کد مطلب: ۴۳۵۱۹۶

مارک اوبرن، تحلیلگر بازار جهانی طلا در گفتگوی اختصاصی با تجارت‌نیوز:

بازار طلا روزهای پرقدرتی را پیش رو دارد / احتمال عبور فلز زرد از قله ۱۰ هزار دلار

بازار طلا روزهای پرقدرتی را پیش رو دارد / احتمال عبور فلز زرد از قله 10 هزار دلار

مارک اوبرن (Mark O’byrne)، تحلیلگر بازار طلا معتقد است، با توجه به ریسک‌های سیاسی و اقتصادی موجود، طلا به روند صعودی خود ادامه خواهد داد و حتی ممکن است در سال‌های پیش رو، از قله 10 هزار دلار عبور کند.

در هفته‌های اخیر با شیوع گسترده ویروس کرونا در چین و سایر کشورها، بازار طلا با نوسانات زیادی مواجه شده است. درحالی‌که فلز زرد در 24 فوریه (پنجم اسفندماه) به بالاترین سطح هفت سال گذشته رسیده بود، اما تا پایان همان هفته (28 اسفندماه) افتی حدود سه درصد را تجربه کرد.

با این حال، در هفته‌ای که گذشت، قیمت جهانی طلا بار دیگر به کانال هزار و 600 دلار بازگشت.

مارک اوبِرن (Mark O'Byrne)، تحلیلگر بازار طلا و موسس کارگزاری معاملات طلا و فلزات گرانبهای Goldcore در بریتانیا، در گفتگوی اختصاصی با تجارت‌نیوز ، به دلایل نوسانات اخیر بازار جهانی طلا پرداخته و معتقد است، در میان‌مدت و بلندمدت شاهد رشد قابل توجه فلز زرد خواهیم بود.

متن کامل مصاحبه را در ادامه می‌خوانید:

اگرچه با توجه به شیوع ویروس کرونا، بسیاری از تحلیلگران پیش‌بینی می‌کردند که قیمت طلا افزایش یابد، اما در هفته منتهی به 29 فوریه (دهم اسفندماه) طلا با افت سه درصدی مواجه شد. به‌نظر شما دلیل نوسانات اخیر بازار طلا چیست؟

در هفته‌های گذشته طلا رشد چشمگیری را در برابر بسیاری از ارزها، البته به‌جز دلار تجربه کرده بود. از دیدگاه تجاری، باید بگویم که طی این مدت طلا بیش از حد خریداری شده بود و بازار نیاز به اصلاح قیمت و تثبیت داشت.

تنها در سال 2019، طلا حدود 19 درصد و تا فوریه 2020، حدود 24 درصد رشد کرد. علی‌رغم افت هفته گذشته، باز هم طلا با بازدهی 7.5 درصدی از ابتدای سال جاری میلادی، بهترین عملکرد را در میان سایر دارایی‌ها به‌ثبت رساند.

با توجه به وضعیت اقتصادی جهان، فدرال‌رزرو آمریکا روز سه‌شنبه و در جلسه‌ای از پیش‌ تعیین‌نشده نرخ بهره را 50 واحد کاهش داد. حتی پیش از این اقدام هم تحلیلگران ما در Goldcore پیش‌بینی کرده بودند که احتمالا بانک‌های مرکزی سیاست‌های پولی انبساطی را در پیش خواهند گرفت.

کاهش نرخ بهره در آمریکا نشان می‌دهد که اقتصاد این کشور و البته اقتصاد جهان تا چه‌ حد آسیب‌پذیر است. هرچند این آسیب‌پذیری به‌هیچ‌وجه برای بازار سرمایه خوب نیست اما تجربه ثابت کرده که بازار طلا همواره به کاهش نرخ بهره واکنش مثبت نشان داده است.

با توجه به عدم قطعیت موجود و افزایش نااطمینانی‌ها به دلیل شیوع کرونا، پیش‌بینی شما از قیمت جهانی طلا چیست؟

پیش‌بینی قیمت طلا در کوتاه‌مدت بسیار دشوار است. در میان‌مدت و بلندمدت اما بر این باوریم که طلا به روند صعودی خود ادامه می‌دهد و در برابر تمامی ارزها رشد خواهد کرد.

حتی ممکن است طلا در سال‎های پیش رو به 10 هزار دلار در هر اونس هم برسد. البته قیمت این فلز گرانبها به خودی خود بالا نمی‌رود. واقعیت این است که به مرور زمان از سهم دلار در ذخایر ارزی کشورها کاسته می‌شود. در عین حال با تضعیف اقتصاد آمریکا و افت دلار، فلز زرد رشد خواهد کرد.

برخی از تحلیلگران پیش‌بینی کرده‌اند که در کوتاه‌مدت قیمت جهانی طلا به هزار و 800 دلار در هر اونس هم خواهد رسید. به‌نظر شما چقدر چنین اتفاقی در سال 2020 محتمل است؟

من فقط می‌توانم بگویم که به آینده میان‌مدت و بلندمدت طلا بسیار بسیار خوش‌بین هستم. حجم بالای تقاضا برای طلا از سوی بانک‌های مرکزی، رشد صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) و ریسک‌های سیاسی و اقتصادی نشان می‌دهد که طلا روزهای پرقدرتی را پیش رو دارد. شیوع ویروس کرونا آخرین ضربه‌ای بود که می‌توانست به اقتصاد جهان و بازارهای سهام وارد شود.

