کد مطلب: ۳۷۳۱۷۰

سایمِن واتکینس، کارشناس حوزه انرژی در گفتگوی اختصاصی با تجارت‌نیوز:

چین خرید نفت از ایران را ادامه می‌دهد / پیش‌بینی نفت ۶۰ دلاری تا پایان سال / در بلندمدت قیمت نفت به ۵۰ دلار می‌رسد

چین خرید نفت از ایران را ادامه می‌دهد / پیش‌بینی نفت 60 دلاری تا پایان سال / در بلندمدت قیمت نفت به 50 دلار می‌رسد

در حالی که بسیاری از تحلیل‌گران پیش‌بینی کرده بودند، با پایان معافیت از تحریم‌های ایران قیمت نفت افزایش می‌یابد، اما بازار نفت از اواخر ماه آپریل (هفته دوم اردیبهشت) روند نزولی به خود گرفته است. سایمِن واتکینس، کارشناس حوزه انرژی معتقد است، قیمت نفت خام برنت طی پنج سال آینده در محدوده 55 تا 60 دلار قرار خواهد گرفت.

در 21 آپریل (اول اردیبهشت‌ماه) زمانی که مقامات آمریکایی اعلام کردند، معافیت‌ از تحریم‌های ایران را برای هشت مشتری کلیدی نفت این کشور تمدید نمی‌کنند، قیمت نفت تنها طی یک روز سه درصد رشد کرد و به بیش از 74 دلار رسید.

پنج‌شنبه هفته گذشته این معافیت‌ها به طور رسمی منقضی شدند. در حالی که بسیاری از تحلیلگران بازار نفت پیش‌بینی کرده‌ بودند به دلیل تحولات ژئوپولتیک، بازار نفت به روند صعودی خود ادامه می‌دهد، اما از اواخر ماه آپریل (هفته دوم اردیبهشت‌ماه) قیمت نفت کاهش یافته است.

پایان معافیت‌های نفتی چه تاثیری بر میزان صادرات ایران دارد و این تصمیم ایالات متحده با بازار نفت چه می‌کند؟ سایمِن واتکینس (Simon Watkins)، معامله‌گر و کارشناس حوزه انرژی در لندن، در گفتگوی اختصاصی با تجارت‌نیوز به چند پرسش در این زمینه پاسخ داده است:

با توجه به تصمیم مقامات آمریکایی برای پایان دادن به معافیت‌های نفتی ایران، به نظر شما چه تغییراتی در صادرات نفت این کشور به وجود می‌آید؟

آمریکا اعلام کرده است که هدفش از تمدید نکردن معافیت‌ها برای هشت مشتری کلیدی نفت ایران، به صفر رساندن صادرات نفت این کشور است. اگرچه دولت آمریکا گفته است که قصد دارد اقتصاد ایران را بی‌ثبات کند، با این حال پیش‌بینی در مورد شدت اجرای این تحریم‎‌ها کمی دشوار است.

پیش از آنکه تحریم‌ها به‌طور کامل به اجرا در بیایند، یعنی طی دوره‌ای که به برخی کشورها معافیت داده شده بود، صادرات نفت ایران حدود 1.5 تا 1.7 میلیون بشکه در روز بوده است. در حالی که پیش از اعمال تحریم‌ها در ماه نوامبر، ایران به طور متوسط، 2.1 میلیون بشکه در روز نفت صادر می‌کرد. به این ترتیب، تحریم‌های آمریکا به همراه معافیت‌ها حدود 500 هزار بشکه از صادرات نفت ایران را کاهش داد.

از چنین روندی می‌توان این‌طور نتیجه‌گیری کرد که ایالات متحده در نظر دارد به مرور زمان فشارها را افزایش دهد. انتظار من این است که با پایان معافیت‌ها، به سرعت صادرات نفت ایران 500 هزار بشکه دیگر کاهش می‌یابد و پس از آن طی 12 ماه آینده، حدود 250 تا 500 هزار بشکه دیگر و شاید هم بیشتر از صادرات نفت ایران کاسته خواهد شد.

این تصمیم آمریکا چه تاثیری بر بازار نفت می‌گذارد؟

در حال حاضر، بازار نفت بر اساس دو عامل مهم قیمت‌گذاری می‌شود.

