کد مطلب: ۳۷۹۴۰۰

چطور پول برق کمتری بدهیم؟

چطور پول برق کمتری بدهیم؟

اما اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که از قبض‌های سرسام‌آور خسته شده‌اید و هرماه مبلغ قبض برق‌تان افزایش می‌یابد، کافی است تا به چند نکته اساسی توجه کنید. در گزارش زیر این نکات را مرور می‌کنیم.

پول برق دغدغه تابستانی بسیاری از خانواده‌های ایرانی است. به‌ویژه امسال که وزارت نیرو اعلام کرده است که قبض‌های جدیدی برای مشترکان صادر می‌کند و مشترکان پرمصرف جریمه می‌شوند. در این مطلب به شما می‌گوییم که با روش‌های ساده‌ای می‌توانید حجم قابل توجهی در حدود یک‌سوم از مبلغ قبض‌تان را پایین بیاورید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، آن‌طور که وزارت نیرو اعلام کرده، روند مصرف انرژی ایران طی سه تا چهار دهه گذشته، کاملا افزایشی بوده است؛ به‌گونه‌ای که همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی پیک مصرف برق ایران حدود ۳۶۰۰ مگاوات بوده است که این رقم در تابستان ‌سال گذشته از مرز ۵۷‌ هزار مگاوات نیز عبور کرد. این درشرایطی است که جمعیت ایران نسبت به پیش از انقلاب ۲.۵ برابر شده، در مقابل پیک مصرف نیز حدود ٨ برابر شده و علاوه بر این، رشد سرانه مصرف انرژی الکتریکی نیز تقریبا به همین نسبت اضافه شده است.

پایین‌بودن قیمت برق که مهمترین دلیل مصرف بالای انرژی اعلام شده، قرار است از امسال منطقی شود. بر اساس آن‌چه مدیرعامل توانیر اعلام کرده، از دیروز تعرفه برق مشترکان پرمصرف تا ۱۶‌درصد افزایش پیدا می‌کند، اما اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که از قبض‌های سرسام‌آور خسته شده‌اید و هرماه مبلغ قبض برق‌تان افزایش می‌یابد، کافی است تا به چند نکته اساسی توجه کنید. بدون ‌شک تنها با خاموش‌کردن لامپ‌ها یا شل‌کردن سرپیچ آنها نمی‌توانید مصرف برق خود را تا قابل قبولی کاهش دهید. اگر می‌خواهید مصرف برق خانگی و اداری خود را به میزان قابل توجهی کاهش دهید، بهنام بیات مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق البرز روش‌هایی را به شما پیشنهاد می‌کند.

شهروندان بهتر است در زمان اوج مصرف برق، از روشن‌کردن وسایل برقی پرمصرف خودداری کنند.

باید توجه داشته باشید که وضع مصرف برق در کنتورهای هوشمند به سه زمان میان‌بار، اوج و کم‌بار تقسیم‌بندی می‌شود که ساعت میان‌بار آن از ٧ صبح تا ٧ عصر اوج، ٧ عصر تا ۱۱شب و کم‌بار نیز از ۱۱شب تا ٧ صبح درنظر گرفته شده است. کنتورهای هوشمند در محاسبه هزینه برق مصرفی هر سه زمان را به صورت خودکار لحاظ می‌کنند و اگر مشترکی در زمان اوج مصرف، وسایل برقی بیشتری روشن کرده و مصرف زیادی داشته باشد، باید پول برق بیشتری بپردازد.

بنابراین مشترکین دارای کنتور هوشمند برای اینکه پول برق کمتری بپردازند، بهتر است وسایل برقی پرمصرف خود را در زمان کم‌باری و میان‌باری مصرف روشن کنند. اما عدم استفاده از وسایل پرمصرف علاوه بر این‌که از لحاظ اقتصادی به نفع مشترکین است، باعث صرفه‌جویی در مصرف برق شده و از قطعی برق در روزهای گرم‌ سال جلوگیری می‌کند. هرچند که استانداردسازی وضع روشنایی پارک‌ها به عهده شهرداری است و شرکت توزیع نیروی برق استان در این زمینه دخالتی ندارد اما شهروندان گزارش‌های خود در این زمینه را می‌توانند با ۱۳۷ درمیان بگذارند تا اقدامات لازم برای اصلاح وضع موجود صورت بگیرد.

اما اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که می‌خواهید در ماه رمضان ایستگاه صلواتی برپا کنید، برای گرفتن برق برای ایستگاه‌های خود باید با سامانه ۱۲۱ تماس بگیرید تا در اسرع‌وقت اقدامات لازم در این خصوص انجام شود.

منبع: شهروند

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • رضا

    پشت کنتور بندازیم خخخخ