کد مطلب: ۵۷۹۰۸۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

سایپا طرح پیش‌فروش خودرو را متوقف کرد / تکلیف خریداران چه می‌شود؟

سایپا طرح پیش‌فروش خودرو را متوقف کرد / تکلیف خریداران چه می‌شود؟

شورای رقابت شرط جدیدی برای پیش‌فروش خودرو گذاشته است. اینکه تورم قیمت خودرو، شامل مبلغ پیش‌ پرداخت خودرو نمی‌شود. حالا این طرح به مذاق خودروسازان خوش نیامده و سایپا اعلام کرده تمام طرح‌های پیش‌فروش خود را متوقف می‌کند. اما تکلیف پیش‌فروش‌های قبلی چه می‌شود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، شورای رقابت در این مصوبه اعلام کرده که «در زمان پیش‌فروش خودرو، سهمی از قیمت خودرو که پیش‌پرداخت آن انجام شده مشمول هیچ‌گونه تورم احتمالی نمی‌شود و فقط بقیه سهم باقی‌مانده مشمول تورم بخشی احتمالی است.»

این مصوبه به این معناست که اگر قیمت یک خودروی سمند در زمان پیش‌فروش ۱۵۰ میلیون تومان باشد و خریدار ۵۰ میلیون تومان (۳۰ درصد قیمت روز خودرو) را به‌عنوان پیش‌پرداخت واریز کند، زمان تحویل خودرو ۳۰ درصد قیمت خودرو کسر می‌شود و خریدار باید مابقی آن را پرداخت کند.

این مصوبه در عمل به نفع خریداران بود و تاخیر خودروسازان برای تحویل خودروهای پیش‌فروش شده را کاهش می‌داد. چون هر چه زمان تحویل خودرو طولانی‌تر می‌شد، خودروسازان بیشتر زیان می‌کردند و به نفع خودروسازان بود که سریع‌تر خودرو را تحویل دهند.

برای همین بسیاری از فعالان بازار خودرو معتقد بودند که خودروسازان زیر بار این مصوبه نمی‌روند.

پیش‌فروش خودرو متوقف شد

این پیش‌بینی به واقعیت پیوست.مجید باقری قائم مقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا رسما اعلام کرد: «به دلیل مصوبه شورای رقابت و تا تعیین تکلیف این موضوع، سایپا در سال ۱۴۰۰ هیچ خودرویی را پیش‌فروش نمی‌کند. در سال جاری فقط فروش فوق‌العاده خواهیم داشت و دیگر پیش‌فروش خودرو نداریم.»

ایران‌خودرو البته هنوز واکنش رسمی به این مصوبه شورای رقابت نداشته و صراحتا اعلام نکرده که آیا می‌خواهد طرح‌ پیش‌فروش خودرو را متوقف کند یا خیر. اگر این خودروساز هم طرح پیش‌فروش خودرو را متوقف کند، عملا مصوبه شورای رقابت قابلیت اجرا ندارد.

مجید باقری قائم مقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا البته گفته برای حل این مشکل در حال رایزنی با شورای رقابت است. اگرچه به نظر می‌رسد بخشی از رایزنی‌ها جواب داده است. چون شورای رقابت یک گام به عقب برداشته و گفته «این مصوبه از تاریخ ابلاغ آن قابل اجراست و شامل گذشته نمی‌شود.»

یعنی تمام طرح‌های پیش‌فروش خودرویی که قبل از شهریور ۱۴۰۰ انجام شده به روال قبل انجام می‌شود و مشتریان باید قیمت روز خودرو را پرداخت کنند و نه کسری از آن را. چون این مصوبه عطف به ماسبق نمی‌شود و فقط شامل پیش‌فروش‌هایی است که پس از شهریور ۱۴۰۰ انجام می‌شود.

البته پیش‌ از این هم گفته می‌شد که خودروسازان تعهدات ناتمام بسیاری دارند و طرح‌های پیش‌فروش خودرو راهی برای تامین نقدینگی مورد نیاز این دو کارخانه خودروسازی است. چون زمان تحویل خودروهای پیش‌فروش شده عموما به تعویق می‌افتاد و در مواردی خودروسازان اعلام می‌کردند امکان تحویل یک خودرو را ندارند و مشتریان مجبورند خودروی دیگری انتخاب کنند.

البته سایپا اعلام کرده که طرح فروش فوق‌العاده خودرو را متوقف نمی‌کند و طرح جدید فروش فوق‌العاده ایران خودرو هم فردا آغاز می‌شود. برای دیدن جزئیات این طرح گزارش زیر را بخوانید:

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    متوقف کنه انگار مردم سف بستن نفروختن و نخریدن ملت باعث بی پولی خودتون میشه اگر مردم تحریم کنند همه مردم بعد چند سال ورشکسته میشن و ناوگان رو به فرسودگی میره در نهایت مجبور به فروش با قیمت مناسب تر اند

  • سایپا

    من سایپا ۱۵۱ نوشتم با تکمیل وجه بهمن لطفا سریعتر تحویل دهید از طرف یک جوان ۳۳ ساله بدون ماشین برای کار می خواهم

    • ناشناس

      یعنی بهمن ۱۳۹۹ تکمیل وجه کردی هنوز ندادن؟؟؟

  • ناشناس

    اگه یکساله نباشه که بهتره سودم که نمیدین پس بهتره فروش فوری بشه همیشه

  • ناشناس

    بهتره شورای رقابت عقب نشینی نکنه ،،چرا و به چه دلیل نصف پول خودرو روومیگیرن و به قیمت روز هم خودرو تحویل میدن ،بازهم میگن تو ضرریم ،فرغون ها رو برا خودشان نگهدارن و پیش فروش نکنن ،خیلی هم خول

  • ناشناس

    دولت باید با مافیای خودرو مقابله کند

  • ناشناس

    اوج ظلم و بی عدالتی در صنعت خوردو ایران هست فقط میگم خدایی هم هست ….

  • حمید

    چرا صدای مردم شنیده نمیشه چرا انقد زور میگین و ظلم میکنین . من پارسال ثبت نام کردم قیمت تمام شده کارخونه کوییک ۶۵ بوده که ۳۵ دادم و اون موقعه پژوپارس ۸۴ تومن بود چرا انقد ناعادلانه باید باشه چرا الان کوییکی که ۲۰ تومن از پارس ارزونتر بوده الان یک میلون تومن هم گرونتره . اصلا کسی که این قیمتها رو میزاره چه جوری با وجدانش کنار امده و چی باعث شده که قیمت خودروهای سایپا رو انقد بالا گذاشته