کد مطلب: ۸۱۱۸۹۲

تجارت نیوز گزارش می‌دهد:

پیش بینی قیمت دلار ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ / بدشانس‌های بازار خودرو در راه بازار ارز

پیش بینی قیمت دلار 31 اردیبهشت 1402 / بدشانس‌های بازار خودرو در راه بازار ارز

قیمت دلار در نخستین روز هفته با نوسان افزایشی همراه شد. متقاضیانی که دست‌ خالی از بازار خودرو برگشته‌اند روانه بازار ارز شده‌اند تا دارایی‌های اندکشان قربانی تورم و کاهش ارزش ریال نشود.

به گزارش تجارت‌نیوز قیمت دلار با آغاز هفته و در واپسین روزهای اردیبهشت با افزایش همراه شد. این روند صعودی هر چند قابل توجه نبود اما توانست این اسکناس را از محدوده مقاومتی ۵۱ هزار و ۲۰۰ تومانی بالاتر بنشاند. امروز دلار با قیمت ۵۱ هزار و ۴۰۵ تومان معامله شد.

در هفته‌های گذشته سیاستگذار با ارائه خبرهای سیاسی، شایعه و تهدید توانست قیمت دلار را از کانال ۵۵ هزار تومانی تا کانال ۵۰ هزار تومانی پایین بیاورد. اکنون معامله‌گران بازار ارز سیگنال‌های بازارساز را از دست رفته می‌دانند.

امروز سه سیگنال بازار ارز را محاصره کرد. رابطه ایران با افغانستان بر سر حق‌آبه هیرمند شکرآب شده است؛ این موضوع در روزهای آینده می‌تواند بر کاهش تقاضای ریال را در بازار هرات اثر بگذارد. از سوی دیگر بر اساس نامه شرکت توزیع نیروی برق به صنایع سیمان و فولاد، برق این صنایع در قالب سه برنامه پیشنهادی از خرداد تا مرداد امسال سهمیه‌بندی می‌شود. این موضوع نیز می‌تواند منجر به کاهش تولید و محدودیت عرضه دلار شود.

همچنین روز گذشته مهلت پیش‌فروش خودرو و افتتاح حساب وکالتی به پایان رسید و در روز جاری بازار ارز انتظار پول‌های خاکستری را می‌کشید.

قیمت واقعی دلار چقدر است؟

در همین راستا فردین آقابزرگی کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه مانورها و شوک‌های سیاسی در هفته‌های گذشته قیمت دلار را کاهش محدودی داد به تجارت‌نیوز گفت: «این سیاست تکراری است و در گذشته نیز شاهد تاثیر لحظه‌ای و مقطعی چنین اقداماتی بر بازار ارز بودیم. باید توجه داشت اخبار، معیار اثرگذاری بر تعیین نرخ ارز نیست.»

وی افزود: «صبحت‌هایی مانند سفر پادشاه عمان یا آزادسازی دلارهای بلوکه شده تاثیرگذاری خود را بر قیمت دلار از دست داده است. از زمانی که دلار در کانال ۲۷ هزار تومانی بود تا به امروز بارها و بارها وعده ارتباطات مساعد سیاسی دادند یا فعالان اقتصادی را برای هر گونه مبادله در بازار ارز تهدید کردند.»

این کارشناس اقتصادی ابراز کرد: «در شرایط حال حاضر همان‌طور که در بازار الکترونیک و لوازم خانگی، خودرو و کالاهای مصرفی، دلار با قیمت بالای ۶۵ هزار تومان عرضه می‌شود، تارگت اصلی قیمت ارز نیز همین قیمت ذکر شده است.»

وی خاطرنشان کرد: «مانورهای سیاسی اثر خود را در بازار از دست داده است. با اخبار و شوک‌هایی که در حال حاضر شاهد آن هستیم دلار نهایتا دو تا سه هزار تومان پایین می‌آید و اثر قابل توجهی محسوب نمی‌شود».

آقابزرگی در پاسخ به اینکه چه اقدامی از سوی بانک مرکزی منجر به کاهش واقعی قیمت دلار می‌شود گفت: «کاهش حجم نقدینگی، رشد تولید ناخالص ملی و برقراری مناسبات در سطح عالی اقتصاد با سایر کشورهای دنیا عواملی هستند که می‌توانند قیمت دلار را در محدوده متعادل‌تری نگه دارد.»

همراهی بازارهای مجاور با تهران

امروز بازار ارز شاهد افزایش تقاضا بود و فعالان این بازار شانس‌های از دست‌رفته در بازار خودرو را متقاضی خرید دلارهای جزئی می‌دانستند. به اعتقاد آنها این خریدهای خرد در معاملات بازار آزاد ارز قیمت دلار را در نوسان افزایشی قرار داده است.

امروز بازارهای همسایه نیز با دلار تهران همراه شدند. دلار سلیمانیه با قیمت ۵۰ هزار و ۸۰۰ تومان معامله شد. دلار هرات به قیمت ۵۱ هزار و ۳۸۰ تومان رسید. امروز درهم امارات ۲۰۰ تومان افزایش قیمت داشت و با رقم ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان عرضه شد.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار ارز و طلا بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    آخه این خزعبلات از کجا آوردی؟! یعنی بازار دیگه ای وجود نداشت که برند دلار بخرند خب طلا و بورس هم هست که انگار از بالارفتن دلار خودتونم سود میبرید؟!

  • ضیا

    دولت مردای ما مثل کب سر شون کردن زیر برف فکر میکنه دیگه روباه اون نمی بینه که بخوردش ولی خیال باطل راحت تر خورده میشه دلت مردای ما به جای اینکه سعی تلاشوبیشتر کنن برا بهبود اوضاع هی انکار وتهدید وبگیر وببند هی گند رو گند می زنند اخه نه سواد سیاسی دارن نه سواد اقتصادی اینها با

  • ناشناس

    دلار هرات در افغانستان 12 هزار تومان خریداری میشود یعنی یک دلار 12 هزار تومان و بعد دلارها قاچاقی وارد ایران می‌شود و به قیمت جدید مثلاً 50 هزار تومانی تبدیل میشود. حالا برو بخر.

  • رضا

    مملکت را خیلی گران اداره می کنید!!!!!!