کد مطلب: ۲۲۱۴۴۰

تکنولوژی آمریکا از کاهش مهاجرت ایرانیان ضربه می‌خورد

تکنولوژی آمریکا از کاهش مهاجرت ایرانیان ضربه می‌خورد

در رقابت اقتصادی میان شرکت‌های بزرگ و پرطرفدار در سراسر جهان، جذب استعدادها یک مسئله حیاتی است. در حالی که ایالات متحده آمریکا درها را به روی نخبگان جهان می‌بندد، کشورهای دیگر به دنبال ساده‌تر کردن شرایط مهاجرت برای آنها هستند. فرمان مهاجرتی ترامپ پیامدهای بسیاری برای اقتصاد آمریکا به خصوص در بخش تکنولوژی دارد. آمار و ارقام نشان می‌دهد، تعداد نخبگان و استعدادهای ایرانی که به این کشور مهاجرت می‌کنند، در سال 2017 کاهش یافته است.

الهام میرمحمدی: از سال گذشته و با آغاز ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، دولت جدید آمریکا مواضع سخت‌گیرانه‌تری -از جمله تحریم‌های بیشتر و قانون منع مهاجرت- در قبال ایران پیش گرفته است. از سوی دیگر هفته گذشته با اخراج رکس تیلرسون، مایک پامپیو، مدیر سابق سیا به عنوان وزیر امور خارجه معرفی شد. وی توجه ویژه‌ای به اخبار ایران دارد و منتقد سرسخت توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی است.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، این اقدامات ترامپ پیامدهای بسیاری برای اقتصاد آمریکا دارد. آمار و ارقام نشان می‌دهد، تعداد نخبگان و استعدادهای ایرانی که به این کشور مهاجرت می‌کردند، کاهش چشمگیری داشته است؛ استعدادهایی که سهم بزرگی در حوزه تکنولوژی ایالات متحده آمریکا دارند.

صدور ویزاهای غیرمهاجرتی برای ایرانیان به آمریکا، که شامل ویزای دانشجویی و ویزای کار می‌شود، در سال 2017 به رقم 19801 رسید؛ در حالی که این میزان در سال 2016، 29404 بوده است.

علی‌رغم مخالفت‌ها و اعتراض‌های بخش تکنولوژی در آمریکا با محدودیت‌های مهاجرتی، دیوان عالی ایالات متحده در ماه دسامبر به دولت ترامپ اجازه داد فرمان مهاجرتی تازه‌اش علیه 6 کشور را به طور کامل به اجرا بگذارد

ایران کشوری با 80 میلیون نفر جمعیت، دانشگاه‌های مهمی چون دانشگاه شریف و دانشگاه تهران را دارد.

فارغ‌التحصیلان ایرانی از رشته‌های مختلف سال‌هاست که برای ادامه تحصیل و کار به آمریکا سفر می‌کنند و بسیاری از آنها در سیلیکون‌ولی (Silicon Valley) و یا بخش‌های دیگر مثل ناسا مشغول به کار می‌شوند.

کمپانی‌های ای‌بی (eBay)، گوگل، توئیتر و اوبر (Uber) مدیران ایرانی-آمریکایی دارند.

در حال حاضر، حدود 71 درصد از کارکنان شرکت‌های سیلیکون‌ولی، خارجی هستند.

اقدامات جدید دولت آمریکا از یک‌سو و فقدان روابط دیپلماتیک میان دو کشور از سوی دیگر، ایرانیان مقیم این کشور را به شدت آسیب‌پذیر کرده است.

آمار و ارقام نشان می‌دهد، احتمال اینکه پیش‌بینی‌ها و نگرانی‌های سیلیکون‌ولی درست باشد، زیاد است: دولت ممکن است در آینده مواضع سختگیرانه‌تری در قبال استخدام و مهاجرت نخبگان در پیش بگیرد. این امر به ویژه برای مراکز فناوری پیشرفته آمریکا مشکل‌ساز خواهد بود.

در حال حاضر، حدود 71 درصد از کارکنان شرکت‌های سیلیکون‌ولی، خارجی هستند.

شرکت‌های تکنولوژی تاکنون به اقدامات و سیاست‌های دولت ترامپ اعتراض کرده‎اند. این اقدامات، استخدام افراد خارجی را برای این شرکت‌ها دشوارتر کرده است. آنها همچنین نگران این موضوع هستند که کاهش جذب نیروی کار خارجی به کاهش ایده‌ها منجر شود.

به گفته کارشناسان اداره مهاحرت آمریکا، تعداد کل ویزای H1-B -که برای استخدام شهروندان خارجی است- در حال حاضر 85 هزار نفر در سال باقی مانده است. اما پیش‌بینی می‌شود در آینده شاهد کاهش روند مهاجرت نیروی کار ماهر به آمریکا باشیم.

