کد مطلب: ۴۰۸۱۴۵

کسب درآمد از تولید و پرورش طیور

کسب درآمد از تولید و پرورش طیور

برای کسب درآمد از تولید و پرورش طیور دلایل اقتصادی و اجتماعی وجود دارد. در این مطلب به راهکارهایی سودآور جهت ایجاد مزرعه پرورش طیور مختلف پرداخته شده است.

برای کسب درآمد از تولید و پرورش طیور دلایل اقتصادی و اجتماعی وجود دارد. در این مطلب به راهکارهایی سودآور جهت ایجاد مزرعه پرورش طیور مختلف می‌پردازیم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، افزایش بسیار روز افزن جمعیت در کره زمین، بشر را با نیاز بیشتر مواد پروتئینی مواجه نموده است. برای تامین مواد پروتئینی ابداعات بسیاری صورت گرفت. تولید طیور خانگی گسترش یافته و در ابعاد صنعتی هم رشد بسیار خوبی را در اکثر نقاط کره زمین شاهد هستیم. ولی باز هم نیازهای جدید ادامه دارند، در گذشته‌ای نه چندان دور بشر از مرغ، گوسفند، گاو، شتر، بز، اردک، غاز، بوقلمون، ماهی و خوک مواد پروتئینی خود را تامین می‌کرده است. اما جدای بر نیاز بیشتر ایجاد شده ، مطالعات و تحقیقات متخصصان رویکرد جدیدی را برای سلامتی بشر لازم دیدند. حدود ۱۵ سال پیش شاخه غذایی سازمان ملل اعلام نمود که پس از مطالعات و تحقیقات در سال‌های گذشته به این نتیجه رسیده‌اند که میزان مصرف برخی گوشت‌ها به دلیل ایجاد آلودگی‌هایی در چرخه تولید صنعتی آن و به دلیل وجود انگل‌های به شدت بیماری‌زا که در حال گسترش بودند و احتمال ایجاد خطرات زیاد و به خطر افتادن سلامت بشر سیاست‌هایی اتخاذ شود تا مصرف این نوع گوشت‌ها رو به کاهش گذارد. این امر میسر نبود مگر با ایجاد فضایی جدید و ارائه گوشتی که بتواند جایگزین مناسبی برای گوشت‌های نامناسب باشد و در طی زمان وارد سبد مصرفی روزمره شده و از میزان مصرف گوشت‌های آلوده کم گردد.

پراکندگی توزیع گوشت های شترمرغ ، بوقلمون و بلدرچین در ایران

در ایران موجبات تولید و مصرف گوشت‌های بوقلمون، شترمرغ، بلدرچین، ماهی ایجاد گردید. امروز در اکثر محل‌های فروش مواد پروتئینی گوشت بلدرچین، شترمرغ و بوقلمون یافت می‌شود حال آنکه تا ۲۰ سال پیش تهیه این نوع گوشت سخت بوده و ناگزیر برای تهیه آن باید نیمی از روز را وقت می‌گذاشتید.

تولید درآمدزای گوشت طیور و پرندگان

حال عرصه فعالیت اقتصادی و تولید گوشت طیور جهش و سرعت بیشتری را دیده و می‌تواند ببیند. مصرف کننده وجود دارد و خواهان دسترسی گوشت طیور به قیمت ارزان‌تر است.

در این جا وارد توضیحاتی چند در جهت توجیه اقتصادی و درآمدزا بودن برخی از طیور و پرندگان می‌شویم. بیشترین مصرف گوشت طیور در ایران پس از مرغ مربوط به بوقلمون و شترمرغ است و سپس بلدرچین و… قرار دارند. ما توضیحاتی کلی و اجمالی را در رابطه با پرورش و درآمدزا بودن برخی از گونه‌ها را برای شما گردآوری نموده‌ایم و امیدواریم که برای ایجاد یک مجموعه سودآور برای شما مفید واقع شود.

