کد مطلب: ۴۸۳۳۳۷

سود کاهش قیمت شمش فولاد به جیب دلالان رفت

سود کاهش قیمت شمش فولاد به جیب دلالان رفت

معاملات شمش و میلگرد در دو روز اخیر در بورس کالا، حاکی از آن ‌است که به رغم کاهش هزار و ۵۰۰ تومانی شمش، قیمت میلگرد فقط ۴۰۰ تومان ارزان شد، در واقع ارزانی شمش فولاد درمیانه راه گم شد و سود آن به جیب دلالان رفت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، عرضه فولاد در بورس از جمله موضوعاتی بوده که طی چند ماه اخیر توسط مسئولان وزارت صمت، ستاد تنظیم بازار، شرکت‌ها و انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفته و بر سر میزان عرضه، رعایت کف عرضه و قیمت آن صحبت‌های زیادی شده است.

مرداد سال جاری بود که سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرد: تمامی واحد‌های تولیدی فولادی مکلف به رعایت کف عرضه در بورس کالا در هر مرحله به صورت هفتگی برای تمامی محصولات فولادی اعم از انواع شمش فولادی، انواع ورق فولادی، میلگرد، تیرآهن خواهند بود و نسبت به برخورد در صورت عدم رعایت کف عرضه ابلاغی یا نگهداری آن در مراکز غیرمجاز، هشدار داد.

در آن زمان سیدرسول خلیفه‌سلطانی، دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران سفته‌بازی‌ها را از جمله بزرگ‌ترین معضل بازار فولاد عنوان و اعلام کرد که با تصمیمات وزارت صمت در حوزه تنظیم بازار فولاد اتفاقات خوبی در این زمینه رقم خواهد خورد، اما رئیس انجمن نوردکاران فولادی ایران نسبت به متعادل‌شدن قیمت‌ها خوش‌بین نبود. وی ضمن تأکید براینکه شمشی که در بورس کالا عرضه می‌شود، پاسخگوی تقاضا‌ها نبوده و با مهندسی قیمتی که در بورس کالا می‌شود بین ۱۷ درصد و در بیشتر موارد ۳۱ درصد بالای فوب جهانی، قیمتگذاری شده است، گفت: اگر عرضه با تقاضا برابری کند قیمت به حالت تعادلی باز خواهد گشت. وزارت صمت ۸۸ درصد قیمت میانگین ارز نیمایی را آورده، اما بورس کالا آن را تغییر داده و ۹۵ درصد را بدون نظارت وزارت صمت اعلام کرده است. مگر قیمت شمش در بورس کالا سقف ندارد؟ چرا باید سقف آن تا ۳۲ درصد باز باشد؟

رضوی‌نیک با طرح این سؤال که چرا شمشی را در کارخانه فولادسازی تحویل می‌گیریم با قیمت فوب محاسبه می‌کنند و چرا با در کارخانه نیز ۵ درصد تفاوت قیمت دارد، افزود: فولادسازان شمش را خارج از بورس با ۶۰۰ تومان گران‌تر از قیمت بورس عرضه کرده‌اند. به عنوان مثال وقتی قیمت شمش القایی در پایه ۱۲هزار تومان است در بورس کالا ۱۱هزار و ۳۰۰تومان معامله می‌شود. وقتی با متولی‌گری وزارت صمت بازهم کف عرضه رعایت نمی‌شود، با کمبود مواجه می‌شویم.

چالش‌های موجود برسر میزان توزیع و قیمت در بورس کالا در دو ماه گذشته همچنان ادامه داشت تا اینکه با ورود وزیر جدید صمت به ساختمان وزارت صمت، متعادل شدن قیمت آهن و محصولات فولادی در بورس کالا وعده داده شد. البته در جریان معاملات دو روز اخیر بورس کالا که شمش و میلگرد معامله شده است، نکات جالبی به چشم می‌خورد که حاکی از مقاومت میلگرد به کاهش قیمت حداقل به اندازه شمش است. بنابراین در صورت تداوم این روند، مصرف‌کنندگان نهایی هیچ نفعی از کاهش قیمت شمش فولاد نمی‌برند و این ارزانی قبل از رسیدن به مردم گم می‌شود!

سیدرسول خلیفه‌سلطانی در گفتگو با خبرگزاری‌ها با تأیید خبر فوق گفت: عرضه‌های دو روز گذشته، اولین عرضه‌های شمش و میلگرد پس از روی کار آمدن وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت و تأکید ایشان بر کاهش قیمت فولاد محسوب می‌شود و همان‌طور که مشاهده شد، با همکاری حداکثری فولادسازان، بیش از ۸۲ هزار تن انواع شمش فولادی را با کاهش ۱۵ درصدی قیمت و با هزار و ۵۰۰ تومان پایین‌تر از نرخ‌های قبلی عرضه کردند و در واقع برادری خود را اثبات کردند.

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد افزود: درواقع فولادسازان به رغم بالابودن نرخ مواد اولیه خود و افزایش نرخ ارز، اما برای حمایت از مصرف‌کننده واقعی پیش قدم شدند و انتظار داشتیم با کنترل و نظارت وزارت صمت، نفع این کاهش قیمت به مردم برسد، اما با عرضه‌هایی که روزچهارشنبه در محصولات نوردی رخ داد، مشخص شد که جنجال و هیاهوی عده‌ای که دم از حقوق مصرف‌کننده می‌زنند، فقط برای منافع شخصی آن‌ها بوده است، به طوری که به رغم کاهش هزار و ۵۰۰ تومانی قیمت شمش، قیمت میلگرد آن هم در بورس کالا فقط حدود ۴۰۰ تومان کاهش پیدا کرد و در واقع این ارزانی شمش فولاد در میانه راه گم شد و به مردم نرسید!

آدرس غلط دلالان برای تنظیم بازار فولاد

خلیفه سلطانی تصریح کرد: براساس آمار‌های رسمی بورس کالا، نوردکارانی که شمش مورد نیاز خود را از بورس کالا خریده‌اند، فقط ۳۵ درصد از آن را به صورت محصول در بورس کالا عرضه کرده‌اند و همین مسئله در عرضه‌های دو روز اخیر هم مشهود است، به طوری که فولادسازان در هفته گذشته ٧٧هزار تن شمش عرضه کرده‌اند، اما فقط حدود ٢٧ هزار تن میلگرد توسط کارخانجات نوردی (به جز خود مصرفی‌ها) عرضه شده، آن هم با نرخی ١٥ درصد بالاتر از شمش!

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد خاطرنشان کرد: انجمن فولاد بار‌ها اعلام کرده است که تنظیم بازار فولاد باید از محصول نهایی که به دست مردم می‌رسد، آغاز شود، اما متأسفانه با آدرس غلطی که برخی دلالان به وزارت صمت داده‌اند، تمرکز تنظیم بازار فولاد به روی شمش که در میانه زنجیره قرار دارد، رفته است؛ بنابراین امیدواریم وزیر جدید صمت با درک صحیح از واقعیت‌ها، آدرس‌های درست را شناسایی کند و براساس منافع مصرف‌کنندگان نهایی یعنی عموم مردم برای فولاد تصمیم بگیرد.

منبع: جوان آنلاین

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.