چرا سیلیکون‌ولی نگران است؟

در رقابت اقتصادی میان شرکت‌های بزرگ و پرطرفدار در سراسر جهان، جذب استعدادها یک مسئله حیاتی است. در حالی که ایالات متحده آمریکا درها را به روی نخبگان جهان می‌بندد، کشورهای دیگر به دنبال ساده‌تر کردن شرایط مهاجرت برای آنها هستند.

به عنوان مثال، مدت کوتاهی پس از فرمان مهاجرتی ترامپ، دولت امارات اعلام کرد، به ایرانی‌های بیشتری ویزا می‌دهد. یا صادق خان شهردار پاکستانی‌الاصل لندن در نظر دارد اقداماتی را در جهت تسهیل جذب مهاجر به این شهر انجام دهد.

و دقیقا به همین دلیل است که بخش تکنولوژی در آمریکا احساس خطر می‌کند.

بیش از ۹ هزار پزشک ایرانی در آمریکا فعالیت می‌کنند و بیش از ۷ هزار کسب‌وکار کوچک توسط ایرانی‌ها در آمریکا راه‌اندازی شده است.

فهرست کارآفرینان و مدیران برجسته ایرانی-آمریکایی فهرستی بلندبالاست.

پیر امیدار (Pierre Omidyar) بنیانگذار کمپانی eBay پسر یک مهاجر ایرانی است که نخست به پاریس و پس از آن به ایالات متحده آمریکا رفت.

دارا خسروشاهی مدیرعامل جدید اوبر، در ایران متولد شده است. پسرعموی او امیر خسروشاهی یک شرکت در زمینه هوش مصنوعی به نام نیروانا (Nirvana) را تاسیس کرده است که مدتی بعد شرکت اینتل آن را به قیمت 400 میلیون دلار خریداری کرد. او اکنون مدیر اجرایی شرکت اینتل است.

فرهاد محیط موسس Bizrate.com و Shopzilla است و در حال راه‌اندازی یک استارت‌آپ دیگر است.

امید کردستانی، سرپرست پیشین دایره تجارت شرکت گوگل بود و در حال حاضر، مدیر اجرایی توئیتر است.

در حال حاضر، بیش از 12 هزار ایرانی در ایالات متحده آمریکا مشغول به تحصیل هستند و این تعداد بیش از کشورهای دیگری است که مشمول فرمان مهاجرتی ترامپ هستند.

ایرانی‌ها همواره با مشکل دریافت ویزا مواجه بوده و هستند اما این مشکلات با روی کار آمدن دونالد ترامپ افزایش یافته است.

منابع طبیعی و جمعیت تحصیل‌کرده، ایران را به یکی از اقتصادهای امیدبخش تبدیل کرده که برای بخش تکنولوژی آمریکا جذاب است.

گزارش‌ها از مهاجران ایرانی پس از سال 1980 نشان می‌دهد که در حال حاضر، صدها هزار ایرانی در آمریکا در زمینه پزشکی، قانون و رشته‌های دیگر به طور حرفه‌ای مشغول به کارند.

بیش از 9 هزار پزشک ایرانی در آمریکا فعالیت می‌کنند و بیش از 7 هزار کسب‌وکار کوچک توسط ایرانی‌ها در آمریکا راه‌اندازی شده است.

همچنین 40 هزار اختراع توسط ایرانی‌ها در آمریکا ثبت شده است.

دولت ترامپ همچنین از ایجاد روابط میان سیلیکون‌ولی و صنعت فناوری در داخل ایران جلوگیری می‌کند. این در حالی است که منابع طبیعی و جمعیت تحصیل‌کرده، ایران را به یکی از اقتصادهای امیدبخش تبدیل کرده که برای بخش تکنولوژی آمریکا جذاب است.

اگرچه تحریم‌ها در زمان ریاست‌جمهوری باراک اوباما آغاز شد، اما ایرانی‌ها و ایرانی-آمریکایی‌ها امید زیادی به کاهش سختگیری‌ها داشتند.

این تحریم‌ها بدین معناست که شرکت‌هایی چون آمازون و GoDaddy نمی‌توانند در داخل ایران فعالیت داشته باشند.

یک کارآفرین ایرانی در آمریکا می‌گوید: با آغاز ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ اما تمام این امیدها پایان یافت.

به گفته یک سرمایه‌گذار آمریکایی که تاکنون دو بار به ایران سفر کرده و کتابی درباره جامعه فناوری و راه‌اندازی استارت‌آپ‌ها در ایران نوشته است، نسل جدید ایرانی‌ها به موبایل‌های هوشمند و تازه‌ترین گجت‌ها دسترسی دارند. آنها می‌دانند چه اتفاقاتی در سراسر جهان رخ می‌دهد و تمایل دارند شرکت‌های بزرگ خود را چه در داخل ایران و چه در خارج راه‌اندازی کنند. ایرانی‌ها از نظر کیفیت استعداد در دسته بهترین‌ها هستند و این در حالی است که ما قادر نیستیم از این نخبگان بهره ببریم. در حال حاضر، چین، آلمان و کشورهای اسکاندیناوی در حال سرمایه‌گذاری روی نخبه‌های ایرانی هستند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.