کد مطلب: ۷۵۰۲۱۵

تجارت نیوز گزارش می‌دهد:

پیش بینی قیمت طلا و سکه ۲۶ دی ۱۴۰۱ / بازار سکه کساد شد

پیش بینی قیمت طلا و سکه 26 دی 1401 / بازار سکه کساد شد

قیمت طلا و سکه متاثر از عرضه ربع‌ سکه‌های بانک مرکزی با روند کاهشی محدودی در بازار معاملات آزاد مبادله می‌شود. هر چند کارشناسان هدف از طرح فروش ربع‌سکه‌ها را فروش سکه می‌دانند نه مدیریت بازار!

به گزارش تجارت‌نیوز از روز گذشته عرضه گواهی ربع‌ سکه در بورس کالا آغاز شد و با وجودی که این سیاست‌ نهاد پولی کشور چندان مورد استقبال قرار نگرفت، اما توانست به شکل محدودی روند قیمت در بازار فلز زرد را کنترل کند. هر چند بر خلاف قیمت طلا و سکه روند کاهش حباب سکه در روزهای گذشته، قابل توجه بود.

دیروز ۷۴۴ کد حقیقی، اقدام به خرید ۲۸۰۰ ربع سکه با قیمت ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان کردند. در حالی که بانک مرکزی در هفته گذشته خبر از عرضه ۵۰۰ هزار ربع سکه در قالب طرح مذکور داده بود، اما روز گذشته تنها نیم درصد از عرضه هدف، محقق شد و به نظر می‌رسد قیمت و شرایط محدود مقدار خرید چندان به مذاق معامله‌گران عمده خوش نیامده است.

این در حالی است که مسئولان بانک مرکزی، مدت عرضه سکه را سه روز کاری اعلام کرده‌اند، که در صورت وجود تقاضا، امکان تمدید نیز وجود دارد.

نرخ معامله هر گواهی ربع سکه، به قیمت ۷۲ هزار تومان تعیین شد که معادل یک صدم یک قطعه ربع سکه است. بنابراین قیمت ربع سکه‌های بورس کالا بدون در نظر گرفتن مالیات و کارمزد کارگزاری و هزینه روزانه انبارداری بالغ بر ۷ میلیون و ۲۰۰‌ هزار تومان است.

کاهش تقاضا بازار سکه را کساد کرد

امروز قیمت طلا و سکه با وجود تعطیلی پایان‌ هفته بازارهای بین‌المللی، روند کاهشی را طی کرد و قیمت ربع سکه و سکه گرمی همانند دیروز بدون تغییر در حال معامله است. فعالان بازار کاهش تقاضا در بازار را عامل سردشدن تنور سکه می‌دانند و معتقدند تا پایان این هفته روند قیمت در بازار فلز زرد به همین منوال است.

امروز ۲۵ دی‌ماه ۱۴۰۱ قیمت سکه امامی، با ۹۰ هزار تومان کاهش با قیمت ۲۱ میلیون و ۱۵۴ هزار تومان در بازار معامله شد. سکه بهار آزادی هم ۱۱۲ هزار تومان ارزان‌تر شد و به قیمت ۲۰ میلیون و ۱۰۳ هزار تومان رسید.

نیم سکه امروز با روندی کاهشی آغاز شد اما در لحظه نگارش این گزارش، رشد ۱۰۰ هزار تومانی قیمت را پشت‌ سر گذاشت و با نرخ ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان معامله شد.

ربع سکه و سکه گرمی امروز نیز بدون تغییر قیمت، به ترتیب با همان نرخ ۷ میلیون و ۷۰۰ و ۴ میلیون و ۴۰۰ روز گذشته معامله شدند.

جدول قیمت و حباب سکه ۲۵ دی ۱۴۰۱

امروز حباب تمام قطعات سکه کاهش داشت اما در لحظه نگارش این گزارش حباب ربع سکه و سکه گرمی، افزایش هزار تومانی داشتند و این مقدار هر لحظه روند افزایشی دارد اما به نظر می‌رسد این افزایش پایدار نباشد. روند کاهش حباب قطعات سکه امروز بین ۴۳ تا ۹۵ هزار تومان بود.