از نظر میزان عرضه، به دلیل احتمال کاهش صادرات ایران، کاهش حدود 350 هزار بشکه‌ای صادرات ونزوئلا تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا و کاهش حدود یک میلیون بشکه‌ای نفت کشور لیبی به دلیل نگرانی‌ها در مورد افزایش تنش‌های نظامی در این کشور، عرضه به بازار جهانی تا حدودی مختل شده است. از سوی دیگر، اجرای توافق کاهش تولید از سوی اوپک پلاس، کاهش بیشتر عرضه را به دنبال داشته است. تمامی این عوامل منجر به افزایش قیمت نفت می‌شود.

در سوی دیگر معادله اما دونالد ترامپ قرار دارد که سیاست‌هایش در جهت کنترل قیمت نفت است. هر زمان که قیمت نفت برنت از محدوده 70 تا 75 دلار و نفت خام آمریکا از محدوده 60 تا 65 دلار بالاتر می‌رود، رئیس‌جمهور آمریکا در توئیتی از اوپک درخواست افزایش عرضه و کاهش قیمت‌ها را دارد. برای دونالد ترامپ بسیار حیاتی است که قیمت بنزین کمتر از چهار دلار به ازای هر بشکه باشد. برای بنزین چهار دلاری هم لازم است قیمت نفت برنت در کمتر از 75 دلار باقی بماند.

به نظر می‎رسد، پیروزِ کشاکشِ نیروهای عرضه و تقاضا دونالد ترامپ است و این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که تولید نفت شیل آمریکا هم تقویت شده است.

به نظر من، قیمت نفت خام برنت طی پنج سال آینده حدود 55 تا 60 دلار خواهد بود.

از آنجا که عربستان سعودی به نفت 80 تا 85 دلاری به ازای هر بشکه نیازمند است، آیا به نظر شما این کشور تولید خود را در جهت جبران خسارت ناشی از عرضه ایران که منجر به گران‌ شدن نفت می‌شود، افزایش خواهد داد؟

ترامپ به‌طور غیرمستقیم سعودی‌ها را تهدید کرده که اگر تولید خود را در جهت مهار قیمت افزایش ندهند، آمریکا لایحه نوپک (NOPEC) را تصویب خواهد کرد. در صورت تصویب این لایحه، آمریکا می‌تواند بر اساس قوانین ضدانحصار در این کشور، که برای کنترل کارتل‌ها و تراست‌ها طراحی شده، از سیاست‌ها و اقدامات اوپک شکایت کند. این اقدام برای عربستان یک فاجعه است.

همچنین، از دیگر تهدیدهای آمریکا، پایان دادن به حمایت‌های نظامی و دیپلماتیک از عربستان است که فاجعه دیگری برای این کشور محسوب می‌شد.

عدم حمایت از عربستان سعودی در یمن بخشی از این تهدیدهاست؛ جنگی که سیاستمداران آمریکایی از هر حزبی انزجار خود نسبت به آن را نشان داده‌اند.

دقیقا به همین دلایل، عربستان سعودی اعلام کرده است که اختلالات ناشی از عرضه نفت ایران و سایر کشورها را جبران می‌کند. به عقیده من سعودی‌ها این وعده را عملی خواهند کرد؛ چرا که گزینه‌های زیادی ندارند.

نظر شما در مورد رویکرد چین در مقابل تحریم‌های آمریکا چیست؟ آیا چین تحریم‌ها را دور زده و خریداری نفت از ایران را ادامه می‌دهد؟

چین همواره هر اقدامی را که خواسته انجام داده است و سابقه‌ای طولانی در دور زدن تحریم‌های آمریکا دارد. بدون شک این بار نیز همین روند را ادامه خواهد داد.

پیش‌بینی شما از قیمت نفت در نیمه دوم سال 2019 و همچنین در بلندمدت چیست؟

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردم، به نظر من قیمت نفت خام برنت طی 12 ماه آینده، به 60 تا 65 دلار کاهش می‌یابد. پیش‌بینی من از قیمت نفت در سال آینده 55 تا 60 دلار و در سال‎های 26-2021 محدوده 50 تا 55 دلار است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.