کد مطلب: ۳۹۰۵۲۸

عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس به تجارت‌نیوز خبر داد:

کالاهای بلاتکلیف گمرک در راه بازار

کالاهای بلاتکلیف گمرک در راه بازار

عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: برای اینکه تجار متضرر نشوند قرار است که کالاهای بلاتکلیف از طریق سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی در بازار عرضه شوند که با توجه به اینکه رقم این کالاها در مقابل رقم کالاهای ممنوعه ناچیز است ورود آنها تاثیری بر بازار نخواهد گذاشت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، درحالی که چند روز پیش وزیر صنعت از ممنوعیت واردات کالاهای گروه 4 یا کالاهایی که لوکس و غیرضروری بوده یا مشابه تولید داخلی داشته‌اند به کشور خبر داده بود، اما برخلاف مصوبه ممنوعیت واردات کالاهای گروه 4 هیئت وزیران، اعلام شده احتمالا کالاهای ممنوعه که بدون گرفتن مجوز ثبت سفارش وارد بنادر کشور شده‌اند در بازار فروخته شوند.

سوالی که مطرح می‌شود این است که با ورود کالای ممنوعه به بازار چند بنگاه و نیروی کار با بحران بیکاری و تعطیلی مواجه خواهند شد؟

معصومه آقاپور علیشاهی، عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: ورود احتمالی 40 هزار کانتینر کالای بلاتکلیف به بازار در مقابل 120 هزار کانتینر کالای ممنوعه که در گمرک کشور دپو شده‌اند رقمی نیست که بخواهد تاثیر قابل توجهی بر بازار بگذارد.

نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که ارز این کالاها با توجه به اینکه بدون گرفتن مجوز ثبت سفارش وارد بنادر کشور شده‌اند چگونه تامین خواهد شد و آیا قیمت ارز در بازار آزاد مجدد گران نمی‌شود؟ تصریح کرد: ارز این کالاها از طریق بازار آزاد تامین می‌شود و با توجه به اینکه تنها 40 هزار کانتینر کالای بلاتکلیف به بازار عرضه خواهد شد این رقم تاثیری بر بازار ارز نخواهد گذاشت.

این نماینده مردم در مجلس دهم در پاسخ به این سوال که ایجاد کانال غیر گمرکی برای ورود کالاهای ممنوعه به داخل کشور آیا باعث ایجاد رانت‌ و فساد نمی‌شود؟ افزود: کانال غیر گمرکی برای ورود کالاهای ممنوعه به داخل کشور تشکیل نشده است، به عبارتی تنها این کالاهای بلاتکلیف در گمرک از طریق سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی در بازار عرضه خواهند شد و ورود مابقی کالاهای ممنوعه دپو شده در گمرک به بازار مطابق قانون ممنوع است.

عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: پس از تصویب قانون ممنوعیت واردات کالاهای گروه 4 گروهی از کالاها بلاتکلیف در گمرک باقی مانده بودند به طوری که از قبل ارز آزاد برای خرید این کالاها تخصیص شده بود یا برخی کالاها قبل از تصویب این قانون در راه واردات بودند یا در گمرک مشکل استاندارد داشتند و منتظر بودند تا این مشکل حل شود تا ترخیص شوند، به همین جهت برای اینکه تجار متضرر نشوند قرار است که این کالاهای بلاتکلیف از طریق سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی در بازار عرضه شوند که با توجه به اینکه رقم این کالاها در مقابل رقم کالاهای ممنوعه ناچیز است ورود آنها تاثیری بر بازار نخواهد گذاشت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.