کد مطلب: ۴۰۷۲۲۵

گزارش تجارت‌نیوز از کاهش قیمت در برخی اقلام:

کدام کالاهای مصرفی ارزان شدند؟ + نمودار

کدام کالاهای مصرفی ارزان شدند؟ + نمودار

پنج گروه از کالاها و خدمات مصرفی در مهر ماه امسال افت قیمت داشته‌اند که گروه سبزیجات شامل سبزی‌ها و حبوبات با افت قیمت ۴٫۶ درصدی در مهر ماه نسبت به شهریور ماه بیشترین کاهش قیمت را داشته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، تورم نقطه‌ای مهر ماه سال جاری از سوی مرکز آمار ایران معادل 28.3 درصد اعلام شده که نسبت به شهریور ماه کاهش 6.7 واحد درصدی داشته است. کاهش تورم نقطه‌به‌نقطه ماه قبل در همه‌ سطوح بوده، یعنی از یک سو در بخش خوراکی‌ها و غیرخوراکی‌ها و از سوی دیگر در دو سطح روستایی و شهری تورم نقطه‌ای کاهش یافته است.

تورم سالانه نیز چه در سطح کل و چه در سطح شهری و روستایی کاهش یافته است. تورم 12 ماهه منتهی به مهر ماه سال جاری معادل 42 درصد بوده که نسبت به شهریور ماه افت 0.7 واحد درصدی را تجربه کرده، تورم شهری نیز معادل 41.3 درصد است که نسبت به ماه قبل 0.6 واحد درصد کم شده است. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی 46.3 درصد بوده که افت 1.1 واحد درصدی را نسبت به ماه قبل نشان می‌دهد.

اگرچه نرخ تورم سالانه و نقطه‌ای کاهش یافته است اما تورم ماهانه نتوانسته همانند این دو شاخص باشد و در مهر ماه امسال با رشد 1.2 واحد درصدی نسبت به ماه قبل به رقم 1.7 درصد رسیده است. افزایش تورم ماهانه برای خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب معادل 1.3 و 0.8 واحد درصد است، به عبارتی شهری‌ها برای استفاده از کالاها و خدمات مصرفی در مهر ماه 1.9 درصد و روستایی‌ها 0.8 درصد بیشتر هزینه کرده‌اند.

علی‌رغم این که تورم کل کالاها و خدمات مصرفی در مهر ماه نسبت به ماه قبل افزایشی بوده، اما تورم خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها منفی 1.1 درصد بوده و خانوارهای کشور در مصرف پنج گروه با کاهش قیمت روبه‌رو بوده‌اند.

در بین پنج گروه اقلام مصرفی، گروه سبزیجات شامل سبزی‌ها وحبوبات با افت قیمت 4.6 درصدی در مهر ماه نسبت به شهریور ماه بیشترین کاهش قیمت را داشته است.

میوه و خشکبار نیز با تورم ماهانه منفی 2.6 دومین گروه است در سبد اقلام مصرفی خانوارهای کشور در مهر ماه ارزان شده است.

11

مصرف انواع گوشت در خانوارهای کشور نیز با افت قیمت همراه بوده است، تورم ماهانه گروه «گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آنها» معادل منفی 2.4 درصد و گروه «گوشت قرمز و ماکیان» نیز تورم ماهانه منفی 2.6 درصدی را در مهر ماه امسال داشته‌اند که به طور میانگین تورم این دو بخش منفی 2.5 درصد است. ماهی‌ها و صدف‌داران نیز تورم ماهانه منفی 1 درصدی را در ماه قبل تجربه کرده است.

در بین خدمات مصرفی برای خانوارهای کشور تنها گروه ارتباطات است که اقت قیمت 0.6 درصدی داشته است.

دخانیات نیز در مهر ماه نسبت به ماه قبل از خود هیچ افزایشی نداشته و همچنین تنها گروهی است که تورم نقطه‌‎ای آن منفی است، به عبارتی قیمت این کالا مصرفی در مهر ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل افت 0.7 درصدی داشته است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.