کد مطلب: ۱۸۳۷۸۱

پیش‌بینی رشد قیمت کالاهای صنعتی و انرژی در سال ۲۰۱۸

پیش‌بینی رشد قیمت کالاهای صنعتی و انرژی در سال ۲۰۱۸

تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند در سال ۲۰۱۸، با شتاب گرفتن رشد اقتصادهای بزرگ جهان و افزایش سرمایه‌گذاری‌های زیرساختی، قیمت کالاهای صنعتی و منابع انرژی باز هم افزایش خواهد یافت.

در حالی که اقدام جدی چین برای مقابله با آلودگی هوا موجب افزایش تقاضای دومین اقتصاد بزرگ جهان برای سوخت‌های فسیلی پاک‌تر و همچنین مواد خام مورد استفاده در صنایع مرتبط با فناوری‌های پاک شده، قیمت فلزات صنعتی، آلان جی و فولاد در سال 2017 رشد قابل توجهی را شاهد بود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، قیمت پر داد و ستد ترین کالای جهان یعنی نفت به واسطه رشد تقاضا و تلاش‌های تولید‌کنندگان برای کاهش عرضه، در سال 2017 رشدی 17 داشته است.

تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند در سال 2018، با شتاب گرفتن رشد اقتصادهای بزرگ جهان و افزایش سرمایه‌گذاری‌های زیرساختی، قیمت کالاهای صنعتی و منابع انرژی باز هم افزایش خواهد یافت.

تری ریلی، تحلیلگر بازار کالایی در موسسه فیوچرز اینترنشنال در این باره گفت: من فکر می‌کنم ما دوران کاهش قیمت کالاها را پشت سر گذاشته‌ایم و انتظار می‌رود صندوق‌های سرمایه‌گذاری به دلیل رشد قوی اقتصادی، در سال 2018 روی بازار کالاهای مختلف تمرکز کنند.

فلزات مورد استفاده در بخش انرژی‌های تجدید پذیر از جمله مس که در ایجاد خطوط انتقال و سیم کشی پانل‌های خورشیدی به کار می‌رود، شاهد تقاضای قوی و رشد قیمت‌ها بوده، در حالی که کالاهایی نظیر آلومنیوم که در ساخت خودروهای برقی مورد استفاده قرار می‌گیرد نیز شاهد رشد قیمت بوده است.

بهترین عملکرد امسال در میان فلزات مربوط به پالادیوم بوده که در ساخت مبدل‌های کاتالیستی مورد نیاز در خودروهای پاک به کار گرفته می‌شود. رشد فروش خودرو در چین و اروپا در کنار تشدید استانداردهای مربوط به آلاینده‌های زیست محیطی این نگرانی را ایجاد کرده که ممکن است بازار در آینده با کمبود عرضه پالادیوم مواجه شود.

قیمت فلز پالادیوم در سال جاری میلادی 57 درصد رشد داشته و به بالاترین رقم از اوایل سال 2001 تاکنون یعنی 1072 دلار رسیده است.

قیمت فلزات مس و آلومنیوم نیز در سال 2017 تقریبا به میزان یک سوم رشد داشته و به بالاترین رقم‌ها در طی 4 سال گذشته (به ترتیب 7312.5 و 2284.75 دلار) رسیده است.

همچنین به دنبال تعطیلی کارخانجات تولید فولاد کم کیفیت و کاهش کلی تولید به منظور مقابله با آلودگی هوا در چین، قیمت میلگرد شانگهای امسال رشدی 46 درصدی داشته است. دیگر عامل رشد قیمت فولاد افزایش ساخت و ساز بوده است.

در سال 2017 آلان جی نیز از یک بازنده به یک برنده تبدیل شده است به نحوی که قیمت آلان جی در بازارهای آسیایی از ماه ژوئن تاکنون دو برابر شده و با رسیدن به بیش از 11 دلار در هر یک میلیون واحد حرارتی، بالاترین رقم‌ها از اواخر سال 2014 تاکنون را تجربه کرده است.

حرکت چین به سمت افزایش استفاده از گاز و کاهش مصرف زغال سنگ با هدف کاهش آلودگی از عوامل افزایش قیمت آلان جی بوده است.

ریلی افزود: ما شاهد برخی اقدامات جدی در چین برای مقابله با آلودگی هوا بوده‌ایم که موجب افزایش تقاضا برای فلزات مختلف و گاز خواهد شد.

گفتنی است، چین در حال سرمایه گذاری‌های عظیم در تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر است.

منبع: تسنیم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.