قیمت طلا امروز به تبعیت از سکه، مانند روز گذشته روند کاهشی محدودی داشت. هر مثقال طلا، با کاهش ۳۲ هزار تومانی، به قیمت ۸ میلیون و ۳۳۰ هزار تومان رسید و هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۹۲۳ هزار تومان شد. این مقدار طلا در حدود ۷ هزار تومان کاهش قیمت داشت.

طلای دست دوم امروز با قیمت یک میلیون و ۸۹۳ هزار تومان معامله شد. اختلاف قیمت طلای نو و دست دوم اکنون حدود ۳۰ هزار تومان است.

هدف بازارساز از عرضه ربع سکه

در همین راستا برزو حق شناس کارشناس بازارهای مالی با اشاره به اینکه، به نظر می‌رسد هدف بانک مرکزی از عرضه ربع‌سکه‌ها در بورس کالا، فقط فروش سکه است به تجارت نیوز گفت: روز گذشته به افرادی که سفارش پایین‌تر از ۷ میلیون تومان باز کرده بودند، اوراق سکه اختصاص نیافت و در مجموع ۲۸۰۰ سفارش تایید شد. با این روند به نظر می‌رسد قصد بانک مرکزی از عرضه ربع سکه‌ در بازار، کشف قیمت و مدیریت بازار نبوده و فقط قصد دارد، به بالاترین قیمت ممکن و نزدیک به بازار آزاد، سکه‌ها را بفروشد.

او خاطرنشان کرد: هدف بازارساز، فروش با قیمت نزدیک به بازار است. کمااینکه اوراق فروخته شده شامل مالیات بر ارزش افزوده، کارمزد کارگزاری و هزینه انبارداری روزانه نیز می‌شود و این قیمت تمام شده تفاوت چندانی با بازار آزاد ندارد. بنابراین زمانی خرید این سکه‌ها سودآور است که امید به افزایش قیمت در بازار وجود داشته باشد.

حق‌شناس گفت: روز گذشته سفارش خرید پایین محدوده ۷ میلیون تومانی در بورس کالا زیاد بود اما بازارساز تنها به سفارشات بالای ۷ میلیون تومان فروش داشت.

آخرین پیش ‌بینی‌ها را هر روز در صفحه پیش بینی بازارها بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    همان موقع هم که سکه اینقدر گران شد ،کار دولت و بانک مرکزی بوده ،هر روز بایک برنامه پس انداز مردم را به جیب می زنند ،اول خیلی گران میشه ،بعدیه مقدارکم کاهش پیدا می کنه ،میگه قیمت سکه مدیریت کردیم ،با نقشه یه روز سکه یه روز دلار یه روزبورس پس انداز مردم را بالا می کشند ،اون تعداد کم سکه هم که خریدند حتما طلا فروش ها خریدندکارشون راه بیفته ،تو این تورم مردم پولشون به مایحتاج ومخارج بچه هاشون نمی رسه،سکه می خوان چکار

    • ناشناس

      واقعا درست فرمودیید تازه اطراف مامفت خورهم زیاده باوضع تحریمهای اونا هم ازمابیشترمیخوان

  • ناشناس

    این یک کلا برداری جدیده هرروباهی بابک کلاگوش مابدبخت بیچارهارا می برند نمی دانم خدا کجاست

  • احمد

    باسلام ضرب ۵0۰هزار سکه ربع مستلزم ۱۲۵۰ کیلو طلای ۹۰۰ عیار خالص میباشد ولی در مرحله اولیه ضرب مسلزم حداقل ۱تن ونیم کیلو طلا خالص عیار ۹۰۰ بوده که در موقع ضرب از ریزش اولیه ۵۰۰ هزار قطعه سکه ربع بدست اید ایا با این اقتصاد دولت خزانه طلای خود را خالی میکنه

    • ناشناس

      دولت پول نفت با طلا میگیره و با بالاترین قیمت ریال میکنه همین.با خزانه کاری نداره

  • ناشناس

    دولت با کسری بودجه مواجه است بر همین منوال از طریق فروش سکه اقدام به تامین نقدینگی می کند