کد مطلب: ۲۵۶۵۳۵

کشورهای همسایه، مجرای خروج ارز از کشور

کشورهای همسایه، مجرای خروج ارز از کشور

علی‌اکبر کریمی نائب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با انتقاد از برخی سیاست‌های ارزی دولت گفت: دولت، کشورهایی مانند عراق و افغانستان را از اظهار ارزی و عودت ارز صادرات معاف کرده که باعث می‌شود ارز حاصل از صادرات در بازار دیگری عرضه شود.

علی‌اکبر کریمی نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با انتقاد از برخی سیاست‌های ارزی دولت گفت: دولت، کشورهایی مانند عراق و افغانستان را از اظهار ارزی و عودت ارز صادرات معاف کرده که باعث می‌شود ارز حاصل از صادرات در بازار دیگری عرضه شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، این نماینده مجلس در تشریح تبعات این گونه سیاست‌ها گفت: این روند تناقض ایجاد می‌کند و باعث می‌شود بخش عظیمی از منابع مالی صادرات به کشور باز نگردد و این دو کشور تبدیل به مجرایی برای خروج ارز از کشور شده است.

این نماینده مجلس با اشاره تصویب ارز 4200 تومانی در فروردین ماه سال جاری توسط دولت و اعلام شدن ممنوعیت معامله بیش از 10 هزار دلار و از سوی دیگر حقه‌هایی که در اخذ دلار 4200 تومانی برای واردات کالا و عرضه آن در بازار با قیمت بازار سیاه دلار صورت می گیرد گفت: تصمیم دولت با توجه به شرایط بحرانی که در بازار ارز وجود داشت گرفته شد و ترمزی برای آن برهه از زمان بود اما تدابیر جامعی اتخاذ نشد و شرایط پایداری برای بازار ارز ایجاد نکرد.

وی ادامه داد: اینکه برای ارز نرخ ثابت در نظر بگیریم و انتظار داشته باشیم تمامی تقاضاها را با این نرخ انجام بدیم امکان‌پذیر نیست.

کریمی اضافه کرد: منحنی ارز شرایط افقی ندارد یعنی اینطور نیست که دولت بتواند برای صفر کردن تقاضا بی‌نهایت عرضه داشته باشد به همین دلیل چون امکان این کار برای دولت وجود ندارد ما باید وجود بازار غیررسمی را بپذیریم.

وی با تاکید بر اینکه سال های گذشته ارز مبادله ای داشتیم و در کنارش بازار آزاد ارز هم بود توضیح داد: همین رویه باعث شد قیمت ارز با اختلاف کمی عرضه می‌شد.

این نماینده مجلس همچنین در خصوص مراقبت های لازم برای صدور کارت بازرگانی توضیح داد: در خصوص کارت بازرگانی ، این کارت باید با اعتبار سنجی در اختیار افراد قرار گیرد چرا که وقتی کالاهایی با حجم بالا توسط افراد عادی و بدون سابقه مالی و اعتباری وارد می شوند بعدا هم در پرداخت مالیات دچار مشکل می‌شوند.

وی ادامه داد: مشخص هست که برای فرار مالیاتی این کار انجام می شود و در عین حال،عده ای افراد ضعیف دچار مشکل می‌شوند. بنابراین برای جلوگیری از رانت باید شفافیت وجود داشته باشد و با مقررات صحیح و با اجرای درست در بخش صدور کارت بازرگانی و ترخیص کالاهای وارداتی جلوی رانت گرفته شود.

منبع: عصر ایران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.