کد مطلب: ۳۸۰۷۶۶

گفتگوی تجارت‌نیوز با تام اریک کول، مدیر عملیات در اویل‌پرایس

چرا قیمت نفت ارزان شد؟ / پیش‌بینی نفت ۹۰ دلاری تا ۳ سال آینده

چرا قیمت نفت ارزان شد؟ / پیش‌بینی نفت 90 دلاری تا 3 سال آینده

تام اریک کول، مدیر عملیات در پایگاه خبری اویل‌پرایس معتقد است، مهم‌ترین عامل در توقف روند کاهشی قیمت نفت تا پایان سال 2019 حل‌وفصل اختلافات تجاری آمریکا و چین است.

قیمت نفت که رشدی 40 درصدی را از ابتدای سال جاری میلادی تا اواخر ماه آپریل (اواسط اردیبهشت‌ماه) تجربه کرده بود، تنها در یک ماه حدود 20 درصد افت کرد. اگرچه قیمت نفت طی دو روز گذشته اندکی بهبود یافته، اما همچنان در مسیر ثبت سومین هفته کاهشی متوالی قرار دارد.

به عقیده کارشناسان حوزه نفت، از مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت نفت از ابتدای سال 2019، اجرایی شدن توافق کاهش تولید از سوی اوپک‌پلاس و همچنین تحریم‌ها علیه صنعت نفت دو کشور ایران و ونزوئلا بوده است.

تام اریک کول (Tom Erik Kool)، مدیر عملیات در پایگاه خبری انگلیسی oilprice و کارشناس بازار نفت در گفتگوی اختصاصی با تجارت‌نیوز به دلایل کاهش اخیر قیمت نفت پرداخته و معتقد است، مهم‌ترین عامل در توقف روند کاهشی قیمت نفت تا پایان سال 2019، حل‌وفصل اختلافات تجاری آمریکا و چین است.

متن کامل این مصاحبه را در ادامه می‌خوانید:

به نظر شما چه اتفاقی در بازار نفت افتاده که پس از رشد 40 درصدی از ابتدای سال، قیمت‌ها طی سه هفته گذشته روند نزولی به خود گرفته است؟

ترکیبی از عوامل از جمله نگرانی‌ها در مورد رشد اقتصاد جهان و جنگ تجاری میان ایالات متحده آمریکا و دو کشور چین و مکزیک موجب کاهش قیمت نفت خام شده است.

همچنین گزارش‌های منتشرشده در مورد ذخایر نفت، بنزین و میعانات آمریکا از یک‌سو و افزایش تولید کشورهای غیراوپک در ماه‌های اخیر از سوی دیگر موجب آسیب بیشتر بازار نفت شده است.

آیا عدم تمدید معافیت‌ از تحریم‌های نفتی ایران از سوی آمریکا نقشی در بازار نفت داشته است؟

بر اساس داده‌های منتشرشده از سوی رویترز، تحریم‌های آمریکا بر صنعت نفت ایران عرضه جهانی را به شکل قابل توجهی با محدودیت مواجه کرده بود. اما افزایش صادرات غیراوپک به‌ویژه چهار کشور کانادا، ایالات متحده، برزیل و قزاقستان و همچنین کاهش حاشیه سود پالایشگاه‌ها در آسیا موجب شده عرضه در بازار جهانی دچار اختلال چندانی نشود.

اگرچه تحریم‌های ثانویه به عنوان یکی از عوامل در افزایش قیمت نفت در ماه آپریل شناخته می‌شود، اما به نظر نمی‌رسد که این عامل از سقوط بیشتر قیمت نفت جلوگیری کند.

آیا قیمت نفت تا پایان سال 2019 به روند کاهشی خود ادامه می‌دهد؟

در حال حاضر، بر اساس تحلیل‌های تکنیکال و بنیادی قیمت نفت به روند کاهشی خود ادامه خواهد داد. اما برخی تغییرات در عوامل بنیادی از جمله پایان سیاست‌های خصمانه آمریکا در برابر چین و مکزیک می‌تواند به بهبود قیمت نفت کمک کند.

گزارش‌ها در مورد رشد تولید شیل در آمریکا همچنان اغراق‌آمیز است. اگر بخواهم به دو عامل کلیدی موثر در توقف روند کاهشی قیمت نفت تا پایان سال اشاره کنم، یکی از آنها حل‌وفصل اختلافات تجاری آمریکا و چین و دیگری تولید کمتر از انتظار شیل آمریکاست.

پیش‌بینی شما از قیمت نفت در بلندمدت چیست؟

با نزدیک شدن به سال 2020، یکی از نکاتی که باید به آن توجه کرد، اجرای قوانین سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) برای کاهش آلایندگی سوخت‎های دریایی است. اجرای این قوانین از یک‌سو و تغییر سطح نفوذ خودروهای برقی از سوی دیگر تغییرات بسیاری را در زمینه تقاضا ایجاد می‌کند.

با این حال، کمبود سرمایه‌گذاری در تولید نفت طی سه سال آینده می‌تواند گران شدن نفت برنت تا سطح 90 دلار را موجب شود. اما از آنجا که نشانه‌هایی از تضعیف در تقاضا برای نفت وجود دارد، این افزایش قیمت چندان طول نخواهد کشید.

جدیدترین اتفاقات مربوط به نفت را می‎توانید در سلسله اخبار قیمت نفت تجارت‌نیوز ملاحظه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.