کد مطلب: ۶۹۰۱۱۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پیش‌بینی هفتگی بورس / واکنش بازار سرمایه به نرخ دلار

پیش‌بینی هفتگی بورس / واکنش بازار سرمایه به نرخ دلار

بورس در هفته‌ای که گذشت رشد کمتر از یک درصدی داشت، با وجود این رشد بازار سرمایه در هفته آینده چه روندی به خود خواهد گرفت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بورس در هفته‌ای که گذشت رشد کمتر از یک درصدی داشت. شاخص کل بورس چهارشنبه هفته گذشته روی سطح یک میلیون و ۴۴۳ هزار واحدی بود و این هفته به سطح یک میلیون و ۴۴۸ هزار واحد رسید و رشد ۰٫۳۵ درصدی را ثبت کرد.

سارا فلاح، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: فعالان بورس نیمه دوم مرداد ماه را با امیدواری شروع کردند. شنبه بازار سرمایه به واسطه اخبار مثبت برجام رنگ سبز داشت. بعد از عدم دسترسی به توافق و ادامه دار شدن مذاکرات و برگشت ابرهای ابهام بر اقتصاد کشور در روز دوشنبه، بازار توانست مقاومت خوبی داشته باشد. یعنی عقب نشینی خاصی حتی در گروه های برجامی دیده نشد که این نشان از وجود بارقه‌های امید در بازار می‌دهد. همچنین میانگین معاملات خرد سهام در یک ماه گذشته در محدوده ۳ همت است پس تثبیت بالای این عدد برای چند روز متوالی می‌تواند نشانه بهتری برای بازگشت بورس باشد.

وی ادامه داد: از جمله اتفاقات مثبت این هفته واریز ۶ هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار بود. به همین واسطه خریدهای خوبی هم در نمادهای بزرگ صورت گرفت که می‌تواند نشانه‌ای امیدوار کننده برای سهامداران باشد.

عرضه خودورهای جدید در بورس

این تحلیلگر بازار سرمایه توضیح داد: خبر مهم این هفته ورود بعضی از محصولات ایران‌خودرو به بورس کالا بود. هفته اخیر نیز شاهد ورود بعضی از محصولات بهمن خودرو به بورس کالا بودیم. این اتفاق مثبت به نفع تولید کننده و مصرف کننده است و به شفافیت اقتصاد نیز کمک می‌کند.

فلاح اظهار کرد: بر اساس قانون صندوق‌های درآمد ثابت باید حدود ۱۵ درصد از نقدینگی‌شان را به سهام اختصاص بدهند. البته پیش از این ۱۰ درصد بود ولی در اسفند ۹۹ به منظور حمایت از بازار و برای جلوگیری از ریزش بیشتر ملزم به خرید۱۵ درصد از نقدینگی‌شان شدند. آمار و ارقام نشان می‌دهد که این صندوق‌ها کمتر از این میزان سهام در پرتفوی خود دارند.

وی ادامه داد: بعضی از این صندوق‌ها تازه تاسیس هستند البته طبق قانون مجاز هستند که در عرض ۶ ماه حد نصاب ترکیب دارایی‌شان را درست کنند. قدیمی‌ترها معتقدند که به واسطه کاهش قیمت‎ها در بازار و تقسیم سود نقدی در مجامع این حد نصاب را رعایت نکردند. اما چیزی که برای فعالان بازار مهم است نظارت کامل قانون‌گذار بر عملکرد این صندوق‌ها بخصوص در زمان‌های اصلاح بازار است.

این کارشناس بازار سرمایه تشریح کرد: زمانیکه بورس از عدم نقدینگی رنج می‌برد یکی از ارکان مهم که به داد بازار می‌رسد. همین صندوق‌هاست اگر به گذشته نگاه کنید در بسیاری از مواقع سود خود را توانستند از همین بازار بگیرند. یعنی حمایت از بازار به نفع خودشان است. اما چه صندوق‌ها و چه حقوقی‌ها بزرگ متاسفانه زمان‌های ریزش، دچار طمع می‌شوند.

وی درخصوص انواع طمع گفت: ما دو نوع طمع در بازار‌ها داریم. یکی طمع در این عدم فروش است که فرد احساس می‌کند سهم باز هم قیمت بالاتر را می‌بیند. دومین مورد طمع در عدم خرید است که سرمایه‌گذار دوست دارد که مدام قیمت پایین‌تر بیاید و کف‌های حمایتی جدیدی را ثبت و بعد از آن خرید را انجام دهد. اینجاست که ناظران قانون باید پیگیر باشند و نگذارند که افراد سهامداران متضرر شوند.

پیش‌بینی بورس در هفته آینده

فلاح اظهار کرد: همچنان اخبار مذاکرات مهمترین و اثر گذار ترین عامل در هفته آینده خواهد بود. حتی دلار در بازار غیر رسمی ارز تهران در سبزه میدان و پاساژ افشار عقب نشینی کرد و به مرز ۳۰ هزار تومان رسید. این هم نشان از خوشبنیی از توافق در بین معامله‌گران دارد. اگر توافق انجام شود بازار سرمایه که از سایر بازارها به وضوح عقب مانده و در قیمت های ارزنده‌ای قرار دارد، رشد خوبی خواهد داشت. انتظار داریم که بعد از حصول توافق پول‌های هوشمند به سمت بورس سرازیر شود.

وی در پیش‌بینی معاملات هفته آینده گفت: هفته آینده معاملات متعادل و نسبتا صعودی خواهیم داشت.

تحلیل تکنیکال شاخص کل

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: همانطور که هفته‌های قبل هم گفتیم روند غالب فعلا نزولی است. اما شاخص بعد از رسیدن به ناحیه حمایتی ۱۴۸۰ تا ۱۴۵۰ هزار واحد که همزمان است با سطح ۳۸ درصدفیبوناچی ریتریسمنت دچار اصلاح روبه بالا بر خلاف جهت روند اصلی شد. نشانه‌های کاهش قدرت فروشندگان در آر اس آی و در ام اف آی دیده می‌شود. هردو به بالای سطح اشباع خرید رسیدند. میله‌های مکدی هم روبه کوتاه‌تر شدن هستند که به معنای کم شدن قدرت عرضه‌هاست. فعلا اصلاح روبه بالا را تا محدوده ۱۵۰۰ الی ۱۵۲۰ هزار واحد انتظار داریم و بعد باید ببینیم که واکنش به این ناحیه چه خواهد بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    باز هم حرفهای تکراری ووعده های پوچ ..

  • هه

    صندوق توسعه از بازار حمایت میکنه ؟ هر وقت صندوق توسعه وارد بازار میشه برای حمایت پشت ادم میلرزه منابع این صندوق جهت خرید در کف و فروش در سقف استفاده میشن …دقیقا از اردیبهشت و یا خرداد امسال صندوق توسعه شروع به خرید کرد همون موقع گفتم این نشان از اصلاح بیشتر قیمتی و زمانی دارد صندوق توسعه دلش برای کسی نسوخته خودش دنبال سود میگرده و چون پول زیادی وارد و خارج میکنه تاثیر به سزایی در ادامه دار بودن روند میگذاره