کد مطلب: ۶۲۸

چگونه ایران می‌تواند اروپا را از سلطه گاز روسیه نجات دهد؟

پس از استقرار نیروهای روسی در اوکراین، کاخ سفید طی بیانیه‌ای اعلام کرده است که روسیه با این کار موجب افزایش انزوای سیاسی و اقتصادی خود می‌شود. راهکار اصلی که آمریکا از آن علیه روسیه استفاده می‌کند، تحریم تمام بخش‌های مهم انرژی این کشور خواهد بود. در واقع مشکل موجود برای اعمال این راهکار، وابستگی

پس از استقرار نیروهای روسی در اوکراین، کاخ سفید طی بیانیه‌ای اعلام کرده است که روسیه با این کار موجب افزایش انزوای سیاسی و اقتصادی خود می‌شود.

راهکار اصلی که آمریکا از آن علیه روسیه استفاده می‌کند، تحریم تمام بخش‌های مهم انرژی این کشور خواهد بود.

در واقع مشکل موجود برای اعمال این راهکار، وابستگی متحدان اروپایی آمریکا به گاز روسیه است و این امر احتمالا با عدم استقبال این کشور‌ها روبه‌رو خواهد شد. برای مثال 40 درصد گاز آلمان از منطقه روسیه تامین می‌شود.

این موضوع موجب بازگشت ایران به صحنه می‌شود، در واقع ایران با دارا‌ بودن 18 درصد ذخائر گازی جهان، در رتبه‌ی نخست این ذخائر در جهان قرار دارد.

در حال حاضر عمده‌ی صادرات گاز ایران به بازار‌های ترکیه است علاوه بر این ترکیه در نظر دارد واردات سالانه گاز خود از ایران را دو برابر کند. این میزان از 10 میلیارد مترمکعب به 20 میلیارد مترمکعب خواهد رسید. یکی از دلایل احتمالی این افزایش، صادرات گاز ایران به اروپا از طریق خط لوله‌ی ترکیه است.

درهر صورت ترکیه با استفاده از موقعیت کاهش تحریم‌ها علیه ایران به دنبال کسب سود و کمک به اقتصاد در حال رشد این کشور به صورت مستقیم و یا از طریق درآمد صادرات گاز به اروپا است.

در کنار وابستگی اروپا به گاز روسیه، ترکیه نیز به دنبال افزایش تنوع واردات انرژی از همسایه‌ی جنوب شرقی خود ایران است.

در صورتی که ایران و اروپا روابط بهتری با هم برقرار کنند، هرگونه فشار از سوی آمریکا در ارتباط با واردات گاز از روسیه کاهش یافته و می‌تواند واردات گاز اروپا از ایران را به عنوان گزینه‌ی جایگزین روسیه افزایش دهد.

با تمام این احوال، این فرایند به زودی رخ نخواهد داد. صنعت گاز ایران به اصلاحات و سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای نیاز دارد.

ایران هم‌اکنون مجبور به واردات سالانه‌ هفت میلیارد مترمکعب گاز از ترکمنستان به منظور انجام تعهدات صادراتی خود است که با توجه به حجم عظیم ذخائر گازی در ایران، این امر غیرقابل باور است. حتی شرکت ملی گاز اعلام کرده است که در صورت افزایش مصرف گاز مجبور به قطعی چند روزه آن در سراسر کشور است.

در صورتی‌که در توافق جامع ایران و غرب در زمینه ی برنامه هسته‌ای تحریم‌های غرب علیه ایران برداشته شود و اروپا بتواند در صنعت گاز ایران سرمایه‌گذاری کند، نه تنها ایران با گذشت زمان می‌تواند سود اقتصادی تریلیون دلاری از درآمد‌های صنعت انرژی خود به دست آورد، بلکه شرکت های اروپایی نیز می‌توانند به سرمایه‌گذاری در صنعت انرژی ایران بپردازند.

در واقع ایران به فناوری شرکت‌های اروپایی و اروپا نیز به یافتن راهی برای رهایی از وابستگی به انرژی روسیه نیاز دارد.

با این شرایط و بحران‌های کنونی اوکراین، اکنون زمان آن رسیده تا به صنعت گاز ایران توجه ویژه‌ای شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.