کد مطلب: ۶۵۴۸۷۹

پیش‌بینی بازارهای دلار، طلا و سکه/ نگاهی به بازارهای مالی ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱

پیش‌بینی بازارهای دلار، طلا و سکه/ نگاهی به بازارهای مالی ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱

امروز ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ دلار در مسیر صعودی خود باقی ماند، اما طلا و سکه با کاهش قیمت همراه بودند. در بازار سرمایه نیز شاخص بورس صعودی بود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، امروز دلار با افزایش قیمتی نسبی در همان کنال قبلی باقی ماند، اما طلا و سکه برخلاف روز گذشته روندی کاهشی را پشت سر گذاشتند.

هشدار برای ارزهای دیجیتال

بیت‌کوین یک بار تا ۲۶ هزار و ۸۰۰ دلار ریزش کرد و دوباره به ۳۰ هزار دلار بازگشت. شاید فکر کنید که این بازگشت نشانه برگشت بازار است اما بسیاری از کارشناسان عقیده دارند که ریزش بازار هنوز ادامه دارد.

مارک موبیوس، سرمایه‌گذار باتجربه و یکی از بنیانگذاران mobius capital partners در رابطه با ریزش بیشتر بازار رمزارزها به سرمایه‌گذاران هشدار داد. او در مصاحبه جدید با فیننشال‌نیوز لندن گفت: در شرایط حاضر سقوط بیت‌کوین بسیار محتمل است.

موبیس عقیده دارد که در زمان قدیم استراتژی خرید در کف قیمتی جوابگو بود اما حالا ایده خوبی نیست. او پیش‌بینی می‌کند که بیت‌کوین در وهله اول تا ۲۰ هزار دلار ریزش می‌کند و اگر ۲۰ هزار دلار از دست برود احتمال ریزش تا ۱۰ هزار دلار هم وجود دارد.

«شاید فکر کنید استراتژی خرید در محدوده‌های حمایت کانال ۲۰ هزار دلار مناسب است اما این موضوع کارساز نیست. شاید فکر کنید بیت‌کوین از کانال ۲۰ هزار دلار برمی‌گردد اما ممکن است تا ۱۰ هزار دلار سقوط کنیم.»

موبیس در مصاحبه خود گفت: فراموش نکنید که در چند سال اخیر عرضه پول آمریکا بیش از ۳۰ درصد افزایش داشته است و این یعنی رشد تورم. اما اینبار بازار رمزارزها در آستانه شکست است و محافظ خوبی برای تورم نیست.

«بازار رمزارزها به یک مذهب تبدیل شده و مردم فکر می‌کنند که با این سرمایه‌گذاری پولدار می‌شوند. آن‌ها فقط برای اینکه به رمزارزها اعتقاد دارند می‌خرند.»

بازگشت بیت‌کوین دیگر به این سادگی‌های نیست. بیت‌کوین در طول تاریخ فعالیت خود ۷ بار بیش از ۸۰ درصد ریزش کرده اما حالا حدود ۶۰ درصد از سقف قیمتی خود فاصله دارد و برای همین است که احتمال ریزش بیشتر وجود دارد.

پیش‌بینی بورس فردا

بورس امروز بیش از ۱۳ هزار واحد رشد کرد و در نهایت روی سطح یک میلیون و ۵۷۸ هزار واحدی ایستاد. کارشناسان می‌گویند که بورس تا پایان سال حداقل ۵۰ درصد سود می‌دهد.

احمد اشتیاقی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز می‌گوید: دلار بازار آزاد به محدوده ۳۰ هزار تومان رسیده و با این افزایش قیمت بورس فردا روند متعادلی را تجربه می‌کند.

این کارشناس بازار سرمایه توضیح می‌دهد: با توجه به انتظارات پیش آمده، بورس این روزها روی انتظارات تورمی رشد می‌کند. چراکه دلار بازار آزاد روند افزایشی گرفت و ارز ۴۲۰۰ تومانی نیز در بازار آزاد شد.

وی ادامه می‌دهد: مولفه بعدی روند افزایش یا کاهش قیمت دلار بازار آزاد است. امروز با افزایش قیمت کالاهای اساسی روبه‌رو شدیم و برهمین اساس انتظار می‌رود که بانک مرکزی در این تعیین قیمت دلار بازار آزاد ورود کند و اجازه افزایش قیمت نمی‌دهد و در نهایت قیمت دلار بازار آزاد به زیر ۳۰ هزار تومان می‌رسد.

اشتیاقی اظهار می‌کند: از سوی دیگر بحث مذاکرات برجام پیگیری می‌شود که این موضوع می‌تواند بازار دلار و بورس را به آرامش برساند. پس از موضوع انتظارات تورمی نیز کاهش می‌یابد.

