کد مطلب: ۵۹۲۲۸۲

بانک خون تهران در وضعیت قرمز

بانک خون تهران در وضعیت قرمز

مدیرکل انتقال خون استان تهران گفت: ما در حال پشت سر گذاشتن روزهای حساسی هستیم و سازمان انتقال خون نیازمند حضور مردم برای اهدا است.

هفته گذشته در حالی که وضعیت ذخیره خون در ۱۹ استان کشور عادی و سبز و در ۱۰ استان در وضعیت زرد قرار داشت، اما رنگ دو استان تهران و سیستان‌وبلوچستان در نقشه ذخیره خون کشور قرمز شد و سازمان انتقال خون را واداشت تا اهداکنندگان مستمر خون را برای اهدا به سرعت فرابخواند. هر چند که تجربه سال‌های گذشته هم نشان می‌دهد که هر ساله با سرد شدن هوا در فصل پاییز، میزان اهدای خون رو به کاهش می‌رود اما امسال یک معضل هم به این متغیر اضافه شده که آن افزایش جراحی‌های غیراورژانسی در بیمارستان‌های کشور است اتفاقی که نیاز به خون را بخصوص در تهران افزایش داده است.

افزایش ۴۰ درصدی مصرف خون پس از پیک

درباره وضعیت هشدارگونه ذخیره خون تهران، سراغ محمدرضا مهدی‌زاده، مدیرکل انتقال خون استان تهران رفتیم. مهدی‌زاده در این باره به همشهری می‌گوید: «ذخیره خونی در استان تهران در حدود چهار تا پنج روز است. ما در حال پشت سر گذاشتن روزهای حساسی هستیم و سازمان انتقال خون نیازمند حضور مردم برای اهدا است؛ موضوع ذخیره خون در استان تهران قدری با سایر استان‌ها متفاوت است. استان تهران به عنوان پایتخت و مرکز سیاسی کشور با ۱۶۷ مرکز درمانی و ۲۸ هزار تخت بیمارستانی، عمل‌های جراحی تخصصی و فوق‌تخصصی زیادی در آن انجام می‌شود و علاوه بر بیماران ساکن در استان تهران، بیماران بسیاری از سایر استان‌ها به مراکز درمانی آن معرفی می‌شوند. در کنار این، آمار بیماران تالاسمی، هموفیلی، حوادث و سوانحی که در این استان اتفاق می‌افتد خیلی زیاد است. همه اینها باعث شده که مصرف فرآورده‌های خونی در تهران خیلی بالاتر از سایر نقاط کشور باشد. البته در یک ماه اخیر به خاطر افزایش بالای عمل جراحی، درخواست مراکز درمانی برای مصرف خون افزایش پیدا کرده است. هر زمانی که موج‌های کرونا فروکش می‌کند معمولا مصرف فرآورده‌های خونی افزایش پیدا می‌کند. این افزایش مصرف پس از موج پنجم، خیلی بیشتر از پیک‌های دیگر است. آمار انجام عمل‌های جراحی غیراورژانسی در کشور به یکباره خیلی بالا رفته و درخواست فرآورده‌های خونی از ما در استان تهران به یکباره حدود ۴۰ درصد افزایش پیدا کرد.»

ذخیره خونی پایتخت در حالت شکننده

مدیرکل انتقال خون استان تهران در پاسخ به اینکه میزان مصرف خون در بیمارستان‌های استان تهران چقدر افزایش پیدا کرده، می‌گوید: «در حالت معمول، روزانه ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ واحد خون از سوی بیمارستان‌ها درخواست داشتیم، اما این روزها درخواست به ۲۱۰۰ واحد خون در روز رسیده که این شرایط بسیار خطرناک است. با وجود اینکه در هفت ماهه نخست امسال، نسبت به مدت مشابه سال گذشته، بیش از ۱۳ درصد رشد در اهدای خون داشتیم، اما باز هم ذخایر خونی در استان تهران حالت شکننده‌ای پیدا کرده است.» مهدی‌زاده همچنین درباره گروه‌های خونی که به اهدای آنها نیاز بیشتری وجود دارد نیز تاکید می‌کند: «در حال حاضر به تمام گروه‌های خونی نیاز داریم، اما همیشه نیاز به گروه‌های خونی منفی و +o بیشتر است.»

پنج درصد اهداکنندگان خون زن هستند

مراجعه‌کنندگان به مرکز انتقال خون خیابان وصال در روز تهیه گزارش همه مرد بودند و هیچ زنی ‌هم برای اهدای خون در آن چند ساعت مراجعه نکرد. در این باره از سمانه پریچیان، مسئول مرکز انتقال خون وصال پرسیدیم. پریچیان به همشهری می‌گوید: «اگر در هر شیفت کاری، ۱۵۰ اهداکننده خون به مرکز مراجعه کنند، اکثریت اوقات ۱۴۵ نفر آقا و پنج نفر خانم هستند. خانم‌ها به خاطر محدودیت‌هایی که دارند و ذهنیتی که اکثرا احساس می‌کنند دچار کم‌خونی هستند، کمتر برای اهدا مراجعه می‌کنند. در صورتی که ما از تمام مراجعه‌کنندگان خانم تست غلظت خون می‌گیریم و اگر خانمی توسط پزشک ما دچار کم‌خونی تشخیص داده شود، از او خون گرفته نمی‌شود.»

محمدرضا مهدی‌زاده، مدیرکل انتقال خون استان تهران نیز در اعلام آمار استانی و کشوری ترکیب جنسیتی اهداکنندگان خون می‌گوید: «تقریبا ۵۰ درصد جمعیت کشور را خانم‌ها تشکیل می‌دهند و مشارکت‌های خوبی هم در مسائل اجتماعی دارند اما در بحث اهدای خون باورهای غلطی در جامعه ما وجود دارد که هر چه تلاش می‌کنیم متاسفانه نمی‌توانیم باورها را تغییر دهیم و به همین خاطر تنها پنج درصد اهدای خون در سطح کشور و استان تهران متعلق به خانم‌هاست و ۹۵ درصد اهداکنندگان آقایان هستند. این درحالی است که در فرانسه بیش از ۵۰ درصد اهداکنندگان را خانم‌ها تشکیل می‌دهند.»

منبع: روزنامه همشهری

مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی را در صفحه جامعه تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.