کد مطلب: ۳۴۹۹۴۵

اویل‌پرایس بررسی کرد:

پیش‌بینی نگران‌کننده از صادرات نفت ایران

پیش‌بینی نگران‌کننده از صادرات نفت ایران

گزارش‌ها نشان می‌دهد، به دنبال بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه تهران، صادرات نفت خام ایران به چهار مشتری آسیایی در ماه نوامبر به پایین‌ترین سطح سه سال گذشته رسیده است. موسسه اس‌اندپی گلوبال پلتس پیش‌بینی کرده است که صادرات نفت ایران در سه‌ماهه چهارم سال 2019 به 860 هزار بشکه در روز خواهد رسید.

گزارش‌ها نشان می‌دهد، به دنبال بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه تهران، صادرات نفت خام ایران به چهار مشتری آسیایی در ماه نوامبر به پایین‌ترین سطح سه سال گذشته رسیده است.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از اویل‌پرایس، اگرچه تحریم‌ها در ماه نوامبر اجرایی شدند، اما دو کشور هند و چین چند ماه زودتر واردات نفت از ایران را کاهش دادند و دو کشور کره جنوبی و ژاپن در ماه آگوست خرید نفت از این کشور را به طور کامل متوقف کردند.

آمار و ارقام نشان می‌دهد که متوسط واردات نفت ایران از سوی کشورهای چین، هند، ژاپن و کره جنوبی در سال 2018 حدود 1.31 میلیون بشکه در روز بوده است که این رقم، 21 درصد کمتر از حجم واردات مشتریان آسیایی در سال 2017 و همچنین کمترین میزان از سال 2015 تاکنون -دوره پیشین تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران- است.

با امضای توافق هسته‌ای، موسوم به برجام میان ایران و قدرت‌های بزرگ جهانی، ایران متعهد شد تا در ازای برداشته شدن تحریم‌ها، فعالیت‌های هسته‌ای خود را محدود کند و به این ترتیب، بار دیگر توانست صادرات به مشتریان نفتی خود را از سر بگیرد.

علی‌رغم دریافت معافیت‌ها از سوی آمریکا یک روز پیش از اجرایی شدن تحریم‌ها در چهارم نوامبر، دو کشور ژاپن و کره جنوبی به مدت چهار مدت هیچ نفتی از ایران خریداری نکردند. گزارش‌ها حاکی از آن است که هر دو کشور در ماه ژانویه خرید نفت از ایران را از سر گرفته‌اند.

چین در ماه گذشته -ژانویه- کمی بیش از 500 هزار بشکه و هند حدود 302 هزار بشکه نفت از ایران خریداری کرده است. بر اساس گفته‌های بخش انرژی چین و هند بزرگ‌ترین خریداران نفت ایران هستند، قرار است پس از پایان معافیت‌ها در ماه می (اردیبهشت‌ماه) واردات نفت خود از ایران را به میزان مشابه (در مجموع 800 هزار بشکه) ادامه دهند.

گزارش ماه دسامبر نشان می‌دهد که هر دو کشور چین و هند بیش از میزان تاییدشده از سوی آمریکا نفت وارد کرده‌اند. بر اساس معافیت‌ها چین و هند اجازه داشتند به ترتیب، 360 هزار بشکه و 300 هزار بشکه در روز از ایران نفت وارد کنند.

هنوز مشخص نیست که با انقضای معافیت‌ها در ماه می چه اتفاقی برای صادرات نفت ایران بیفتد. به عقیده برخی کارشناسان، انتظار می‌رود در ماه‌های آینده ایالات متحده آمریکا مواضع سخت‌تری در رابطه با ایران در پیش بگیرد و به تلاش‌های خود برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران ادامه دهد. برایان هوک، نماینده ویژه ایالات متحده آمریکا در امور ایران، به‌تازگی اعلام کرده که معافیت‌های آمریکا در مورد خریداران نفت ایران به هیچ وجه تمدید نخواهند شد.

به گفته برخی از منابع اما، احتمالا معافیت‌ها بار دیگر تمدید شوند اما شایعاتی مبنی بر کاهش حجم واردات وجود دارد.

در تازه‌ترین گزارش موسسه اس‌اند‌پی گلوبال‌پلتس، ژاپن، کره جنوبی، هند و چین در حال حاضر از ایران نفت وارد می‌کنند؛ اما میزان واردات این کشورها دست‌کم 50 درصد کمتر از میزان واردات پیش از اجرایی شدن تحریم‌ها در ماه نوامبر است.

80 درصد از صادرات نفت ایران به آسیا و به عبارتی دیگر نصف صادرات نفت ایران به جهان به کشورهای چین و هند فروخته می‌شود. تحلیلگران اس‌اند‌پی گلوبال پلتس در حال حاضر انتظار دارند که صادرات نفت ایران در چهار ماه نخست سال 2019 به 1.2 میلیون بشکه و در چهار ماه پایانی سال جاری میلادی به 860 هزار بشکه در روز کاهش یابد.

این در حالی است که این رقم در ماه‌های ابتدایی سال 2018، پیش از آنکه دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای خارج شود، 2.7 میلیون بشکه در روز گزارش شده بود.

جدیدترین اتفاقات مربوط به نفت را می‎توانید در سلسله اخبار قیمت نفت تجارت‌نیوز ملاحظه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.