پرورش بوقلمون

بوقلمون از گذشته‌ای دور در سبد غذایی ما ایرانیان جا داشته است ولی در دوران فعلی میزان مصرف آن به دلایل اقتصادی در حال افزایش است. و ما در نوشتاری کوتاه بخشی از اطلاعات کلی برای جوجه‌کشی بوقلمون و پرورش آن ارائه می‌دهیم‌:

میزان زمین مورد نیاز حداقل ۶۰ مترمربع است و تهیه آن در تمامی روستاهای ایران به سهولت انجام‌پذیر است. میتوان در این زمین از ۱۰۰ قطعه جوجه یک ماهه بوقلمون شروع کرده و طی یک دوره ۴ ماهه و با کمک یک رژیم غذایی مناسب و کنترل شده وزن جوجه‌ها را بین ۱۰ تا۱۵ کیلو رساند و آن گاه بوقلمون خا را برای کشتار بفروش رساند و یا خودتان به کشتارگاه ببرید. با در نظر گرفتن تلفات ۷٪ (در نظر داشته باشید که دقت و تجربه شما می‌تواند این میزان را ۵٪ کاهش دهد). و وزن متوسط ۱۳ کیلوگرم و هزینه خوراک هر بوقلمون برای شما بین ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان سود خواهد داشت و شما از وقت کوتاه و مازاد خود استفاده بهینه نموده‌اید. در تولید صنعتی تعداد بسیار بیشتر مورد نیاز است و در آن صورت با نگهداری مولد و جوجه‌کشی توسط مجموعه خودتان هم هزینه کمتری متحمل خواهید شد و هم سود قابل ملاحظه‌ای بدست خواهد آورد.

463504698 223971

پرورش و جوجه‌کشی بلدرچین

گوشت این پرنده کوچک نیز مورد مصرف بوده است اما میزان مصرف آن از گوشت بوقلمون بسیار پایین‌تر قرار داشت، ولی در حال حاضر از رشد مصرف بسیار خوبی بهره می‌برد. برای پرورش این پرنده به کلیات ارائه شده زیر توجه فرمایید:

تعداد ۱۰۰۰ قطعه جوجه و یا ۲۰۰ ماده تخم‌گذار جهت جوجه‌کشی حداقل مورد نیاز است. قیمت هر تخم نطفه‌دار ۲۰۰ تومان و یا هر جوجه ۱۷۰۰ تومان است. (البته جوجه‌کشی بلدرچین و پرواربندی این پرنده در کنار هم سود مناسبی خواهد داشت). فضای مورد این کار هر یک متر مربع ۲۵ قطه جوجه است که طی ۴۰ روز به وزن مناسب خواهند رسید .به طور تقریبی وزن هر قطعه کشتاری ۲۵۰ گرم خواهد بود.در پایان دوره اول با احتساب تلفات ۵ تا ۷٪ سود عایدی بابت هر قطعه بین ۴۰۰ تا ۷۰۰ تومان خواهد بود. توجه داشته باشید که با افزایش تجربه به دقیق‌تر عمل نمودن شما این سود را تا ۶۰ درصد افزایش خواهد داد.

448307729 146248

پرورش و جوجه‌کشی شترمرغ

این پرنده غول پیکر فقط دو دهه است که به صورت جدی در ایران به آن پرداخته می‌شود و اتفاقا از رشد بسیار خوبی برخوردار شده. قبلا گوشت شترمرغ اصلا در سبد غذاهای ایرانی وجود نداشت ولی هم‌اکنون در شهرهای بزرگ کاملا در دسترس هستند. پرورش و جوجه‌کشی شترمرغ در فضای کوچک امکان‌پذیر نیست و آن هم به دلیل جثه بسیار بزرگ این حیوان آرام ولی قدرتمند است.

به‌صرفه‌ترین را برای درآمدزایی از پرورش شترمرغ پرواربندی آن است. برای این منظور جوجه سه ماهه شترمرغ خریداری شده و پرورش می‌یابد. در مضارع با تجربه و دقیق شترمرغ در سن ۶/۵ ماهگی به بالا به وزن کشتار می‌رسد که آن وزن مورد نظر حدود ۸۰ کیلو است. برخی از پرورش دهندگان تا وزن ۱۰۰ یا ۱۱۰ کیلو هم نگهداری می‌کنند. در هر حال سن کشتار شترمرغ حداکثر ده ماهگی تا یک سالگی است. ما برای درآمدزایی از شترمرغ نگهداری در حیاط بسته و کوچک به هیچ وجه توصیه نمی‌کنیم ولی در وسعت بالا نیز در مقاله‌ای به صورت مجزا توضیحات ارائه شده است.

425602077 278891

این مقاله توسط گروه صنعتی پر طلایی ( دی کیو شاپ ) برترین عرضه کننده دستگاه‌های جوجه‌کشی در داتیکس ۹۸ گردآوری و منتشر شده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.