کد مطلب: ۶۰۰۸۹۹

چگونه در جمعه سیاه فریب نخوریم؟

چگونه در جمعه سیاه فریب نخوریم؟

رئیس پلیس فتای غرب استان تهران درباره برخی کلاهبرداری‌های مرتبط با حراج «جمعه سیاه» در کشورمان هشدار داده که در این میان باید نکاتی را برای مورد کلاهبرداری قرار نگرفتن و ضرر مالی در این جمعه ‌سیاه رعایت کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، امروز آخرین جمعه ماه نوامبر میلادی، بلک‌ فرایدی یا همان جمعه‌ سیاه است که معمولا به عنوان اولین روز خرید برای کریسمس به حساب می‌آید. این آیین که از سال ۱۹۵۲ در آمریکای شمالی آغاز شده، این روز را تبدیل به یکی از شلوغ‌ترین روزهای خرید در سال کرده است.

در این روز، فروشگاه‌ها و برندهای مختلف سعی می‌کنند با تکنیک ‌های بازاریابی و استفاده از ترفند تخفیف به شلوغ شدن این روز و البته فروش بیشترشان دامن بزنند به طوری که جدیدترین آمار منتشر شده در سال ۲۰۱۸، نشان می‌داد که به طور رسمی ۱۲۹ کشور در مراسم بلک ‌فرایدی شرکت می‌کنند که با پیوستن ایران و ۲۹ کشور دیگر این آمار به ۱۵۹ کشور در جهان رسیده است.

در این بین، رئیس پلیس فتای غرب استان تهران هم درباره برخی کلاهبرداری‌های مرتبط با حراج «جمعه سیاه» در کشورمان هشدار داده و گفته: «هر ساله بعد از حراج جمعه سیاه(بلک فرایدی) شاهد شکایات قابل‌ توجهی از مردم به خاطر کلاهبرداری ‌های صورت گرفته در خریدهای آنلاین این حراج بی‌سابقه هستیم» (منبع خبر: مهر). سودجویی عده‌ای از این آشفته بازار که با شروع اپیدمی کرونا، جنبه‌های خرید آنلاین آن بیشتر از قبل هم شده؛ ما را بر آن داشت تا در مینی پرونده امروز زندگی‌ سلام به نکاتی برای مورد کلاهبرداری قرار نگرفتن و ضرر مالی در این جمعه ‌سیاه، اشاره داشته ‌باشیم.

فهرست خرید تهیه کنید

صرف نظر از خرید حضوری یا آنلاین، خرید کردن بدون داشتن یک فهرست مناسب یکی از بدترین کارهایی است که می‌توان انجام داد. نداشتن چک لیست نیازهای شما برای خرید، از یک طرف و تبلیغات فروشنده‌ها از طرف دیگر، شما را همواره به خریدن اقلامی که نیاز ندارید سوق می‌دهد. پس اگر می‌خواهید پول کمتری خرج کنید در اولین فرصت فهرست اقلام مورد نیازتان را تهیه کنید.

قیمت ‌ها را بررسی کنید

عجله همواره شما را به بیراهه می‌کشاند پس هیچ‌ وقت در هیچ خریدی عجله نکنید. حتی اگر با تخفیف‌ های عجیب و غریب بلک فرایدی روبه‌رو شدید؛ در اولین قدم قیمت ‌ها را چک کنید. به خصوص اگر غیر حضوری خرید می‌کنید می‌توانید به راحتی و در عرض چند دقیقه قیمت‌ های سایت ‌های مختلف را بررسی و بهترین پیشنهاد را انتخاب کنید. همواره یادتان باشد خرید نکردن بهتر از گران خریدن است.

قوانین بازگرداندن کالا را بررسی کنید

متاسفانه در این ایام بسیاری از فروشگاه‌ها دست به تغییراتی در مهلت بازگرداندن کالا، قوانین بازگشت یا گارانتی اجناس خود می‌زنند. پس بهتر است در هنگام خرید یک بار دیگر قوانین بازگرداندن و خدمات پس از فروش فروشگاه را بررسی کنید تا با محدودیتی در بازگشت کالا یا خدمات پس از فروش مواجه نشوید.

از پرداخت بیعانه یا تمام مبلغ پیش از تحویل جنس خودداری کنید

با شروع کرونا، بازار فروش محصولات در فضای مجازی مانند اینستاگرام بیشتر رونق گرفته است. این بازار علاوه بر کمک به اقتصاد خانواده‌ها در فروش محصولات خود، فضای مناسبی برای تقلب و سودجویی نیز به وجود آورده است. اما بهتر است برای خرید حتما فروشنده را بشناسید و از سابقه او در این حوزه باخبر باشید و از پرداخت هرگونه وجه به صورت بیعانه یا پیش از دریافت کالا خودداری کنید.

«ای‌ نماد» هر فروشگاه اینترنتی را کنترل کنید

مهم‌ترین اصل در خریدهای اینترنتی، انجام خرید از فروشگاه‌های دارای مجوز و تایید شده است. بهترین شیوه برای شناسایی فروشگاه‌های دارای مجوز خرید، کنترل نشان «ای‌ نماد» است. این نشان حتما باید در سایت‌ها درج شده باشد به طوری که هنگام خرید، خریدار بتواند با کلیک روی این نشان، آدرس درج شده در لینک مذکور را با آدرس اصلی سایت تطبیق دهد و مشخصات فروشنده را بررسی کند.

به درگاه بانکی توجه کنید

هرچند همیشه توصیه می‌شود از سایت‌ های معروف، فروشگاه ‌های آنلاین دارای ای ‌نماد، قدمت‌دار و خوشنام خرید کنید اما توجه به این نکات به تنهایی کافی نیست. پلیس فتا هم همیشه، فارغ از نوع فروشگاه به دقت در هنگام واریز وجه خرید توصیه کرده تا درگاه اصلی خرید آن ها فیشینگ نباشد. در ضمن در صفحه درگاه‌های اصلی بانک ‌ها حتما باید نماد و آدرس سایت shaparak.ir درج شده باشد.

منبع: روزنامه خراسان

مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی و سیاسی را در صفحه جامعه تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • گیج در دوران

    بدون شرح.

  • حسین

    عدم کنترل کشور روی این جور کارها وبعضی از نهاد ها شریک در این کارها. هیچ وقت سارقان گیر نمی افتند..