کد مطلب: ۲۳۱۴۶۸

پیوستن به کنوانسیون حمایت از ارقام گیاهی منوط به تامین منافع کشور است

پیوستن به کنوانسیون حمایت از ارقام گیاهی منوط به تامین منافع کشور است

پاپی‌زاده، گفت: کمیسیون کشاورزی مجلس، تنها در صورتی که پیوستن به کنوانسیون حمایت از ارقام گیاهی، تامین‌کننده منافع جمهوری اسلامی باشد، این لایحه را همراه خواهد کرد.

عباس پاپی‌زاده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به آخرین وضعیت الحاق به کنوانسیون حمایت از ارقام جدید گیاهی، اظهار کرد: اگر چه قرار بود در اسفند ماه ۹۶، لایحه الحاق به این کنوانسیون به صحن علنی مجلس بیاید و به رای گذاشته شود، اما به دلیل الزاماتی که در این زمینه وجود داشت زمان بررسی به تعویق افتاد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به گفته وی، بررسی مجدد این الحاق در کمیسیون کشاورزی مجلس باید صورت گیرد تا مطمئن شویم از پیامدهای این الحاق آسیبی به تولید داخل نخواهد رسید.

پاپی‌زاده ادامه داد: هم اکنون تولیدکنندگان بذر با توان مالی اندک خود از چند سال گذشته کار خود را آغاز کرده‌اند، بنابراین برای ادامه کار خود نیاز به حمایت دارند.

این عضو کمیسیون کشاورزی با اشاره به عوارض پیوستن به کنوانسیون حمایت از ارقام گیاهی جدید، بیان کرد: براین اساس در هفته‌های آتی این لایحه در کمیسیون کشاورزی مجددا بررسی خواهد شد و تنها در صورتی که تامین‌کننده منافع جمهوری اسلامی باشد، قطعا کمیسیون کشاورزی پیوستن به این کنوانسیون را همراه خواهد کرد و در غیر این صورت اولویت کمیسیون کشاورزی حمایت از تولید داخل خواهد بود.

به گفته وی، نظر جمهوری اسلامی به هر کنوانسیونی باید تامین‌کننده منافع جمهوری اسلامی باشد و در صورتی که قرار باشد وضعیت موجود تغییری نکند در حوزه بذر و نهال و گواهی بذر اتفاقی نخواهد افتاد و تنها الحاق به این کنوانسیون تولید داخل را دچار تنش و وقفه خواهد کرد که این امر جزء اولویت‌ها نیست.

پاپی‌زاده در ادامه افزود: در شرایطی علاقه به ملحق شدن به موافقت‌نامه بین‌المللی وجود دارد که منافعی را برای کشور فراهم کند؛ البته الحاق به هر کنوانسیونی در کنار منافع کشور، محدودیت‌هایی دارد که ما را ملزم به پذیرفتن برخی از چارچوب‌های بین‌المللی خواهد کرد.

وی تصریح کرد: با وجود آنکه الحاق به این کنوانسیون سود و زیان و پذیرفتن برخی چارچوب‌های بین‌المللی را به همراه دارد؛ بنابراین باید مجدد این لایحه در کمیسیون کشاورزی مورد بررسی قرار گیرد تا در هفته‌های آتی جمع‌بندی نهایی در این زمینه با نظر جمعی اعضای کمیسیون اعلام شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.