خبر مهم:

کد مطلب: ۵۰۲۹۵۰

افت دلار پیش از پایان دوره ترامپ؟ / پیش‌بینی قیمت دلار امروز ۱۰ دی ۹۹

افت دلار پیش از پایان دوره ترامپ؟ / پیش‌بینی قیمت دلار امروز 10 دی 99

دیروز بهای دلار ۵۰ تومان دیگر افت کرد و روی عدد ۲۵ هزار و ۷۰۰ تومان قرار گرفت و در بازار متشکل ۲۵,۳۳۶ تومان ثبت شد. امروز برای قیمت این اسکناس امریکایی چه پیش‌بینی‌هایی می‌شود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، دیروز بهای دلار ۵۰ تومان دیگر افت کرد و روی عدد ۲۵ هزار و ۷۰۰ تومان قرار گرفت. همچنین قیمت دلار در بازار متشکل ۲۵,۳۳۶ تومان ثبت شد. امروز برای قیمت این اسکناس امریکایی چه پیش‌بینی‌هایی می‌شود؟

در این مورد دنیای اقتصاد نوشت: وقایع سیاسی آینده توانایی آن را دارند که تغییرات عمده‌ای در سمت و سوی انتظارات معامله‌گران بازار ایجاد کنند. بسیاری از معامله‌گران نمی‌توانند حدس بزنند وقایع آینده به چه صورت خواهد بود؛ حدس‌هایی درباره این اتفاقات دارند، ولی تا کنون حاضر نشده‌اند برای حدس‌های خود ریسک خرید و فروش خاصی را صورت بدهند. در هر صورت تا سه هفته دیگر دولت جدید آمریکا آغاز به کار خواهد کرد و انتظارهای فعلی به این صورت است که فشار حداکثری با حضور بایدن خاتمه خواهد یافت.

با این حال، بازار بیشتر در انتظار آن خواهد بود که تکلیف برجام و تحریم‌ها مشخص شود. مسلما اگر معامله‌گران حس کنند که قرار است تحریم‌ها برداشته شوند، فروش‌های خود را به میزان بیشتری بالا خواهند برد و قیمت هم در این سطح ۲۵ هزار تومانی باقی نخواهد ماند و در موج نزولی جدیدی قرار خواهد گرفت.

در مقابل، حس اینکه تحریم‌ها قرار نیست به راحتی برداشته شوند، می‌تواند تا حدی سمت و سوی تقاضا در بازار را تقویت کند. در واقع، بخش زیادی از آینده بازار، وابسته به اخبار سیاسی مربوط به برجام است که در حال حاضر سرنوشت آن مشخص نیست.

افت دلار پیش از پایان دوره ترامپ؟

برخی از فعالان اعتقاد دارند با نزدیک شدن به پایان دوران ترامپ، میزان فروش‌های ارزی در بازار بالا خواهد گرفت. به عبارتی این گروه باور دارند، ریسک ترامپ همچنان بعد از انتخابات آمریکا برای برخی از معامله‌گران داخلی جدی بوده است و در روزهای پایانی کار او به پیشواز افت بیشتر قیمت‌ها خواهند رفت.

البته افرادی در بازار حضور دارند که معتقدند نباید وقایع آتی بازار را فقط بر اساس اخبار سیاسی تحلیل کرد. به باور این افراد، تا زمانی که نقدینگی در سطح بالایی قرار دارد و نرخ تورم هم نزول معناداری پیدا نکرده است، نباید انتظار افت شدیدی را در بازار ارز داشت؛ آنها اعتقاد دارند، بازار ارز همچنان ظرفیت افزایش قیمت را دارد.

با این حال، نباید از نظر دور داشت که کاهش تحریم‌ها هم حتی می‌تواند اثرات شگرفی روی درآمدهای ارزی و دسترسی به آنها داشته باشد. به عنوان مثال، ایران طلب‌های بسیاری از چین، کره‌جنوبی و عراق دارد و منابع ارزی بعضا در این کشورها بلوکه شده است. دسترسی به آنها می‌تواند سمت عرضه را در بازار تقویت می‌کند یا حداقل به میزان زیادی از فشار تقاضا بکاهد. در یکی از آخرین خبرها آمده بود که وزارت برق عراق بابت واردات گاز بیش از معادل ۵ میلیارد دلار به شرکت ملی گاز ایران بدهکار است.

تسویه همین یک قلم بدهی به معنای آن است که واردات دو ماه کشور تقریبا از لحاظ تامین ارز دیگر مشکلی نخواهد داشت. در هر صورت، در حال حاضر هیچ گروهی در بازار حاضر نشده است که ریسک کند و خرید و فروش بزرگی را صورت دهد. در بازار سکه هم چنین فضایی وجود دارد؛ با این تفاوت که تمایل به فروش کمی بیشتر از بازار ارز بوده است.

دیروز سکه امامی ۵۰ هزار تومان افت دیگر را تجربه کرد و به بهای ۱۱ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان رسید. فلز گران‌بهای داخلی روز دوشنبه نیز ۱۰۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داده بود.

اخبار مرتبط با دلار را در صفحه اختصاصی ارز و طلا تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ارش

    عاليه بره بالا تا ٤تا صفر و بردارند خسته شديم از پول حمل كردن