در حال حاضر، احتمال وقوع رکود جهانی وجود دارد؛ درست‌ همانند آنچه در بحران مالی سال 2008 رخ داد. به این ترتیب، طلا به‌ویژه اگر به‌شکل فیزیکی خریداری شود، بار دیگر به پناهنگاهی امن و باارزش تبدیل خواهد شد که می‌تواند از خانوارها و کسب‌وکارها در برابر مشکلات اقتصادی، چه در ایران و چه در سایر کشورهای جهان حمایت کند.

جدیدترین اتفاقات مربوط به طلا را می‌توانید در سلسله اخبار قیمت جهانی طلا تجارت‌نیوز ملاحظه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    هر چی ریال دارید حتما به دلار یا طلا تبدیل کنید و اصلا فکر فروش هم نکنید . درامد ارزی دولت کاهش پیدا کرده نفت شده چهل دلار تحریم هم صادرت نفت رو کاهش داده. دولت برای تامین مخارجش باید اسکناس بدون پشتوانه خلق کنه. دنبال بازار خودرو و مسکن هم نرید چون رکود شدیدی در بازار هست بهترین جا برای سرمایه گزاری فقط طلا و ارز

  • ناشناس

    این آقا بحث چندین سال آینده را میکند ونظری که میدهد وضع اقتصاد جهانی را بسیار سیاه مینماید که هزاران نفر هستند که تلاششان بهبود وضع اقصتاد است.شاید منظور ایشان۵۰سال آینده باشد؟!

  • علیرضا از قزوین

    باسلام . سکه تمام طرح جدید امکان داره تا قیمت ۶میلیونو ۵۰۰ هم برسه ولی بعد از عید به تدریج با کاهش قیمت روبرو میشه.
    در نهایت کف قیمت سکه به ۵ میلیونو ۱۰۰ میرسه و ثابت میشه.

  • فاتحی

    بعد عید طلا با کله زمین میخوره.مطمینم صد در صد….منتها عده ای باید ضرر کنند و الان بخرن…اقتصاد امریکا قوی تر همیشه است پس دلار جهانی مشکل نداره…طلای زیادی هم بانک ها خریدن ک الان دارن اروم اروم ب مردم میفروشن.تو اوج قیمته.بعد عید ارزون ازتون میخرن.این چرخه اقتصاده.

    • ناشناس

      بعد عید شد و نظر شما رو هم دیدیم. امیدوارم چرخه اقتصاد روحیه شما رو خدشه دار نکرده باشه. لطفا بدون علم نظر ندید

  • ناشناس

    هر تاجر عاقلی در شرایط بحرانی اموال منقول و سریع المعامله میخره.که در شرایط غیر عادی نگرانی بابت افزایش قیمتها نداشته باشه .خوشبختانه منابع ملی طلای ما بیش از حد نگرانی هاست .فقط مدتی درست و به موقع میخواد

  • ناشناس

    حالا چیکار کنیم من میخام طلابگیرم صبرکنم ارزون میشه یا بخرم تا گرونتر نشده؟؟؟؟!!!

  • ناشناس

    سلام من الان ۵۰ تا ربع سکه دارم بنظرتون نگه دارم .ممنون میشم راهنمای کنید.

  • محمدی

    سلام به شماهموطن عزیز…شمامگریادتون رفته ۳سال پیش طلاگرمی ۱۳۰هزارتومن بود..الان گرمی ۶۰۰هزارتومنه این معادله خیلی ساده وقابل فهمیه.مثلایه ملکی که قیمتش ۴۰۰میلیونه چرابعدازسه چهارسال یه دفعه میشه۸۰۰میلیون؟جواب:چون سه چهارسال پولت خواب داشته.طلاهم همینطوره.یه نگاهی به گذشته بندازیم همیشه یه سرمایه که یه جاخوابیده بعدازمدتی دویاسه برابرمیشه.طلابهترین سرمایه گذاری دردوران است

  • ناشناس

    بحرانی که کرونا به وجود آورده با بحران جنگهای اقتصادی و نظامی که طلا رشد میکنه متفاوته
    این بحران به همه ی دنیا و همه ی اقشار جامعه سرایت میکنه و در بحبوحه ی نگرانیها حرف اول رو اون کسی میزند که نقدینگی بیشتری داره
    دلار از طلا نقدتره دلار اصلا خود نقدینگیه?

  • ناشناس

    سلام ۵۰۰تومن نقد دارم سپرده کردم تو بانک ایا صلاح میدونید طلابخرم راهنمایی کنید لطفا

    • ناشناس

      تودیگه کی هستی

    • ناشناس

      کسی که توی این شرایط پول توی بانک میگذاره قطعاً باید به یک روانپزشک مراجعه کنه