کد مطلب: ۲۹۰۴۲۷

پیش از اجرایی شدن دور دوم تحریم‌ها:

واردات نفت ترکیه از ایران ۷۰ درصد کاهش یافت

واردات نفت ترکیه از ایران 70 درصد کاهش یافت

در ماه ژوئن و پیش از اجرایی شدن تحریم‌های نفتی علیه ایران، واردات نفت خام ترکیه از ایران حدود 71 درصد کاهش یافته و این کشور بخش قابل توجهی از این کاهش را با خرید نفت از روسیه و عراق جبران کرده است.

در ماه ژوئن و پیش از اجرایی شدن تحریم‌های نفتی علیه ایران، واردات نفت ترکیه از این کشور حدود 71 درصد کاهش یافته است.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از دیلی‌صباح، بر اساس گزارش‌های سازمان تنظیم بازار انرژی ترکیه، در حالی که ترکیه در ماه می 930 هزار و 987 تن نفت خام از ایران وارد کرده بود، این رقم در ماه ژوئن به 287 هزار و 842 تن رسید. گزارش‌ها نشان می‌دهد، بخش قابل توجهی از این کاهش خرید با واردات 378 هزار تن از سوی روسیه جبران شد. در ماه‌های مارس، آپریل و می، ترکیه خرید نفتی از روسیه نداشته است.

علاوه بر روسیه، واردات نفت خام ترکیه از عراق نیز به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. در حالی که ترکیه در ماه می 352 هزار و 778 تن نفت از عراق خریداری کرده بود، این میزان در ماه ژوئن به 646 هزار و 262 تن افزایش یافت.

ترکیه سال گذشته و در مجموع 25.8 میلیون تن نفت خام وارد کرد که ایران با 11.5 میلیون تن در صدر فهرست تامین‌کنندگان نفت این کشور ایستاد. ایران همچنین 20 درصد از گاز طبیعی ترکیه را تامین می‌کند.

ترکیه 10 میلیارد متر مکعب گاز از ایران وارد می‌کند که اگر این میزان تحت تاثیر تحریم‌های ایران کاهش یابد، ترکیه در فصل زمستان با مشکلات بسیاری مواجه خواهد بود. به گفته منابع آگاه، حتی اگر واردات گاز از ایران متوقف شود، بر اساس قراردادهای گازی، ترکیه باید مبالغ گاز خریداری‌شده از ایران را پرداخت کند. بنابراین پیش‌بینی می‌شود، خریداری گاز ایران همچنان ادامه یابد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در هشتم ماه می، دستور اجرایی شدن تحریم‌ها علیه ایران را امضا کرد. توافق هسته‌ای، موسوم به برجام در سال 2015 و از طریق تلاش‌های مشترک ایالات متحده، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه، آلمان و اتحادیه اروپا با ایران منعقد شد.

دور اول تحریم‌ها که بخش خودرو و معاملات مالی ایران را هدف قرار می‌دهد، در ششم آگوست آغاز شد و دور دوم که تجارت نفت و گاز ایران را ممنوع می‌کند، در چهارم نوامبر اجرایی می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.