بورس متعادل می‌شود!

این کارشناس عقیده دارد، بورس باید در نقاط تعادلی مورد معامله قرار بگیرد؛ یعنی بازار نباید مثبت یا منفی قوی باشد و این روند تا زمان تعیین و تکلیف شدن مذاکرات ادامه‌دار است.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به گزارشات ۱۲ ماهه می‌گوید: انتشار گزارش‌های ۱۲ ماهه شرکت‌ها در سایت کدال آغاز شده است. اگر گزارش‌ها خوب باشد شاخص می‌تواند به محدوده یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد برسد.

وی ادامه می‌دهد: هرچقدر انتظارات تورمی از ناحیه عدم احیای برجام افزایش یابد. اگر برجام احیا شود گروه‌هایی مثل بانک و خودور مورد اقبال سهامداران قرار می‌گیرد.

اشتیاقی اظهار می‌کند: در مجموع بازار سرمایه محکوم به صعود تدریجی و آهسته است. یعنی شاخص یک میلیون و۵۰۰ را از دست نمی‌دهیم و تا تیر ماه شاخص به محدوده یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد می‌رسد.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید می‌کند: اگر برجام احیا شود این رشد بازار واقعی است اما در صورت عدم احیای برجام رشد بورس واقعی نخواهد بود و بورس به صورت دلاری رشد می‌کند.

پیش‌بینی طلا

مریم محبی، کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: در بازار طلا باوجود اینکه شاهد کاهش اونس جهانی به دنیال اتخاذ سیاست‌های انقباضی فدرال رزو بودیم در بازار طلا و سکه و طلای آب‌شده داخلی روندی صعودی را پشت سر گذاشتیم.

او دراین مورد توضیح داد: این موضوع از افزایش قیمت دلار در کشور نشات می‌گیرد. مادامی که شاهد افزایش قیمت دلار در بازار داخلی هستیم طلای داخلی نیز روندی صعودی را طی می‌کند.

برزو حق‌شناس، دیگر کارشناس بازارهای مالی نیز بیان کرد: به نظر من اونس جهانی در میان‌مدت برخلاف بقیه بازارها که به‌خاطر سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو و کاهش نرخ بهره روند نزولی گرفتند روندی صعودی و دراین صورت طلای داخلی رشدی بیشتر از دلار را خواهد داشت.

پیش‌بینی دلار

مریم محبی، کارشناس بازارهای مالی درخصوص روند اخیر دلار بیان کرد: افزایش قیمت کالاهای مصرفی مخصوصا مواد غذایی، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و اخباری که از احتمال افزایش قیمت در بخش‌های مختلف وجود دارد انتظارات تورمی را افزایش می‌دهد.

او ادامه داد: انتظارات تورمی خود یکی از عواملی است که می‌تواند در شکل‌گیری تورم نقش اساسی داشته باشد، بنابراین موضوعاتی که پیش‌تر به آن اشاره شد باعث می‌شود مردم به دنبال این باشند تا دارایی‌های خود را به دارایی‌هایی امن‌تر تبدیل کنند. این موضوع که دلار در روزهای اخیر افزایش داشته برگرفته از عواملی است که انتظارات تورمی افراد را در جامعه افزایش داده است.

محبی بیان کرد: انتظار می‌رود درصورتی که اقدامات اصلاحی توسط دولت صورت نگیرد قیمت دلار همچنان افزایشی باشد چون تقاضای خرید دلار به عنوان یک کالای امن نسبت به ریال در دستور کار تمامی افزاد قرار می‌گیرد.

این کارسناس درمورد تاثیر بازار جهانی نیز گفت: در بازارهای جهانی با توجه به سیاست‌های شدید انقباضی فدرال رزرو شاهد افزایش ارزش دلار در جامعه جهانی هستیم و این افزایش به ایران هم تسری پیدا می‌کند.

او بیان کرد: بنابراین دو مسئله مهم در افزایش قیمت دلار تاثیرگذار بوده؛ افزایش اننتظارات تورمی در جامعه و افزایش قیمت دلار در سطح جهانی.

محبی پیش‌بینی کرد: انتظار می‌رود این روال در هفته آینده نیز ادامه داشته باشد و شیب بسیار کند افزایش قیمت دلار را شاهد باشیم. مگر اینکه دولت به ارائه راهکار‌های نهایی و اساسی دست بزند تا نرخ را کنترل کند. تنها راه جلوگیری از افزایش دلار درحال حاضر اقدامات اصلاحی دولت است.

آخرین اخبار از تحولات بازارها را در صفحه گزارش بازارها ی تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    چی بگم ؟