا با تاخیر و گاه بدون تفاوت نسبت به نرخ دلار واکنش نشان می‌دهد، نرخ‌ها در بازار مسکن به صورت لحظه‌ای به تغییرات نرخ دلار یا حتی نرخ بازار بدهی واکنش نشان می‌دهد.

زمانی که زمین بازی سرمایه‌های بزرگ از مسکن به بورس تغییر کند شاهد روان‌تر شدن حرکت سهام و کلیت بازار سرمایه خواهیم بود. پیش‌تر این شرایط را بازار سرمایه در دو سال گذشته تجربه کرده بود؛ زمانی که ارزش معاملات روی اعداد 30 هزار میلیارد و بالاتر حرکت می‌کرد.

برای مطالعه خبرها و تحلیل‌های بیشتر به صفحه بورس تجارت‌نیوز مراجعه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • شاهزاده پارسی 😍

    فکر کنم بازم باید منتظر انتخاب آمریکا و بعد انتخابات ریاست جمهوری ایران و باشیم و در آخر بزنند زیر میز برجام 😉
    و این قصه مدام تکرار شود

  • ناشناس

    بشین تا بشه
    نزدیک به ۳ سال که هی میگن میشه میشه میشه؛حالا بعد گذشت ۳ سال تازه فهمیدیم که میش نیس بزه😂لطفا خودتون و مردمو سرکار نزارید
    تا سود بورس تو جیب دولت میره امکان درست شدن بورس نیس که نیس
    باشد به یادگار
    ۱۶/۹/۱۴۰۱
    آرش پرویزی از تهران

  • ناشناس

    سلام آدم عاقل هیچ وقت ملک ومسکن را باسهام بی ارزش که اختیار قیمت اونو نداره عوض نمیکنه

  • ناشناس

    چرا درحالیکه همه کارشناسان درصورت افزایش قیمت دلار از سی هزار به بالا قیمت سهام هم ترمز میبرد وافزایش شدید دارد و اینکه محصولات شرکتها همگی گران شده اند ولی پایه هر سهم رو به کاهشه، آیا این نقشه خراب کردن بازار بورس نیست چرا

  • ناشناس

    بنظرم اگر دولت یکسره بورس سر کوب کنه پول ها میره به سمت دلال و دلال بازی و بی ثابتی بازار اقتصادی ایران..

  • ناشناس

    ثمسکن